Finansowanie firmy przez internetową społeczność

Finansowanie firmy przez internetową społeczność

Crowfunding – dziedzina jeszcze raczkująca w Polsce, na świecie pomaga zbierać miliony dolarów przeznaczonych na działalność charytatywną, społeczną i biznesową. Finansowanie rozmaitych przedsięwzięć przez grupy społecznościowe staje się coraz szerzej wykorzystywanym narzędziem dla nowo powstających firm.

Gromadzenie środków przez crowfunding jest stosunkowo łatwym rozwiązaniem, jednak firma, która chce skorzystać z finansowania społecznego powinna dobrze przemyśleć kwestie związane zarówno z formą prawną swojej działalności, jak i sposobem zbiórki środków.

Ze względu na stopień komplikacji, które mogą pojawić się przy zbiórce pieniędzy należy rozważyć przyjęcie przez przedsiębiorstwo dogodnej formy prawnej. Nie ma jednego idealnego rozwiązania dla każdej inicjatywy, dla jednych wygodne będzie działanie jako spółka akcyjna, inni wybiorą spółkę komandytowo – akcyjną, a część zdecyduje się na spełnianie większej ilości wymogów formalnych w zamian za niski kapitał zakładowy niezbędny do funkcjonowania spółki z o.o.

Spółka akcyjna i komandytowo – akcyjna

Spółki akcyjne mają tę zaletę szczególnie docenianą w crowfundingu, że zbywanie udziałów spółki nie wymaga potwierdzenia notarialnego. Internauci z reguły dość chętnie włączają się w różnego typu akcje, lecz powinno to być maksymalnie ułatwione, bowiem dodatkowe formalności mogą ograniczyć liczbę potencjalnych kupców udziałów.

W przypadku spółki akcyjnej należy rozważyć, czy lepiej będzie decydować się na zbiórkę kwoty nie wyższej niż 100 tys. euro, czy sięgać po więcej ale za cenę przygotowania szczegółowego prospektu emisyjnego lub memorandum informacyjnego (oprócz pracy, którą trzeba w to włożyć, trzeba się liczyć z dodatkowymi, niemałymi kosztami takiej operacji).

Inne działania, na które trzeba się przygotować to zgłoszenie do Komisji Nadzoru Finansowego zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia akcji promocyjnej. Zawiadomienie obejmuje też plan promocyjny i marketingowy. KNF musi poznać treść informacji rozsyłanych w związku z ofertą. Trzeba liczyć się z tym, że Komisja poprosi o dodatkowe wyjaśnienia lub wprowadzenie zmian, poprawek, uzupełnienia planów. Zawiadomienie koniecznie trzeba dostarczyć na 14 dni roboczych przed rozpoczęciem akcji promocyjnej. O konieczności naniesienia poprawek Komisja może powiadomić spółkę nie później niż na 5 dni przed rozpoczęciem akcji promocyjnej.

Wadą spółki akcyjnej dla wielu początkujących biznesmenów może być wysokość kapitału zakładowego spółki. W przypadku tej formy prawnej konieczne jest wniesienie co najmniej 100 tys zł. Dla tych firm, które do tej pory działają pod postacią innego rodzaju spółki dodatkowym kosztem będzie także opłata za przekształcenie w spółkę akcyjną w wysokości 4 tys. zł, powiększoną o koszty notarialne i sądowe. Znacznie tańszą formą prawną jest spółka komandytowo – akcyjna. Wielkość kapitału zakładowego wynosi 50 tys. zł, czyli połowę tego, co jest wymagane przy spółce akcyjnej – sugerujeArkadiusz Regiec, prezes Beesfund, firmy prowadzącej projekty crowfundingowe.

Spółka z o.o.

Najtańszą formą działalności, którą można przyjąć jest spółka z o.o. Kapitał zakładowy jest niewielki, wynosi tylko 5 tys. zł, ale przedsiębiorcy, którzy tę formę wybiorą muszą brać pod uwagę spore niedogodności w przeprowadzaniu zbiórki pieniędzy. Przepisanie udziałów na ich nabywcę wymaga formy notarialnej, zatem jest to pewnego rodzaju bariera, którą pokonają tylko odpowiednio zmotywowani kupcy udziałów. Niewielkim pocieszeniem jest to, że nabywca może przesłać niezbędne dokumenty potwierdzone notarialnie do firmy zbierającej fundusze, a ta dokończy procedurę sprzedaży udziałów w obecności wybranego przez siebie notariusza.

Pośrednicy w crowfundingu

Pośrednicy to w tym przypadku właściciele platform crowfundingowych, specjalizujących się w pomocy firmom zbierającym środki finansowe. Ich ogromną zaletą jest ułatwienie dostępu do dużej liczby inwestorów. Platformy pobierają kilkuprocentowe prowizje od transakcji, które odbyły się za ich pośrednictwem. Co dokładnie oferują w zamian za procent platformy?

  • dostęp do bazy inwestorów (również mailing),
  • kampania m.in. na Facebooku, czy Google Adwords,
  • pomoc w przygotowaniu treści promocyjnych (infografiki, filmy, tłumaczenia – także na egzotyczne języki),
  • dwumiesięczny okres korzystania z platformy.

Crowfunding w Polsce

W Polsce finansowanie społecznościowe czyni dopiero pierwsze kroki w porównaniu z tym, co crowfunding osiąga za granicą. Mimo niewielkiego jeszcze rozmiaru tej działalności, wpłaty użytkowników internetu na różnego rodzaju projekty przekraczają 0,5 mln zł miesięcznie.

Z tej formy zbierania środków korzystają muzycy, sportowcy, programiści, czy wynalazcy. Przedstawiciel jednej z platform crowfundingowych działających w Polsce, zapewnia, że to całkiem bezpieczna forma finansowania projektów. Jeśli nie uda się zebrać oczekiwanej kwoty, wpłacający otrzymują swoje środki z powrotem. Zdarza się jednak, że zebrane pieniądze znacznie przekraczają określony limit. Dobrym przykładem jest tu przypadek wrocławskich studentów, którzy w ramach projektu Space is More zebrali ponad dwudziestokrotnie więcej niż zamierzali. Środki przeznaczone były na podróż do Stanów Zjednoczonych, w celu prezentacji projektu statku kosmicznego, który miałby być użyty w podróży na Marsa. Cóż to może oznaczać dla firm, które rozważają skorzystanie z takiej opcji zbierania funduszy? Polacy są coraz hojniejsi, a do tego wieżą w talent rodaków i chętnie finansują nawet bardzo, wydawałoby się, egzotyczne idee.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Przy odliczeniu VAT nie ważny jest zamiar, lecz powstanie przychodu
Next Ceny złota - czy można je przewidzieć?

Może to Ci się spodoba

Prawie 40 proc. Polaków korzysta aktywnie z serwisów społecznościowych

Z danych agencji We Are Social wynika, że blisko 40 proc. Polaków korzysta aktywnie z serwisów społecznościowych, spędzając na nich blisko dwie godziny dziennie. To szansa dla firm i marek, które za pomocą

Branża motoryzacyjna zabiega o ręce do pracy

Lipiec był kolejnym miesiącem wzrostów rejestracji nowych samochodów. Od początku roku zarejestrowano o ponad 12 proc. więcej aut osobowych i dostawczych niż w analogicznym okresie 2017 roku. Wzrosty notują też producenci części i akcesoriów,

Polskie firmy chętnie przyjmują wzorce zachodnie

Społeczna odpowiedzialność biznesu – koncept zaczerpnięty od zachodnich korporacji – staje się w Polsce codziennością, mimo że osobne działy i budżety na działalność CSR-ową mają tylko duże firmy i zagraniczne koncerny. Prowadząc działalność

Polska branża medyczna coraz bardziej innowacyjna

Branża medyczna będzie wykorzystywać coraz więcej nowinek technologicznych i innowacyjnych rozwiązań. Pozwalają one na szybszą diagnostykę, efektywną terapię i sprawną rehabilitację. Skoordynowana komunikacja z pacjentem, m.in. poprzez e-czaty czy wideoczaty, jest kluczowa dla kompleksowej

Jak wypromować start-up. Wszystko o reklamie nowych projektów biznesowych

Każdy kto zmierzył się z założeniem własnej działalności gospodarczej wie, że pomysł to dopiero początek biznesowej przygody. Czy zakończy się sukcesem, zależy od wielu czynników. Jednym z ważniejszych jest skuteczna

Ponad 40 proc. Polaków myśli o założeniu własnej firmy

Ponad 70 proc. Polaków pozytywnie wypowiada się na temat przedsiębiorczości, a 41 proc. myśli o założeniu własnej firmy. Coraz częściej aktywizujemy się na własną rękę, m.in. poprzez zaangażowanie w sprzedaż bezpośrednią. Z

4 komentarze

  1. gregor
    14 listopada, 13:44 Reply
    To pojęcie jest chyba nowe w Polsce bo niestety nigdy o nim nie słyszałem. Świetnie, że można również zapytać o takie dofinansowanie w udostępnionym przez was wniosku ;)
  2. mejk
    20 grudnia, 11:43 Reply
    Muszę przyznać, że nie słyszałam o czymś takim. Chyb muszę bardziej zagłębić się w temat, bo zastanawiam się nad swoją działalnością.
  3. atii
    08 stycznia, 09:29 Reply
    ciekawa publikacja
  4. Roman
    11 stycznia, 21:56 Reply
    Pierwszy raz się spotykam z tą nazwą i taką działalnością. Bardzo ciekawy i inspirujący artykuł. Ciekawie czy w Polsce się rozwinie taka forma działalności.

Zostaw odpowiedź