Korzyści i zagrożenia związane z międzynarodową ekspansją e-sklepu

Korzyści i zagrożenia związane z międzynarodową ekspansją e-sklepu

Częstym i jakże racjonalnym powodem, dla których przedsiębiorcy decydują się na penetrację zagranicznych rynków zbytu jest chęć zwiększenia sprzedaży i tym samym maksymalizacji zysków. Ostatnie wydarzenia związane z handlem ukierunkowanym na Rosję uczą, że konieczna jest dywersyfikacja sprzedaży, tak by korzystać z nieograniczonych możliwości, które daje polskim firmom rynek zagraniczny, a jednocześnie ustrzec się przed nieprzewidzianymi barierami, które mogą mieć opłakane skutki dla biznesu. Poszukiwanie rynków alternatywnych to rozwiązanie dla nieprzewidzianych sytuacji, ale są też takie, do których można się przygotować.

Zwiększenie zysków ze sprzedaży towarów jest jednym z najbardziej oczywistych determinantów wejścia na obce rynki zbytu, lecz zysk nie jest najistotniejszy w procesie podejmowania tego rodzaju decyzji. Jedną z kluczowych kwestii jest zwiększenie rozpoznawalności marki w Europie, czy na świecie.

Zwiększenie wartości firmy

Światowe marki są bardziej konkurencyjne i bardziej wartościowe w wymiarze czysto finansowym i poza nim. Firmy te mają szersze kontakty z kontrahentami, czy ogólnie pojętym światem biznesu, przez co zwiększają się ich szanse na zawarcie korzystnych umów (zarówno z dostawcami, jak i odbiorcami) w przyszłości.

Wizerunek e-sklepu

Międzynarodowy sprzedawca jest często lepiej postrzegany przez konsumentów. Oceniają go jako bardziej wiarygodnego, niezawodnego i lepiej przygotowanego do obsługi klienta niż jego ograniczona zasięgiem konkurencja. Często jest to opinia bardzo subiektywna i przesadzona, jednak warto skorzystać nawet z takich stereotypów, jeśli ma to pozytywnie wpłynąć na kondycję firmy.

Gdy firmy z zagranicy wchodzą do Polski

Kolejnym aspektem, z którego trzeba zdawać sobie sprawę jest rosnący udział zagranicznych sklepów internetowych na naszym rodzimym rynku. W obliczu rosnącej konkurencji dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie szans, jakie polskim e-sklepom dają europejscy, czy światowi konsumenci. Polskie towary są wysoko cenione na świecie, a ich ceny tylko dodatkowo zachęcają do zakupów, zatem dlaczego nie wykorzystać coraz szerszych możliwości oferowanych przez globalny rynek?

Szukanie nowych dróg

Jak już wspomniano na wstępie, zapewnienie zbytu dla swoich towarów na wielu rynkach jest sposobem na zapewnienie stabilności funkcjonowania przedsiębiorstwa. Niekiedy zdarza się tak, że z przyczyn nie dających się łatwo przewidzieć, pewne rynki ulegają skurczeniu. W takich sytuacjach o wiele bardziej komfortowa jest możliwość płynnego przeniesienia sprzedaży na inne regiony, mając już wypracowane kanały dystrybucji i funkcjonując w świadomości zagranicznych odbiorców, niż tworząc cały system sprzedaży zagranicznej od początku, w obliczu „faktów dokonanych”.

Opinia w internecie, czyli zemsta niezadowolonego klienta

Otwarcie e-sklepu na rynki zagraniczne należy dobrze przemyśleć i przygotować. Ważne jest dopracowanie wszelkich kwestii związanych z ułatwieniami dostępu do e-sklepu, począwszy od zapewnienia obcojęzycznych opisów sklepu i produktu, skończywszy na maksymalnych udogodnieniach w sposobie płatności za towar. Lepiej poczekać z otwarciem sklepu na zagraniczny rynek, niż oddać do użytkowania sklep niefunkcjonalny dla obcojęzycznego klienta. Pamiętać trzeba, że klient, który raz zrazi się do sprzedawcy może już nie zdecydować się na ponowne odwiedziny sklepu, a co gorsze, przekaże swoją opinię znajomym oraz innym internautom za pośrednictwem platform zezwalających na ocenianie zarówno jakości obsługi, jak i samych towarów. Negatywna ocena to dotkliwa porażka dla początkującej firmy, zwłaszcza gdy klienci masowo korzystają z platform pozwalających na wystawienie oceny sklepu, np. trusted shops.pl.

Sprawna realizacja zamówień

Osobnym wyzwaniem istotnym dla powodzenia przedsięwzięcia jest zapewnienie sprawnej i niedrogiej logistyki towarów. Sporym obciążeniem są nie tylko koszty przesyłki, ale również dopasowanie gabarytów produktu do wymogów stawianych przez pocztę, czy firmy kurierskie. Trzeba też pamiętać, że zwłaszcza przy niektórych rodzajach towarów wysyłka może powtarzać się minimum dwukrotnie, np. z powodu konieczności wymiany wadliwego produktu. Działania firmy logistycznej mogą też obejmować odbiór towaru od konsumenta i przesłanie go do sprzedawcy. Ten, kto próbował już wysyłać towar za granicę, wie, że trudno zbagatelizować ten problem. W Polsce funkcjonuje jednak już kilka firm, które tak jak firma nowekolory.pl oferują niższe koszty transportu, zapewniają przesyłkę towarów o niestandardowych, dużych rozmiarach, a przy tym nie pobierają zbyt drastycznych opłat za tego rodzaju usługi.

Zmiany legislacyjne w kraju nabywcy

Chociaż funkcjonujemy już w zunifikowanych warunkach prawnych jeśli chodzi o obsługę konsumenta unijnego, to przecież nie tylko w ramach Unii Europejskiej działają sklepy internetowe. Zatem dodatkowym problemem przedsiębiorcy jest stałe weryfikowanie zmian przepisów i przeróżnych wskaźników. Ważne są wszelkie rozwiązania prawne dotyczące praw konsumenckich, ograniczeń dotyczących wwozu niektórych towarów na teren danego kraju, czy np. roszczeń miejscowego fiskusa.

Sprostać zapotrzebowaniu

Planując wejście na obce rynki trzeba koniecznie wziąć pod uwagę własną „przepustowość”. Ilość towaru, jaką może zapewnić sprzedawca to niekiedy kluczowy problem w handlu z zagranicą. Koniecznym działaniem jest przeprowadzenie wstępnej oceny chłonności rynku i dopasowanie własnych możliwości do zapotrzebowania na towary znajdujące się w ofercie sklepu.

Problematyka wejścia na rynki zagraniczne jest bardzo szeroka, trzeba więc poświęcić sporo czasu i środków, by rzetelnie przygotować się do startu na nowych terenach. Warto jednak zainwestować energię w poszukiwanie najefektywniejszych rozwiązań, by zapewnić własnej firmie stabilność i ciągły rozwój.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Nowe mieszkania w Warszawie
Next Nowa porównywarka Komorkomat.pl - test abonamentów bez telefonu

Może to Ci się spodoba

Firmy coraz mocniej stawiają na ekologię

Nowoczesne przedsiębiorstwa nie mogą dziś funkcjonować w oderwaniu od ekologii. Wynika to zarówno z prawnych wymogów i regulacji wprowadzanych na poziomie Unii Europejskiej, jak i oczekiwań samych konsumentów. Dlatego firmy – obok rządów czy organizacji

Ubezpieczyciele chcą zwolnienia z podatku od aktywów

Kluczem do powodzenia pracowniczych planów kapitałowych jest ich dostępność – przekonuje prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń. Mogliby ją zapewnić ubezpieczyciele, którzy mają dobre relacje z pracodawcami, pracownikami i związkami zawodowymi. Nowa ustawa o PPK

Menadżerów w Polsce łączy skuteczność i determinacja. Kobiety wykazują większą elastyczność i otwartość na zmiany

Menadżerowie w Polsce są odważni i ambitni, łączy ich skuteczność i determinacja. Nie wyróżniają się specjalnie na tle liderów w innych krajach, nawet jeżeli pracują w międzynarodowych organizacjach – wynika z raportu „Przedsiębiorcze przywództwo” SHL Polska. Prezes

Klienci wracają do T-Mobile. Operator nową ofertą i komunikacją chce zawalczyć o klientów

T-Mobile zaostrza konkurencję na rynku usług telekomunikacyjnych. Telekom chce być liderem w zakresie konsumpcji danych i mocno rozwija tę kategorię usług. Postawił na zmianę komunikacji i wprowadził nowe oferty, co  ma zdystansować konkurencję

Pracodawcy coraz częściej korzystają z rekrutacji poprzez rekomendacje

Klasyczne portale z ofertami pracy stają się coraz mniej efektywne. Coraz chętniej wykorzystywanym rozwiązaniem w rekrutacji staje się metoda rekomendacji. Osoby zatrudnione z polecenia częściej niż w przypadku tradycyjnych rekrutacji spełniają oczekiwania firmy. Potencjał polecania ofert

Wiadomości 1Comments

Czy biuro tłumaczeń pomoże rozwinąć firmę za granicą?

Wielu młodych i początkujących przedsiębiorców pragnie świadczyć usługi międzynarodowe i docierać ze swoją ofertą do najdalszych zakątków świata. Często poważnym ograniczeniem nie są zbyt niskie fundusze, ale brak doświadczenia i

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź