Jak uleczyć kryzys?

Jak uleczyć kryzys?

Kryzys może zdarzyć się nawet najlepszym i największym. Także tym brandom, którzy budowanie własnego wizerunku opierają na profesjonalnie przygotowanym strategiom ze stojącymi za tym znaczącymi nakładami finansowymi. Jak przejść przez kryzys? Jaką strategię obrać, by wyjść z niego z ,,twarzą”?

Ostatnie tygodnie przyniosły kilka spektakularnych kryzysów w przekazach marketingowych dużych firm i projektów. Szeroko i dogłębnie analizowane w sieci – na formach i blogach, a przede wszystkim w mediach społecznościowych, były rozgrywane przez najbardziej zainteresowanych w rozmaity sposób. Jedni – otwarcie przepraszali i starali się zadośćuczynić niefortunne, lub wręcz naganne przekazy. Inni z przymrużeniem oka starali się załatwić sprawę ze zwadą i swoistym humorem. Jeszcze inni z uporem bronili swojego stanowiska (formy i treści przekazu) angażując się z internetowe spory i wykładając swoje racje.

Choć reakcje firm i ich przedstawicieli na kryzys były różne, nie można jednoznacznie stwierdzić, które z nich były poprawne, a które nie. To oceni czas. Nie jest także możliwe opracowanie jednego słusznego scenariusza, który odpowie na każdą sytuację kryzysową – to jak tego typu problem należy zarządzić – zależne jest od wielu czynników.

Warto jednak zdać sobie sprawę, że do sytuacji kryzysowych należy się wcześniej przygotować, tak by przejść przez nie z możliwie najmniejszym uszczerbkiem. Jak? Przede wszystkim zdecydować się na pomoc specjalistów, którzy potrafią krok po kroku przeprowadzić przedsiębiorstwo przez trudny czas i przygotować strategię działań w odniesieniu do indywidualnych cech i tożsamości danej marki.

 – Prawdopodobnie większość specjalistów zajmujących się PR’em stwierdzi, że pierwszą zasadą uniknięcie kryzysu jest przeciwdziałanie mu. Kolejną jest dobre przygotowanie na wypadek jego wystąpienia! Służą temu. m.in. działania takie jak przygotowanie kryzysowego manuala. Oczywiście taki dokument nie obejmie swoim zakresem każdego możliwego scenariusza ale stanie się swoistą mapą – planem awaryjnym z opracowanymi konkretnymi rozwiązaniami na podstawowe zagrożenia. Scenariusz taki można porównać do dobrze znanego nam wszystkim schematu postępowania w sytuacji niebezpiecznej w samolocie – najpierw zakłada się maskę tlenową, następnie wykonuje się kolejne czynności. Kiedy w naszej firmie kryzys wystąpi, to konieczne jest bardzo świadome przystąpienie do pilnego zarządzenia danym problemem i doprowadzenie do jak najlepszych rozwiązań. Nierzadko z takiej sytuacji brand może wyjść nawet z korzyścią dla siebie – w zależności oczywiście od skali i rodzaju problemu. Uniwersalną zasadą dotyczącą sytuacji kryzysowych jest na pewno to, że nie warto tu polegać na własnej intuicji, czy opierać się na emocjach. Stres to jeden z najgorszych doradcó – mówi Aleksandra Nieściuszko Bujnicka z 2B Up Consulting. Co należy zrobić? Przede wszystkim oszacować, czy to już kryzys – czy jeszcze sytuacja trudna. Należy jak najszybciej ustalić strategię działania z uwzględnieniem wytycznych opracowanych w ramach planu antykryzysowego (jeśli go posiadamy) , skład sztabu kryzysowego i wyznaczyć rzecznika. Kolejne etapy działań zależne już będą od konkretnej sytuacji. Bardzo ważna jest sprawna, uczciwa komunikacja – nie chodzi o szukanie winnego, czy wyciszanie sprawy ale o jej rozwiązanie. Najważniejsza jest choćby próba naprawienia błędu. Jak pokazują badania rynku – aż 95% konsumentów czuje się bardziej urażona ukrywaniem faktów, niż samym kryzysem. – dodaje Aleksandra Nieściuszko Bujnicka.

Previous Nowy Jedwabny Szlak z coraz większym potencjałem. Chce na tym skorzystać PKP Cargo
Next Firmy pożyczkowe – na co zwrócić uwagę w 5 krokach

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Wzrost gospodarczy w całym 2017 roku może się zbliżyć do 4 proc

Polska gospodarka w I kwartale 2017 roku urosła o 4 proc. w ujęciu rocznym, co jest wynikiem najlepszym od ostatniego kwartału 2015 roku. Pomogło ożywienie w inwestycjach samorządów i gospodarkach Europy Zachodniej oraz niska baza, czyli

Wiadomości 0 Comments

Aegon – towarzystwo ubezpieczeniowe z doświadczeniem

Wybór towarzystwa ubezpieczeniowego to bardzo często decyzja, od której zależeć może komfortowe życie codzienne i spokojna emerytura. Firmy oferujące ubezpieczenia prześcigają się w różnych ofertach i coraz lepszych usługach, a

Wiadomości 0 Comments

Hurtowa sprzedaż oryginalnego obuwia

Jednym z większych problemów dla właścicieli placówek zajmujących się detaliczną sprzedażą obuwia jest pozyskanie oryginalnego, wartościowego towaru. Nie chodzi przy tym o dostawę jednorazową, ale o znalezienie hurtownika, na którym

Wiadomości 0 Comments

ZUS chce trafić do najmłodszych Polaków

W tym roku kilkadziesiąt tysięcy uczniów szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski będzie miało lekcje z ubezpieczeń społecznych. W ramach projektu „Lekcje z ZUS” młodzież zdobywa praktyczną wiedzę z zakresu prowadzenia własnej działalności gospodarczej i przysługujących

Wiadomości 0 Comments

Jakie są rodzaje etykiet i jak je wykorzystać?

Etykiety pełnią przede wszystkim funkcję informacyjną i marketingową. Należy zaznaczyć, że każdy towar może być zidentyfikowany przy pomocy specjalnych danych umieszczonych na opakowaniu. Jakie są rodzaje etykiet i jak je

Wiadomości 0 Comments

Czym jest certyfikat SSL

Certyfikat SSL to narzędzie, które zapewnia zachowanie poufności przesyłanych danych. Rejestruje się je dla określonej nazwy domeny. Tajne dane, takie jak adres IP właściciela, adres i wiele innych, są zabezpieczone

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź