Jak uleczyć kryzys?

Jak uleczyć kryzys?

Kryzys może zdarzyć się nawet najlepszym i największym. Także tym brandom, którzy budowanie własnego wizerunku opierają na profesjonalnie przygotowanym strategiom ze stojącymi za tym znaczącymi nakładami finansowymi. Jak przejść przez kryzys? Jaką strategię obrać, by wyjść z niego z ,,twarzą”?

Ostatnie tygodnie przyniosły kilka spektakularnych kryzysów w przekazach marketingowych dużych firm i projektów. Szeroko i dogłębnie analizowane w sieci – na formach i blogach, a przede wszystkim w mediach społecznościowych, były rozgrywane przez najbardziej zainteresowanych w rozmaity sposób. Jedni – otwarcie przepraszali i starali się zadośćuczynić niefortunne, lub wręcz naganne przekazy. Inni z przymrużeniem oka starali się załatwić sprawę ze zwadą i swoistym humorem. Jeszcze inni z uporem bronili swojego stanowiska (formy i treści przekazu) angażując się z internetowe spory i wykładając swoje racje.

Choć reakcje firm i ich przedstawicieli na kryzys były różne, nie można jednoznacznie stwierdzić, które z nich były poprawne, a które nie. To oceni czas. Nie jest także możliwe opracowanie jednego słusznego scenariusza, który odpowie na każdą sytuację kryzysową – to jak tego typu problem należy zarządzić – zależne jest od wielu czynników.

Warto jednak zdać sobie sprawę, że do sytuacji kryzysowych należy się wcześniej przygotować, tak by przejść przez nie z możliwie najmniejszym uszczerbkiem. Jak? Przede wszystkim zdecydować się na pomoc specjalistów, którzy potrafią krok po kroku przeprowadzić przedsiębiorstwo przez trudny czas i przygotować strategię działań w odniesieniu do indywidualnych cech i tożsamości danej marki.

 – Prawdopodobnie większość specjalistów zajmujących się PR’em stwierdzi, że pierwszą zasadą uniknięcie kryzysu jest przeciwdziałanie mu. Kolejną jest dobre przygotowanie na wypadek jego wystąpienia! Służą temu. m.in. działania takie jak przygotowanie kryzysowego manuala. Oczywiście taki dokument nie obejmie swoim zakresem każdego możliwego scenariusza ale stanie się swoistą mapą – planem awaryjnym z opracowanymi konkretnymi rozwiązaniami na podstawowe zagrożenia. Scenariusz taki można porównać do dobrze znanego nam wszystkim schematu postępowania w sytuacji niebezpiecznej w samolocie – najpierw zakłada się maskę tlenową, następnie wykonuje się kolejne czynności. Kiedy w naszej firmie kryzys wystąpi, to konieczne jest bardzo świadome przystąpienie do pilnego zarządzenia danym problemem i doprowadzenie do jak najlepszych rozwiązań. Nierzadko z takiej sytuacji brand może wyjść nawet z korzyścią dla siebie – w zależności oczywiście od skali i rodzaju problemu. Uniwersalną zasadą dotyczącą sytuacji kryzysowych jest na pewno to, że nie warto tu polegać na własnej intuicji, czy opierać się na emocjach. Stres to jeden z najgorszych doradcó – mówi Aleksandra Nieściuszko Bujnicka z 2B Up Consulting. Co należy zrobić? Przede wszystkim oszacować, czy to już kryzys – czy jeszcze sytuacja trudna. Należy jak najszybciej ustalić strategię działania z uwzględnieniem wytycznych opracowanych w ramach planu antykryzysowego (jeśli go posiadamy) , skład sztabu kryzysowego i wyznaczyć rzecznika. Kolejne etapy działań zależne już będą od konkretnej sytuacji. Bardzo ważna jest sprawna, uczciwa komunikacja – nie chodzi o szukanie winnego, czy wyciszanie sprawy ale o jej rozwiązanie. Najważniejsza jest choćby próba naprawienia błędu. Jak pokazują badania rynku – aż 95% konsumentów czuje się bardziej urażona ukrywaniem faktów, niż samym kryzysem. – dodaje Aleksandra Nieściuszko Bujnicka.

Previous Nowy Jedwabny Szlak z coraz większym potencjałem. Chce na tym skorzystać PKP Cargo
Next Firmy pożyczkowe – na co zwrócić uwagę w 5 krokach

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Mieszkańcy polskich miast coraz chętniej podejmują proekologiczne działania

Poprawa jakości powietrza, ekomobilność, inwestycje w zieloną infrastrukturę i przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym – to najpoważniejsze zadania stojące przed miastami, które chcą być eko. Coraz więcej polskich samorządów aktywnie działa na

Wiadomości 0 Comments

Dobre perspektywy dla rynku mieszkaniowego

Polski rynek mieszkaniowy stymuluje deficyt, który sięga nawet 3 mln lokali – ocenia Łukasz Borkowski z firmy Atal. Sprzedaż utrzyma się w tym roku na stabilnym poziomie, spowolnić powinna za to dynamika

Wiadomości 0 Comments

Czy kupno spółki z historią w Radomiu to dobry pomysł?

Gotowe spółki w Radomiu to doskonały sposób na szybkie i łatwe rozpoczęcie działalności gospodarczej. Radom jest bardzo dobrze skomunikowanym miastem, co pozwala inwestorom na dostęp do wielu możliwości biznesowych i

Wiadomości 0 Comments

Polacy coraz częściej korzystają z kart płatniczych

Polacy powoli odchodzą od gotówki, a popularność płatności zbliżeniowych i mobilnych w Polsce rośnie najszybciej w całej Europie. Wciąż jednak przy użyciu gotówki wykonywanych jest w Polsce około 80 proc. transakcji konsumenckich. W sezonie

Wiadomości 0 Comments

Czym jest dual sim?

Coraz częściej wśród telefonów znaleźć można te z wejściem Dual SIM. Jest to popularna funkcja, którą znaleźć można zarówno we flagowych produktach, jak i telefonach z nieco niższej półki cenowej.

Wiadomości 0 Comments

Diabeł tkwi w szczególe. W poszukiwaniu pracownika idealnego

Wiele polskich firm mierzy się dziś z brakiem odpowiedniej kadry. Zmieniająca się rzeczywistość wymaga szybkiego reagowania i dostosowywania się do nowych warunków. Bez odpowiednich pracowników na pokładzie, rozwój, nadążanie za

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź