Firmy mogą już stosować mechanizm podzielonej płatności
1 lipca weszły w życie przepisy wdrażające mechanizm podzielonej płatności. Opcja split payment dla firm płacących za produkty lub usługi polega na tym, że przedsiębiorca może rozdzielać swoją płatność: przelać kwotę netto na rachunek rozliczeniowy kontrahenta, natomiast kwotę VAT – na jego rachunek VAT. Środki gromadzone na tym drugim koncie są niejako zamrożone – firma może z nich regulować zobowiązania związane z VAT-em. Zgodę na ich inne wykorzystanie wydaje naczelnik urzędu skarbowego. W przypadku niektórych firm to może oznaczać problemy z płynnością.
Mechanizm podzielonej płatności, którego wprowadzenie ma uszczelnić system podatkowy i zwiększyć wpływy z VAT-u do budżetu państwa, zakłada utworzenie dla przedsiębiorcy drugiego konta bankowego, na które wpływać będzie kwota podatku VAT należna firmie od kupującego towar lub usługę kontrahenta. Na rachunek rozliczeniowy przedsiębiorcy trafi jedynie kwota netto. Środki z konta VAT-owskiego będą mogły być przeznaczone jedynie na uregulowanie tegoż podatku bądź to wobec urzędu skarbowego, bądź innego kontrahenta. W ten sposób firmy nie będą mogły dysponować całością kwoty w dowolny sposób.
– Kwota VAT-u będzie zawsze zablokowana na koncie VAT – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Sławińska-Rzemek, doradca podatkowy w firmie inFakt. – Przedsiębiorca nie będzie mógł z tego konta uregulować całości faktury zakupowej, podatku dochodowego czy ZUS-u. To może spowodować u niego pewne problemy. Jest całe grono osób, które w dużej mierze korzystają na tym, że kwotę VAT-u otrzymują, otrzymują też zwroty VAT-u i obracają tą gotówką. Jeżeli ta kwota zostanie zablokowana na rachunku VAT i będzie mogła być przeznaczona tylko na określone w ustawie cele, może to spowodować utratę płynności finansowej u takich przedsiębiorców.
Tę kwotę będzie można odzyskać, ale w tym celu przedsiębiorca musi wystąpić z wnioskiem do naczelnika urzędu skarbowego o przelanie jej na rachunek rozliczeniowy. Urzędnik może jednak nie wyrazić zgody na taki przelew.
– Może dojść do wniosku, że nie mamy wystarczającej kwoty na rachunku VAT na pokrycie naszego najbliższego zobowiązania podatkowego, w związku z tym odmówi zwrotu kwoty VAT. Dużo trudniejsze będzie odzyskiwanie tej kwoty, tak żeby można było swobodnie obracać nią w firmie – podkreśla Magdalena Sławińska-Rzemek.
Korzystanie ze split payment na razie jest dobrowolne. Najwcześniej w styczniu 2019 roku może się stać obowiązkowe w niektórych branżach, w których stosowany jest odwrócony VAT, np. w budownictwie. Choć banki zgodziły się na niepodnoszenie opłat za prowadzenie rachunków, przedsiębiorcy decydujący się na zastosowanie split paymentu będą musieli dokonywać osobnych przelewów za każdą fakturę, co ma służyć skutecznej kontroli.
– Wyobrażam sobie, że w niedługiej przyszłości możemy wpaść w samonakręcające się koło i każdy będzie musiał korzystać ze split paymentu. Jeżeli nasz kontrahent zapłaci nam na konto z użyciem metody split payment, będziemy mieć pewne środki na rachunku VAT, wiadomo, że będziemy chcieli je wykorzystać, więc zapłacimy z niego kolejnemu kontrahentowi – wyjaśnia Magdalena Sławińska-Rzemek. – W ten sposób może dojść do sytuacji, że dobrowolny mechanizm stanie się mechanizmem obowiązkowym.
O tym, czy zastosować split payment, decyduje strona kupująca i opłacająca fakturę; sprzedawca może najwyżej poprosić kontrahenta, by tego nie robił. Skoro jednak firma sama będzie otrzymywać płatność podzieloną, w jej interesie będzie wykorzystanie środków z konta VAT właśnie na opłacenie VAT w ramach faktury otrzymanej od innej firmy. Wiadomo już też, kto od razu zastosuje mechanizm podzielonej płatności: rząd już zapowiedział, że objęte nim zostaną wszystkie spółki Skarbu Państwa.
Może to Ci się spodoba
Nietypowe metody znakowania gadżetów firmowych
Od tego, jaką metodą zostaną oznakowane gadżety firmowe, zależy ostateczny efekt estetyczny oraz jego trwałość. Dobór odpowiedniej techniki jest warunkowany wieloma czynnikami – m.in. finansowymi. Przede wszystkim liczy się jednak
Polskie firmy coraz częściej inwestują w budowanie świadomości marki
Budowanie świadomości marki w biznesie staje się coraz ważniejsze. Firmy są tego bardziej świadome, dlatego przeznaczają na ten cel coraz większe budżety. To inwestycja, która się zwraca. Badanie „Meaningful Brands” firmy
Polskie firmy będą się rozwijać dzięki innowacjom
Innowacje to gwarancja rozwoju przedsiębiorstwa. Połączenie innowacyjnych technologii z ludzką kreatywnością umożliwi firmom rozwój, stworzenie całkiem nowych produktów i usług oraz wyjście z nimi na rynki zagraniczne. Duże firmy czerpią też korzyści ze współpracy ze
Czym charakteryzuje się technologia cięcia laserem?
Oferuje nam szereg unikatowych możliwości pozwalając między innymi na łatwą edycję kształtu, jaki ma element docelowy, wpływanie na jego wymiary, a nawet na strukturę. Co ważne, znajduje ona zastosowanie bez
Jak zadbać o stronę firmową? Lista rzeczy, na które warto zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu firmowej strony
Posiadanie firmowej strony jest już podstawowym elementem prowadzenia biznesu. Należy jednak pamiętać, że firmowa strona www nie jest tylko dodatkiem i czymś co trzeba mieć, żeby nie zostać w tyle
Czy warto ubezpieczyć swoją firmę?
Prowadzisz własną działalność gospodarczą? Zarządzasz małą, średnią lub dużą firmą? Niezależnie czy jest to przedsiębiorstwo handlowe, usługowe czy produkcyjne – powinieneś zastanowić się nad tym, jak skutecznie zapewnić mu bezpieczeństwo.
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post