Odwrotne obciążenie w obrocie elektroniką – korekta zasad rozliczania
Zasada odwrotnego obciążenia w obrocie notebookami, tabletami, smartfonami i konsolami do gier obowiązuje od 1 lipca 2015. Przedsiębiorcy, nie tylko ci handlujący elektroniką, mają sporo wątpliwości co do indywidualnych przypadków i zastosowania nowych przepisów.
Przypomnijmy, przepisy nakładają obowiązek rozliczania transakcji przez nabywcę sprzętu, jeśli jest on czynnym podatnikiem VAT, a wartość sprzedaży w ramach jednolitej gospodarczo transakcji (patrz ramka) przekroczy 20 tys. zł (bez VAT).
Przedsiębiorcy, którzy kupują sprzęt komputerowy, telefony komórkowe itp. na potrzeby własnej działalności, mają wątpliwości, czy kolejne zakupy są traktowane jako jednolita gospodarczo transakcja oraz, czy w momencie dostawy, która spowoduje przekroczenie limitu 20 tys. zł należy skorygować zasadę rozliczenia podatkowego. Kolejna wątpliwość pojawiająca się przy okazji korygowania rozliczenia podatkowego dotyczy odsetek, jakie miałby uregulować przedsiębiorca w związku z korektą.
Jak wyjaśnia w zamieszczonych na swoich stronach broszurze Ministerstwo Finansów wszystko zależy od działań podjętych przez podatnika. Przykład dotyczy sytuacji, w której przedsiębiorca nabywa telefony komórkowe dla swoich pracowników. Telefony mają być dostarczone w dwóch odrębnie fakturowanych partiach (płatność przy dostawie każdej partii) – pierwsza w lipcu 2015 r., druga – we wrześniu 2015 r.
Wartość całej transakcji wynosi 15 000 zł, więc podatek VAT powinien być rozliczony na zasadach ogólnych. Przed realizacją drugiej dostawy nabywca – zachęcony dobrą relacją ceny do jakości zamówionych telefonów – decyduje się na zwiększenie drugiej transzy zamówienia o 5 kolejnych telefonów (zwiększenie zamówienia ma miejsce w sierpniu 2015 r.).
Efektem dodatkowego zamówienia jest zwiększenie wartości całej transakcji do 22 500 zł, co oznacza, że podatek od niej powinien być rozliczony na zasadzie odwróconego obciążenia. Dokonane na zasadach ogólnych rozliczenie pierwszej z dostaw wymaga zatem skorygowania.
Korekta rozliczenia poprzedniej dostawy powinna być dokonana w momencie zaistnienia okoliczności wskazujących na zmianę warunków realizacji dostawy, tj. w sierpniu 2015 r. i wykazana w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym okoliczności te zaistniały.
W tej sytuacji nabywca rozlicza podatek należny od poprzedniej dostawy (rozliczonej uprzednio na zasadach ogólnych) w deklaracji za sierpień 2015 r. lub III kwartał 2015 r.;
Jeśli podatnik odliczył podatek naliczony wynikający z faktury pierwotnej (dokumentującej pierwszą dostawę na zasadach ogólnych), nie koryguje tego odliczenia w związku z otrzymaną od sprzedawcy fakturą korygującą;
Jeśli podatnik nie odliczył podatku naliczonego wynikającego z faktury pierwotnej (dokumentującej pierwszą dostawę na zasadach ogólnych), ma prawo do odliczenia podatku od tej transakcji objętej odwróconym obciążeniem w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym rozliczy podatek należny od tej dostawy (przy rozliczeniu miesięcznym za sierpień 2015 r.).
Jak wskazuje Ministerstwo Finansów, w sytuacji, gdy korekta jest dokonywana na bieżąco nie powstaną zaległości podatkowe, ani nie zajdzie konieczność naliczania odsetek, bowiem podatnik rozliczy dostawę objętą odwrotnym obciążeniem w deklaracji za sierpień.
Ministerstwo Finansów nadmienia, że w przypadku powiększenia złożonego zamówienia o dodatkowe towary, który to fakt następuje (np. w formie aneksu do umowy) już po faktycznym dokonaniu dostawy towarów(wszystkich dostaw w ramach umowy)będących przedmiotem pierwotnej umowy, takie dodatkowe zamówienie powinno być oceniane odrębnie jako kolejna umowa.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Kto musi kupić nową kasę fiskalną?
Od 1 października 2013 roku będą obowiązywać nowe reguły drukowania paragonów fiskalnych. Otóż takie potwierdzenie będzie musiało mieć obowiązkowo określenie „paragon fiskalny”, charakteryzować naliczane rabaty oraz mieć numer NIP nabywcy,
Tworzysz firmowy żłobek lub przedszkole? Skorzystasz ulgi
Projekt nowelizacji ustawy o PIT i CIT przewiduje przyznanie prawa do ulgi podatkowej dla tych przedsiębiorców, którzy zainwestują w prowadzenie przyzakładowych żłobków, przedszkoli, klubików dziecięcych. Jakie jeszcze zmiany czekają nas
Ekonomiści apelują o uproszczenie systemu podatkowego. Mogłoby to pobudzić rynek pracy i inwestycje firm
Polscy przedsiębiorcy i ekonomiści chcą, aby rząd zharmonizował przedstawione w ostatnim czasie strategie, takie jak Polski Ład, Krajowy Plan Odbudowy czy założenia do ustawy budżetowej. Podkreślają przy tym, że niektóre ich elementy
Skanowane faktury kwestionowane przez fiskusa
Od 2014 r. przedsiębiorcy mogą przechowywać faktury w formie elektronicznej. Zgodnie z przepisami, faktury powinny być zarchiwizowane z zachowaniem podziału na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający ich łatwe odszukanie oraz
Rozporządzenie w sprawie kas fiskalnych od kwietnia 2013 roku
Od kwietnia bieżącego roku zostało wprowadzone nowe rozporządzanie dotyczące kas fiskalnych. Dotyczy ono sposobu prowadzenia ewidencji kas oraz warunków ich serwisowania. Przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji, podatnik musi złożyć do odpowiedniego
Anulowanie faktur VAT – kiedy możliwe?
Każda transakcja w firmie jest zapisywana i poświadczana wypisaniem faktury w dwóch egzemplarzach. Bywają sytuacje, gdy faktura jest nieprawidłowo sporządzona (zawiera błędne informacje) lub klient wycofuje się z zakupu (ma
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post