Czym jest nadużycie pozycji dominującej na rynku?

Czym jest nadużycie pozycji dominującej na rynku?

Oto możliwie zrozumiałe wyjaśnienia występujących w codziennym życiu pojęć, które mają istotne znaczenie, ale których skutki i znaczenie nie zawsze są zrozumiałe dla wszystkich obywateli.

Konkurencja jest to rywalizacja w celu osiągnięcia tych samych celów gospodarczych, np. zdobywanie klientów zainteresowanych nabyciem dóbr, które spełniają określone zapotrzebowanie. Rywalizacja konkurentów jest limitowana lub niemożliwa, gdy rynek jest zmonopolizowany przez jednego przedsiębiorcę. Stan konkurencji jest stanem pożądanym, a dążenie przedsiębiorców do zdobycia jak największego udziału w rynku jest normalne. Prawo nie zakazuje zdobywania i utrzymywania pozycji dominującej na rynku, jednak zakazuje jej nadużywanie w celu zmniejszenia negatywnych efektów tego stanu rzeczy.

Pozycja dominująca znaczy, że dany właściciel firmy jest największym podmiotem realizującym działalność gospodarczą na danym rynku. Dlatego też może on swobodnie kształtować ceny, ponieważ klienci muszą korzystać z jego produktów, z uwagi na to, że na rynku nie ma żadnej realnej konkurencji. Przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku osiąga ponad 40%. Kolektywną pozycję dominującą może też posiadać kilku przedsiębiorców, jeżeli podejmą oni wspólnie równorzędne działania.

Określenie pozycji dominującej polega na określeniu rynku właściwego. Jest to rynek towarów i usług, które brane są za substytuty oraz oferowane są na obszarze, na którym panują zbliżone warunki konkurencji. Określenie tego rynku jest potrzebne do zmierzenia siły rynkowej danego przedsiębiorcy.

Nadmierne używanie pozycji dominującej może polegać na wykorzystywaniu nieuczciwych praktyk cenowych lub sztuczne ograniczanie zbytu towarów lub wielkości produkcji lub stosowanie niejednolitych zapisów umów, które powodują zróżnicowane warunki konkurencji.

Istotne jest, aby właściciele przedsiębiorstw posiadający pozycję dominującą na rynku powinni podchodzić w szczególności ostrożnie do podejmowanych działań na rynku, tak aby nie narażać się na oskarżenie stosowania działań, które redukują konkurencję, a w razie konfliktu z odpowiednim organem potrafili udowodnić, że stosowana przez nich polityka rynkowa jest zgodna z prawem.

Joanna Walerowicz
www.biznesgazeta.pl

Previous Jakie informacje są nieczytelne dla klienta na paragonie?
Next Zwroty połowy wartości kas fiskalnych

Może to Ci się spodoba

Mała firma 0 Comments

Jak redukować wypłaty w małej firmie?

Aktualny kryzys skłania przedsiębiorców do ciągłego oszczędzania i liczenia się z każdym groszem. Wiele zakupów ogranicza się do minimum. Zwykle cierpią na tym bezbronni pracownicy. Jak skutecznie oszczędzać posiadając firmę?

Mała firma 1Comments

Czy kobieta może pracować na wysokim stanowisku?

Od wielu lat krąży opinia, że najbardziej na pozycjach kierowniczych sprawdzają się mężczyźni. To oni popisują się asertywnością, powagą, odpowiednim wykształceniem i całą listą dodatkowych umiejętności. W ostatnim czasie pogląd

Mała firma 0 Comments

Kiedy mówimy o przetargu publicznym?

Przetargi publiczne to jawne procedury mające na celu wyłonienie spośród otrzymanych ofert firm najlepszego realizatora planów opisanych w propozycji współpracy. Okazuje się jednak, iż nie wszystkie informacje o rywalizujących przedsiębiorstwach

Mała firma 1Comments

Dlaczego firmy powołują grupy zadaniowe?

Każdy pracownik przyjęty w większej firmie posiada zakres zobowiązań, którymi powinien się zajmować na co dzień. Zdarzają się jednak sytuacje, w których należy wykonać dobrze i sprawnie konkretny projekt, ale

Praktyczny Poradnik Najemcy Biura – wiedza specjalistów w zasięgu ręki

JLL, międzynarodowa firma świadcząca kompleksowe usługi w zakresie wynajmu nieruchomości, wydała właśnie pierwszą część swojego Praktycznego Poradnika Najemcy Biura. Lekki i przystępny, pozbawiony deweloperskiego żargonu poruszać ma wszystkie najistotniejsze dla

Mała firma 0 Comments

Kto może zlikwidować kasę fiskalną?

Zdarzają się przypadki, że przedsiębiorca podejmując samodzielnie decyzję lub w wyniku okoliczności, które tego od niego wymagają, zmienia profil prowadzonej działalności gospodarczej. Taka decyzja często powiązana jest ze zmianą potencjalnej

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź