Folia z z naniesionym pyłem tytoniowym nie podlega akcyzie?
Pytanie spółki, która zamierzała produkować folię z celulozy z naniesionym pyłem tytoniowym (folia zastępować miała bibułkę papierosową) o kwestię akcyzy w odniesieniu do sprzedaży tego produktu, doczekało się dwóch interpretacji organów podatkowych oraz wyroku sądu uchylającego pierwszą z nich. WSA bardzo krytycznie ocenił jakość wcześniejszej interpretacji, dlatego kolejną fiskus przygotował rzetelnie. Zatem, czy sprzedaż folii tytoniowej jest obłożona akcyzą?
W ocenie spółki ani folia z celulozy, na którą naniesiony jest pył tytoniowy nie jest wyrobem tytoniowym, ani sprzedaż tejże folii tytoniowej nie jest sprzedażą suszu tytoniowego w świetle ustawy o podatku akcyzowym.
Pierwsza interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 29 kwietnia 2014 r. (nr ILPP3/443-26/14-2/TW) w pewnym sensie negowała stanowisko spółki. W pewnym sensie, bo organ podatkowy nie odniósł się do całości problemu. Dyrektor IS w Poznaniu uznał, że pył tytoniowy naniesiony na folię wyprodukowaną z włókna celulozowego to tytoń do palenia.
Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, sygn. akt I SA/Wr 1998/14 interpretacja została uchylona ze względów formalnych. Sąd wskazał, że organ podatkowy ograniczył się tylko do zakwalifikowania pyłu tytoniowego do kategorii tytoniu do palenia. Nie odniósł się jednak do produktu, który zamierzała produkować spółka.
Sąd nie pozostawił suchej nitki na jakości wydanej interpretacji. Podkreślił, że podatnicy nie zwracają się do Ministra Finansów o przytaczanie przepisów, lecz o konkretną wykładnię przepisów, potwierdzenie, czy i dlaczego ich stanowisko jest prawidłowe lub wadliwe.
Kolejna interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 27 maja 2015r. (nr ILPP3/443-26/14/15-S/TW) została wydana w oparciu o analizę konkretnego przypadku spółki i odniosła się, zgodnie ze wskazówkami zawartymi w wyroku WSA, do produktu jako całości.
Dyrektor IS w Poznaniu uznał, że:
Folia tytoniowa wyprodukowana z celulozy, na którą metodą natryskową zostanie naniesiony pył tytoniowy, podzielona na prostokąty o wymiarach: długość od 75 mm do 110 mm; szerokość od 38 mm do 60 mm i grubość ok. 0,4 mm, przeznaczona do samodzielnego sporządzania papierosów przy użyciu tytoniu do palenia i która zastępuje bibułkę papierosową nie jest produktem, który nadaje się do palenia w tej postaci. Służy ona jedynie do owinięcia porcji tytoniu do palenia i samodzielnego sporządzenia papierosa.
Pył tytoniowy wchodzący w skład folii tytoniowej pociętej następnie na prostokąty o wymiarach: długość od 75 mm do 110 mm; szerokość od 38 mm do 60 mm i grubość ok. 0,4 mm, nie jest suszem tytoniowym lecz jest odpadem tytoniowym, który nie nadaje się do palenia.
Zatem folia tytoniowa wyprodukowana z włókna celulozowego, na który metodą natryskową zostanie naniesiony pył tytoniowy, podzielona na prostokąty o wymiarach: długość od 75 mm do 110 mm; szerokość od 38 mm do 60 mm i grubość ok 0,4 mm przeznaczona do samodzielnego sporządzania papierosów przy użyciu tytoniu do palenia i która zastępuje bibułkę papierosową w świetle art. 98 ustawy o podatku akcyzowym nie zalicza się do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy, jak również w świetle art. 9b w związku z art. 99a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym sprzedaż folii tytoniowej w postaci prostokątów o wymiarach podanych powyżej, nie jest sprzedażą suszu tytoniowego.
Fiskus przypomniał jednak, że chociaż sprzedaż folii tytoniowej nie jest przedmiotem podatku akcyzowego, nie oznacza to, że na wcześniejszych etapach spółka nie będzie podlegać obowiązkowi podatkowemu. Jak zauważył Dyrektor IS w Poznaniu, że jeśli spółka nie nabyła już suszu tytoniowego z zapłaconą akcyzą to jako podmiot działający w jednym z trybów wymienionych w art. 9b ustawy o podatku akcyzowym, zobowiązany będzie do opodatkowania zużywanego suszu tytoniowego (pyłu) do produkcji folii tytoniowej.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
UWAGA: Obowiązkowe wysyłanie plików JPK_VAT już od 1 stycznia 2018 r.
Z nowym rokiem 2018, mikroprzedsiębiorcy obowiązkowo, co miesiąc będą musieli informować Urząd Skarbowy o ewidencji VAT w formacie pliku JPK. Będzie to dodatkowe obciążenie dla wszystkich właścicieli mikrofirm, o którym
Kiedy można zmienić stawki amortyzacyjne?
Przepisy dotyczące zmian uprzednio przyjętych przez przedsiębiorców stawek amortyzacji są bardzo surowo interpretowane przez administrację podatkową. Spięcia pomiędzy przedsiębiorcami a fiskusem dotyczy możliwości zwiększenia stawki amortyzacyjnej przez tego pierwszego w
Likwidacja luki VAT – wyzwanie dla nowego rządu
Skala przekrętów podatkowych VAT jest ogromna. Według szacunków PwC luka VAT w Polsce wynosi 53 mld zł, wielkością odpowiada więc 3% PKB. Dla porównania, ok. 3,5% PKB wytwarza cały sektor
Polski system podatkowy nie przyciąga zagranicznych inwestorów
Polski system podatkowy nie tworzy klimatu, który mógłby zachęcić inwestorów zagranicznych do inwestycji – przekonuje Andre Helin, prezes BDO Polska. Międzynarodowe badania i rankingi wskazują, że polski system fiskalny stanowi jedną z głównych przeszkód w prowadzeniu
Co grozi za niezłożenie PIT-u w terminie?
Obowiązek rozliczenia PIT, czyli Podatku Dochodowego od Osób Fizycznych, dotyczy każdego podatnika, który w danym roku podatkowym osiągnął dochód ze źródeł podlegających opodatkowaniu. Termin złożenia zeznania podatkowego upływa już 2
Od stycznia nowe zasady kontroli podatkowej w małych i średnich firmach
Od nowego roku już nie tylko największe firmy, lecz także małe i średnie będą miały obowiązek przekazywania w formie elektronicznej informacji o prowadzonej ewidencji VAT poprzez Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Będzie to dotyczyło ok.

0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post