Czym jest nadużycie pozycji dominującej na rynku?

Czym jest nadużycie pozycji dominującej na rynku?

Oto możliwie zrozumiałe wyjaśnienia występujących w codziennym życiu pojęć, które mają istotne znaczenie, ale których skutki i znaczenie nie zawsze są zrozumiałe dla wszystkich obywateli.

Konkurencja jest to rywalizacja w celu osiągnięcia tych samych celów gospodarczych, np. zdobywanie klientów zainteresowanych nabyciem dóbr, które spełniają określone zapotrzebowanie. Rywalizacja konkurentów jest limitowana lub niemożliwa, gdy rynek jest zmonopolizowany przez jednego przedsiębiorcę. Stan konkurencji jest stanem pożądanym, a dążenie przedsiębiorców do zdobycia jak największego udziału w rynku jest normalne. Prawo nie zakazuje zdobywania i utrzymywania pozycji dominującej na rynku, jednak zakazuje jej nadużywanie w celu zmniejszenia negatywnych efektów tego stanu rzeczy.

Pozycja dominująca znaczy, że dany właściciel firmy jest największym podmiotem realizującym działalność gospodarczą na danym rynku. Dlatego też może on swobodnie kształtować ceny, ponieważ klienci muszą korzystać z jego produktów, z uwagi na to, że na rynku nie ma żadnej realnej konkurencji. Przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku osiąga ponad 40%. Kolektywną pozycję dominującą może też posiadać kilku przedsiębiorców, jeżeli podejmą oni wspólnie równorzędne działania.

Określenie pozycji dominującej polega na określeniu rynku właściwego. Jest to rynek towarów i usług, które brane są za substytuty oraz oferowane są na obszarze, na którym panują zbliżone warunki konkurencji. Określenie tego rynku jest potrzebne do zmierzenia siły rynkowej danego przedsiębiorcy.

Nadmierne używanie pozycji dominującej może polegać na wykorzystywaniu nieuczciwych praktyk cenowych lub sztuczne ograniczanie zbytu towarów lub wielkości produkcji lub stosowanie niejednolitych zapisów umów, które powodują zróżnicowane warunki konkurencji.

Istotne jest, aby właściciele przedsiębiorstw posiadający pozycję dominującą na rynku powinni podchodzić w szczególności ostrożnie do podejmowanych działań na rynku, tak aby nie narażać się na oskarżenie stosowania działań, które redukują konkurencję, a w razie konfliktu z odpowiednim organem potrafili udowodnić, że stosowana przez nich polityka rynkowa jest zgodna z prawem.

Joanna Walerowicz
www.biznesgazeta.pl

Previous Jakie informacje są nieczytelne dla klienta na paragonie?
Next Zwroty połowy wartości kas fiskalnych

Może to Ci się spodoba

Personel 0 Comments

Czy pracodawca chce palącego pracownika?

Pracodawca, który szuka sumiennego pracownika zwraca uwagę na różne rzeczy. Oprócz CV i listu motywacyjnego liczą się także inne kwestie. Zwykle są to zainteresowania, metody spędzania wolnego czasu oraz uzależnienia.

Mała firma 0 Comments

Charakterystyka zatorów płatniczych

Wiele firm w Polsce notuje nieustanne i cyklicznie się powtarzające zatory płatnicze. Problem dotyczy przedsiębiorstw, które nie księgują terminowo należności od swoich kontrahentów. Jest to działanie dość powszechne i coraz

Mała firma 0 Comments

Jak prowadzić spotkania biznesowe?

Każde zwołane zebranie ma za zadanie określenie jakiegoś celu. Najczęściej spotkania odbywające się w firmach mają charakter informacyjny. Jak przeprowadzić takie zebranie, by w jak najkrótszym czasie przekazać niezbędne informacje,

Mała firma 1Comments

Jak przygotować niedrogą reklamę dla przedsiębiorstwa?

Prawie każdy młody lub początkujący przedsiębiorca zdaje sobie sprawę, że reklama i marketing to bardzo ważna część biznesu. Niestety to kosztowna usługa, ale zwykle daje pożądane rezultaty. Nie można jednak

Mała firma 0 Comments

Marketing w sieci – to proste

Internet jest medium uniwersalnym – początkowo służył jedynie jako nośnik informacji, dziś z powodzeniem przejmuje także funkcję tradycyjnych mediów, takich jak prasa, radio czy telewizja, nie mówiąc nawet o takich

Mała firma 0 Comments

Kto będzie płacił za funkcjonowanie Rzecznika Praw Przedsiębiorcy?

Z powszechnych analiz wynika, iż ponad 70% krajowych biznesmenów chciałoby, aby w Polsce działał Rzecznik Praw Przedsiębiorców. Urzędnik taki miałby likwidować wątpliwości aktywnych firm z państwem oraz służyć im pomocą

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź