O co chodzi w opłacie półkowej?
Od kilku lat wiele koncernów i dostawców proponuje sprzedawcom opłaty półkowe za lepsze wyeksponowanie produktów. Czy jest to zgodne z prawem? Co dalej z tym procederem?
Według przepisów dotyczących zwalczania nieuczciwej konkurencji całkowicie niezgodne z prawem jest przyjmowanie lub oferowanie dóbr materialnych, innych niż marża, za właściwe ułożenie towaru na półce. To zdecydowanie niesprawiedliwa praktyka i powinna być surowo karana. Stanowi naruszenie zasad wolnego rynku oraz szkodzi dostawcom i utrudnia dotarcie do klientów. Zgodnie z ustawą zmuszany producent może ubiegać się o zwrot wszystkich kosztów oraz zadośćuczynienie lub odszkodowanie.
Wiele dużych firm handlowych stosuje nieetyczne i oburzające rozwiązania. Aby nie łamać prawa w umowach lub kontraktach pisze się o usługach marketingowych i pobiera dodatkowe pieniądze. Oczywiście można uniknąć oszustwa i dokładnie przeanalizować kwestie dotyczące spraw logistycznych, ekspozycji oraz reklamy i ewentualnej promocji.
Obecnie ustawodawcy akceptują tylko marże handlowe, jako różnicę między ceną towaru zakupionego u dostawcy, a ceną sprzedaży w sklepie. Pozostałe (bez względu na ich charakter) traktowane są jednoznacznie i często surowo karane. Bez wątpienia zdarza się, że hipermarket lub dyskont zwracają uwagę klientów na konkretne towary lub okazje. Jest to jednak sytuacja dopuszczalna, ponieważ za dostawę już zapłacono, a produkty są własnością sklepu.
Spór dotyczący opłat półkowych trwa od dawna. Przepisy mające na celu zwalczanie nieuczciwego procederu wprowadzono ponad 13 lat temu. W tym czasie chyba nikt nie słyszał o żadnych głośnych sprawach poruszających ten temat. Okazuje się bowiem, że przepis jest martwy i raczej trudno udowodnić własne racje. Sporadycznie głos w sprawach zajmował Sąd Najwyższy, który nie popiera takich zachowań oraz uważa je za niedopuszczalne.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Na Boże Narodzenie wydamy średnio 720 zł
Na zorganizowanie tegorocznych świąt Bożego Narodzenia przeznaczymy średnio 720 zł – wynika z Barometru Providenta. Co czwarta osoba zamknie się w kwocie 400 zł, ale co dziewiąty wyda ponad 1 tys. zł.
Darowizna dla współmałżonka
Kiedy kilka lat temu córka była panną, otrzymała w spadku po dziadkach działkę wraz z domem jednorodzinnym. Następnie wyszła za mąż. W tym momencie mieszka w tym domu wraz z
Branża ubezpieczeniowa inwestuje w nowe technologie
Aplikacje mobilne w ubezpieczeniach powoli stają się standardem w zachodniej Europie. Polski rynek ma wiele do nadrobienia. Wciąż tylko niewielki odsetek ubezpieczycieli udostępnia swoim klientom takie narzędzia. A przykłady z krajowego rynku pokazują,
Coraz więcej konsumentów chce ubezpieczać swój smartfon
Większość Polaków nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania bez smartfona pod ręką. Rośnie też zainteresowanie ubezpieczaniem takich urządzeń przed przypadkowym uszkodzeniem. Do tej pory polisą można było objąć wyłącznie nowy smartfon, kupiony
10 zasad na efektywną naukę angielskiego w bieznesie i nie tylko
Jeśli masz zamiar lub właśnie uczysz się języka angielskiego, to z pewnością chciałbyś, aby nauka przynosi szybkie rezultaty. Odpowiednie dostosowanie metod nauki do tego, jakie masz, predyspozycje pozwoli na szybkie
Opakowania szklane – czy warto je kupić?
Opakowania szklane to bardzo dobre rozwiązanie. Można w nich przechowywać różnorodne artykuły spożywcze lub kosmetyczne. Praktyczne opakowania szklane są trwałe oraz ekologiczne. Dowiedz się więcej z artykułu. Opakowania szklane wracają
2 komentarze
Piotr Skołubowicz
24 marca, 15:06milena
05 lutego, 15:08