Czym jest nadużycie pozycji dominującej na rynku?

Czym jest nadużycie pozycji dominującej na rynku?

Oto możliwie zrozumiałe wyjaśnienia występujących w codziennym życiu pojęć, które mają istotne znaczenie, ale których skutki i znaczenie nie zawsze są zrozumiałe dla wszystkich obywateli.

Konkurencja jest to rywalizacja w celu osiągnięcia tych samych celów gospodarczych, np. zdobywanie klientów zainteresowanych nabyciem dóbr, które spełniają określone zapotrzebowanie. Rywalizacja konkurentów jest limitowana lub niemożliwa, gdy rynek jest zmonopolizowany przez jednego przedsiębiorcę. Stan konkurencji jest stanem pożądanym, a dążenie przedsiębiorców do zdobycia jak największego udziału w rynku jest normalne. Prawo nie zakazuje zdobywania i utrzymywania pozycji dominującej na rynku, jednak zakazuje jej nadużywanie w celu zmniejszenia negatywnych efektów tego stanu rzeczy.

Pozycja dominująca znaczy, że dany właściciel firmy jest największym podmiotem realizującym działalność gospodarczą na danym rynku. Dlatego też może on swobodnie kształtować ceny, ponieważ klienci muszą korzystać z jego produktów, z uwagi na to, że na rynku nie ma żadnej realnej konkurencji. Przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku osiąga ponad 40%. Kolektywną pozycję dominującą może też posiadać kilku przedsiębiorców, jeżeli podejmą oni wspólnie równorzędne działania.

Określenie pozycji dominującej polega na określeniu rynku właściwego. Jest to rynek towarów i usług, które brane są za substytuty oraz oferowane są na obszarze, na którym panują zbliżone warunki konkurencji. Określenie tego rynku jest potrzebne do zmierzenia siły rynkowej danego przedsiębiorcy.

Nadmierne używanie pozycji dominującej może polegać na wykorzystywaniu nieuczciwych praktyk cenowych lub sztuczne ograniczanie zbytu towarów lub wielkości produkcji lub stosowanie niejednolitych zapisów umów, które powodują zróżnicowane warunki konkurencji.

Istotne jest, aby właściciele przedsiębiorstw posiadający pozycję dominującą na rynku powinni podchodzić w szczególności ostrożnie do podejmowanych działań na rynku, tak aby nie narażać się na oskarżenie stosowania działań, które redukują konkurencję, a w razie konfliktu z odpowiednim organem potrafili udowodnić, że stosowana przez nich polityka rynkowa jest zgodna z prawem.

Joanna Walerowicz
www.biznesgazeta.pl

Previous Jakie informacje są nieczytelne dla klienta na paragonie?
Next Zwroty połowy wartości kas fiskalnych

Może to Ci się spodoba

Mała firma 0 Comments

Czy przedsiębiorcy powinni stosować multisourcing?

Kłopoty ekonomiczne sprawiają, że przedsiębiorcy poszukują nowych sposobów na generowanie zysków. Okazuje się bowiem, że utrzymywanie nieprzerwanych kontaktów tylko z jednym kontrahentem przestaje być opłacalne. Czy w związku z tym

Mała firma 0 Comments

Czym są opłaty produktowe?

Przystąpienie do UE oznaczało dla przedsiębiorców wiele zmian. Wzrosła edukacja, głównie w sprawie zanieczyszczenia przyrody i poruszono tematy związane z ekologią. Nie powinien zatem dziwić fakt, że wprowadzono odpowiednie przepisy

Mała firma 0 Comments

Jaką umowę podpisać wysyłając pracownika na kurs?

Pracobiorcy biorący udział w szkoleniach mających na celu podwyższenie ich doświadczenia, mogą wystąpić o dodatkowe środki ze strony właściciela zakładu pracy. Usługodawca powinien bezwarunkowo ustosunkowywać się do takich wniosków, ponieważ

Mała firma 0 Comments

Małe i średnie firmy w najlepszej kondycji od lat. Konieczne jednak inwestycje w innowacje i eksport

Mikro-, małe i średnie firmy są w najlepszej kondycji od lat – oceniają przedstawiciele Banku Zachodniego WBK na podstawie portfela kredytowego. Sektor ten jest siłą napędową gospodarki – 1,7 mln tego typu

Mała firma 0 Comments

Zwroty połowy wartości kas fiskalnych

Używanie kas rejestrujących to konieczność każdego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Istnieje jednak możliwość zdobycia ulgi podatkowej z tytułu nabycia owego urządzenia. Odliczyć od podatku można 50% całej ceny netto kupionej

Mała firma 3 komentarze

Jakich klientów muszą obsługiwać sprzedawcy?

Fundamentem działania firm handlowych lub usługowych są konsumenci, którzy chcą skorzystać z promocji. Okazuje się jednak, że współpraca nie zawsze kończy się zadowoleniem i przynosi oczekiwane efekty. Jakich klientów często

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź