Odwrotne obciążenie w obrocie elektroniką – korekta zasad rozliczania
Zasada odwrotnego obciążenia w obrocie notebookami, tabletami, smartfonami i konsolami do gier obowiązuje od 1 lipca 2015. Przedsiębiorcy, nie tylko ci handlujący elektroniką, mają sporo wątpliwości co do indywidualnych przypadków i zastosowania nowych przepisów.
Przypomnijmy, przepisy nakładają obowiązek rozliczania transakcji przez nabywcę sprzętu, jeśli jest on czynnym podatnikiem VAT, a wartość sprzedaży w ramach jednolitej gospodarczo transakcji (patrz ramka) przekroczy 20 tys. zł (bez VAT).
Przedsiębiorcy, którzy kupują sprzęt komputerowy, telefony komórkowe itp. na potrzeby własnej działalności, mają wątpliwości, czy kolejne zakupy są traktowane jako jednolita gospodarczo transakcja oraz, czy w momencie dostawy, która spowoduje przekroczenie limitu 20 tys. zł należy skorygować zasadę rozliczenia podatkowego. Kolejna wątpliwość pojawiająca się przy okazji korygowania rozliczenia podatkowego dotyczy odsetek, jakie miałby uregulować przedsiębiorca w związku z korektą.
Jak wyjaśnia w zamieszczonych na swoich stronach broszurze Ministerstwo Finansów wszystko zależy od działań podjętych przez podatnika. Przykład dotyczy sytuacji, w której przedsiębiorca nabywa telefony komórkowe dla swoich pracowników. Telefony mają być dostarczone w dwóch odrębnie fakturowanych partiach (płatność przy dostawie każdej partii) – pierwsza w lipcu 2015 r., druga – we wrześniu 2015 r.
Wartość całej transakcji wynosi 15 000 zł, więc podatek VAT powinien być rozliczony na zasadach ogólnych. Przed realizacją drugiej dostawy nabywca – zachęcony dobrą relacją ceny do jakości zamówionych telefonów – decyduje się na zwiększenie drugiej transzy zamówienia o 5 kolejnych telefonów (zwiększenie zamówienia ma miejsce w sierpniu 2015 r.).
Efektem dodatkowego zamówienia jest zwiększenie wartości całej transakcji do 22 500 zł, co oznacza, że podatek od niej powinien być rozliczony na zasadzie odwróconego obciążenia. Dokonane na zasadach ogólnych rozliczenie pierwszej z dostaw wymaga zatem skorygowania.
Korekta rozliczenia poprzedniej dostawy powinna być dokonana w momencie zaistnienia okoliczności wskazujących na zmianę warunków realizacji dostawy, tj. w sierpniu 2015 r. i wykazana w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym okoliczności te zaistniały.
W tej sytuacji nabywca rozlicza podatek należny od poprzedniej dostawy (rozliczonej uprzednio na zasadach ogólnych) w deklaracji za sierpień 2015 r. lub III kwartał 2015 r.;
Jeśli podatnik odliczył podatek naliczony wynikający z faktury pierwotnej (dokumentującej pierwszą dostawę na zasadach ogólnych), nie koryguje tego odliczenia w związku z otrzymaną od sprzedawcy fakturą korygującą;
Jeśli podatnik nie odliczył podatku naliczonego wynikającego z faktury pierwotnej (dokumentującej pierwszą dostawę na zasadach ogólnych), ma prawo do odliczenia podatku od tej transakcji objętej odwróconym obciążeniem w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym rozliczy podatek należny od tej dostawy (przy rozliczeniu miesięcznym za sierpień 2015 r.).
Jak wskazuje Ministerstwo Finansów, w sytuacji, gdy korekta jest dokonywana na bieżąco nie powstaną zaległości podatkowe, ani nie zajdzie konieczność naliczania odsetek, bowiem podatnik rozliczy dostawę objętą odwrotnym obciążeniem w deklaracji za sierpień.
Ministerstwo Finansów nadmienia, że w przypadku powiększenia złożonego zamówienia o dodatkowe towary, który to fakt następuje (np. w formie aneksu do umowy) już po faktycznym dokonaniu dostawy towarów(wszystkich dostaw w ramach umowy)będących przedmiotem pierwotnej umowy, takie dodatkowe zamówienie powinno być oceniane odrębnie jako kolejna umowa.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Czym charakteryzuje się nadpłata?
Podstawowym zadaniem każdego podatnika jest regulowanie wszystkich zobowiązań zgodnie z roczną deklaracją. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy następuje tzw. nadpłata. Czym się charakteryzuje? Co robić w takiej sytuacji? Zgodnie z
Podatek od handlu detalicznego spowoduje wejście większej liczby sklepów do internetu
Podatek od handlu detalicznego przyspieszy debiut części sklepów w internecie – ocenia Jakub Kot, prezes Dealavo. E-sklepy pomogą zrekompensować koszty związane z nowym obciążeniem podatkowym. Szczególnie duże sieci FMCG, gdzie marże są
Czy każda sprzedaż jest opodatkowana?
Portale umożliwiające sprzedaż jednostkowych rzeczy są coraz bardziej powszechne. Nie jest wykroczeniem sprzedawanie niechcianego prezentu czy niepotrzebnej rzeczy. Jednak, jeśli ktoś prowadzi sprzedaż hurtową nie odprowadzając podatku może ponieść konsekwencje
Wskaźnik rotacji zapasów – ułatwienie w korektach kosztów
Zgodnie z treścią art. 15b, ust. 2 ustawy o CIT podatnik, który otrzymał fakturę z terminem płatności dłuższym niż 60 dni, a płatności tej nie uregulował przez 90 dni od
Od stycznia nowe zasady kontroli podatkowej w małych i średnich firmach
Od nowego roku już nie tylko największe firmy, lecz także małe i średnie będą miały obowiązek przekazywania w formie elektronicznej informacji o prowadzonej ewidencji VAT poprzez Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Będzie to dotyczyło ok.
Wydatki komplementariusza na pokrycie straty spółki nie są kosztem podatkowym
Wydatek ponoszony przez spółkę na pokrycie strat w spółkach komandytowych nie może być uznany, za związany z jej przychodem, czy też służący zabezpieczeniu albo zachowaniu źródła przychodów orzekł Wojewódzki Sąd
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post