Zwolnienie z akcyzy również dla oleju do mycia maszyn
Sprawa pewnej spółki, która chciała używać oleju napędowego do mycia maszyn używanych do produkcji asfaltu, doprowadziła do rozszerzenia zakresu zwolnień od opodatkowania akcyzą oleju procesowo -technologicznego.
Spółka trudniła się produkcją i handlem drogami asfaltowymi, asfaltami przemysłowymi, emulsjami i specyfikami asfaltowymi. Do mycia maszyn używanych w procesie produkcyjnym asfaltu przedsiębiorstwo zamierzało używać oleju napędowego. Spółka uważała, że w tym przypadku olej można zakwalifikować jako olej procesowo – technologiczny, w myśl par. 10 pkt 3 rozporządzenia ministra finansów z 23 sierpnia 2010 r. (Dz.U. nr 159, poz. 1070). Rozporządzenie to już nie obowiązuje, a przepis zawarty jest w par. 6 pkt 3 rozporządzenia z 8 lutego 2013 r. (tj. Dz.U. z 2015 r. poz. 195 ze zm.).
Urzędnicy organów podatkowych mieli na ten temat inne zdanie. Zgodnie z interpretacją dyrektora jednej z izb skarbowych olej procesowo – technologiczny to taki, który jest wykorzystywany w procesie zmierzającym do wytworzenia określonego wyrobu, np. w ten sposób, że wejdzie on w skład produkowanego wyrobu albo będzie niezbędny w procesie technologicznym. Spółka natomiast oleju chciała używać w innej fazie procesu, wyłącznie jako środek do mycia maszyn po zakończeniu produkcji. Zatem, trzymając się takiej interpretacji olej nie powinien być zwolniony z akcyzy.
Podobnej zdanie zaprezentował Wojewódzki Sąd Administracyjny, który nie zgodził się z tezą spółki, iż olej jest niezbędny w fazie produkcji. Sąd wskazał, że jakkolwiek płukanie maszyn olejem można uznać za działanie będące częścią szeroko rozumianej produkcji jednak jest czynność wykonywana po zakończeniu procesu technologicznego. Zdaniem sądu mycie maszyn następuje po procesie technologicznym, a przed następnym procesem, zatem nie jest jego częścią.
Spółka znalazła zrozumienie dopiero u Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku z 2 lipca 2015 r., sygn. akt I FSK 561/15 stwierdził, że w rozporządzeniu nie ma ścisłej definicji oleju procesowo – technologicznego, a zdaniem sądu olej użyty do mycia maszyn mieści się w jej zakresie. Olej napędowy używany jako środek myjący maszyny używane w procesie produkcyjnym jest zwolniony z akcyzy.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Zaproponowana reforma podatkowa negatywnie oceniana przez pracodawców
W ramach Polskiego Ładu rząd chce zmienić limity kwoty wolnej od podatku oraz drugiego progu podatkowego. Według Pracodawców RP nie jest to jednak projekt przemyślany. Skorzystają z niego tylko najubożsi pracujący i emeryci, natomiast
Polacy pracują trzy miesiące w roku na opłacenie rachunków
Regulowanie bieżących rachunków pochłania średnio około 25 proc. dochodów gospodarstwa domowego. Oznacza to, że przeciętna polska rodzina przez pierwsze trzy miesiące roku pracuje tylko na opłacenie rocznych należności. Od 31 marca
Rząd uszczelnia ściągalność podatku VAT
Resort finansów systematycznie pracuje nad zatykaniem kolejnych luk w podatku VAT. ZIPSEE „Cyfrowa Polska” wskazuje jednak, że rządowe inicjatywy nie obejmują wszystkich ważnych obszarów, jak chociażby obłożenia odwróconym VAT-em obrotu twardymi dyskami.
Przy odliczeniu VAT nie ważny jest zamiar, lecz powstanie przychodu
Nawet jeśli podatnik początkowo nie zamierzał czerpać przychodu z podjętej inwestycji, ale w późniejszym czasie zmienił zdanie, to ma prawo skorygować VAT i odliczyć podatek od zakupionych towarów. Taki przypadek
Czy wpłacając zaliczkę powinniśmy otrzymać fakturę?
Niejednokrotnie nabywcy wpłacają zaliczkę na poczet usług wykonywanych przez zleceniobiorcę. Najczęściej jest to wymóg firmy i stanowi asekuracje w momencie nie wykonania odbioru zamówionych dóbr po ich realnym wykonaniu. Według
ViaTOLL po rozbudowie mógłby posłużyć do walki z przemytem i wyłudzeniami podatku VAT
Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL w ciągu pięciu lat przyniósł prawie 7 mld zł do Krajowego Funduszu Drogowego. W przyszłym roku Ministerstwo Infrastruktury ma zadecydować o jego przyszłości, ponieważ w 2018 roku wygasa
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post