E-faktury muszą spełniać określone wymagania
Coraz powszechniejsze staje się dokumentowanie transakcji za pomocą e-faktur. Wystawianie faktur elektronicznych ma szereg zalet. Stosowne oprogramowanie komputerowe umożliwia korzystanie z baz zbierających dane kontrahentów i sprzedawanych towarów oraz usług. Przesył takich dokumentów do kontrahenta zajmuje co najwyżej kilka minut, a przechowywanie faktur na dysku, czy w chmurze z pewnością pozwala na oszczędność czasu i miejsca w firmie. Aby korzystać z takich udogodnień trzeba jednak spełnić wymogi stawiane przez prawo podatkowe.
Co to jest e-faktura?
E-faktura jest odpowiednikiem faktury sporządzonej w formie tradycyjnej, czyli papierowej. Może być ona wystawiona i otrzymana w dowolnej formie elektronicznej. Podobnie faktury zeskanowane i przesłane drogą elektroniczną będą miały charakter e-faktury, pod warunkiem, że forma papierowa nie będzie dopuszczona do obrotu (zostanie zniszczona), na zeskanowanej fakturze powininna być oznaczona data jej otrzymania.
E-faktury można przesyłać do kontrahenta przez pocztę elektroniczną, portal internetowy lub za pośrednictwem bezpiecznego połączenia. Moment odebrania e-faktury określone jest przez wpływ wiadomości z załączoną np. w formacie PDF fakturą lub przez pobranie jej z portalu internetowego przez kontrahenta. Wymaganą przez prawo akceptacją faktury może być jej odebranie przez e-mail oraz zapłata za nią).
Podatnik, który stosuje e-faktury musi zapewnić:
- autentyczność pochodzenia (pewność co do tożsamości podatnika, uniemożliwienie usunięcia faktury z archiwum),
- integralność treści (uniemożliwienie zmiany treści zawartej w dokumencie, np. poprzez zapis w formacie PDF lub TIFF oraz ograniczenie dostępu do poczty elektronicznej lub systemu),
- czytelność faktury.
Autentyczność i integralność e-faktury można też zapewnić poprzez wykorzystanie bezpiecznego podpisu elektronicznego lub elektronicznej wymiany danych. Takie rozwiązanie proponowane jest w ustawie, jednak wybór sposobu przyjętych zabezpieczeń należy do podatnika.
Procedury wewnętrzne, kontrola biznesowa
Aby umożliwić ustalenie związku między fakturą a dokonaną transakcją można tworzyć zbiory zawierające np. zamówienia, umowy, wezwania do zapłaty itp. Takie dodatkowe dowody wskazują na fakt dokonania sprzedaży oraz jej warunków. To jeden z elementów kontroli biznesowej. Do innych można zaliczyć wprowadzenie procedur zabezpieczających i kontrolnych. W procedurach należy zawrzeć rozwiązania kontrolne stosowane w firmie, np.:
- konieczność opatrzenia faktury bezpiecznym podpisem elektronicznym,
- wyznaczenie osoby, która byłaby odpowiedzialna za wysyłanie i przyjmowanie faktur,
- konieczność weryfikacji adresu nadawcy e-maila z fakturą,
- zapis faktury w formacie uniemożliwiającym modyfikację treści faktury,
- umożliwienie dostępu do e-maila oraz do faktur w systemie tylko po zalogowaniu się,
- przypisanie fakturze unikalnego numeru porządkowego.
W szczególności należy zadbać o to, aby faktury miały nadane niepowtarzalne numery, były przypisane do konkretnego okresu, przechowywane w sposób, który umożliwia ich odszukanie oraz aby dokument był czytelny.
Kontrola urzędu skarbowego
Urząd kontroli skarbowej wymaga, aby e-faktury były przechowywane w podziale na okresy, w sposób ułatwiający ich odszukanie np. po numerze bądź umowie.
W trakcie kontroli urzędnicy mogą zażądać dostępu on-line do zbiorów oraz udostępnienie dokumentów na dysku zewnętrznym bądź w formie wydruków.
Jak wskazuje praktyka, urzędnicy kontroli skarbowej często kwestionują prawo do odliczania podatku VAT dokonanego na podstawie e-faktur. Należy jednak pamiętać, że izby skarbowe interpretują przepisy na korzyść podatnika, dlatego warto wystąpić z zapytaniem do dyrektora IS o interpretację indywidualną we własnej sprawie. Posiadanie takiej interpretacji zapobiegnie niepotrzebnym komplikacjom podczas kontroli.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Firmy inwestują w pracownicze programy emerytalne
Choć pracownicze programy emerytalne nakładają na pracodawców konieczność opłacania wyższej składki za pracownika niż pozostające wciąż sferze planów pracownicze plany kapitałowe, wiele firm decyduje się na ich założenie. Działają one
Tylko 7 proc. największych spółek w Polsce angażuje się w sponsoring piłki nożnej
Piłka nożna to już nie tylko sport, lecz przede wszystkim biznes. Mecze przyciągają na trybuny dziesiątki tysięcy widzów i sponsorów, którzy często inwestują duże pieniądze. W Polsce sponsoring piłki nożnej dopiero się
System ERP – do czego służy i w jakich firmach się sprawdzi
Dopasowane do potrzeb oprogramowanie informatyczne pomoże zoptymalizować działanie firmy i utrzymać jej wysoką pozycję na rynku. Jednym z rozwiązań, które pod tym względem wypadają świetnie, są systemy ERP. Ich wdrożenie
Zeszyty z nadrukiem firmowym, ale nie tylko. Gadżety reklamowe, na które warto postawić
Każda firma, niezależnie od branży, w której funkcjonuje, nie istniałby, gdyby nie odpowiednia promocja i reklama. Taką funkcją idealnie spełniają szeroko pojęte gadżety reklamowe. Pozwoli to na kształtowanie wizerunku firmy
Połowa polskich start-upów to eksporterzy. Ekspansja na rynki zagraniczne to dla nich warunek rozwoju
„Polska to blisko 40-milionowy rynek. Wystarczająco duży, by na nim rozpocząć działalność, ale grożący pułapką średniego wzrostu” – wynika z ostatniego raportu fundacji Startup Poland. Dlatego dla polskich start-upów kluczowym warunkiem rozwoju
Jak wybrać biuro rachunkowe?
Co zrobić, by koszty obsługi księgowej zmienić w udaną inwestycję? Sprecyzuj swoje oczekiwania i wybierz tych, którzy oferują Ci jeszcze więcej. Gwarancja jakości i bezpieczeństwa Od 10 sierpnia 2014r. biura
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post