Pół miliarda złotych ma zachęcić fundusze inwestycyjne do wspierania innowacyjnych projektów technologicznych

Pół miliarda złotych wynosi budżet Funduszu Funduszy, który ma wspierać w Polsce inwestycje w zakresie komercjalizacji projektów naukowo-badawczych i rozwój obszaru innowacyjnych technologii. To wspólna inicjatywa PZU i NCBiR otwarta dla innych prywatnych inwestorów. – Fundusz będzie przyciągał najlepsze i najbardziej cenione fundusze inwestycyjne, aby swoje projekty realizowały właśnie w Polsce – podkreśla Paweł Surówka, członek zarządu PZU SA. Pierwsza inwestycja zostanie zrealizowana jeszcze w tym roku. Oficjalna nazwa funduszu zostanie przedstawiona na kongresie Impact’16 4.0 Economy odbywającym się w Krakowie od 15 do 16 czerwca.

Zaczynamy od 0,5 mld zł, ale to jest początek. Będziemy się starali, by inni inwestorzy dołączyli do PZU i zasilali Fundusz Funduszy. Jak na sektor venture capital i nasz kraj jest to bardzo duża suma. Dzięki temu możemy wypromować tę inicjatywę – ludzie będą wiedzieli, że są środki do pozyskania i będą tym zainteresowani – mówi agencji Newseria Biznes Paweł Surówka, członek zarządu PZU SA.

Rząd w marcu tego roku zapowiedział powołanie największego w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej Funduszu Funduszy. Dzięki niemu zaawansowane technologicznie spółki w wyniku komercjalizacji wyników badań naukowych będą mogły dodatkowo skorzystać ze wsparcia programu koinwestycyjnego, który przygotuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Inicjatorzy podkreślają, że nowatorska formuła finansowania pozwoli pokonać problem luki inwestycyjnej.

W ten sposób chcieliśmy sprawić, by najlepsze fundusze ze Stanów Zjednoczonych, z Izraela, Europy, które skupiają się na innowacyjności, czy to w nowych technologiach, czy w medycynie, czy w biotechnologii, inwestowały w Polsce, bo dzisiaj robią to w zbyt małym stopniu. Widzimy nawet szansę, aby przenieśli swoje projekty zagraniczne do Polski lub właśnie w Polsce inicjowali projekty zaplanowane kiedyś w innych krajach. Zastanawialiśmy się nad systemem, który będzie mocną motywacją i bodźcem dla nich, żeby uwzględniali swoje projekty pod kątem Polski. Poprzez NCBiR będziemy dodatkowo stwarzali bodźce, które będą wynagradzały fundusze za to, że swoje spółki będą lokowały w Polsce – wyjaśnia Paweł Surówka.

Fundusz ma być jednym z elementów całego ekosystemu przyjaznego młodym i zaawansowanym technologicznie przedsiębiorstwom. W ten sposób rząd chce budować innowacyjność, a więc także konkurencyjność krajowej gospodarki. Fundusz Funduszy nie będzie inwestował bezpośrednio w spółki, lecz w najbardziej innowacyjne fundusze Venture Capital.

Każdy z tych funduszy, i na to będziemy bardzo zwracali uwagę, ma swoje sukcesy. Udało im się stworzyć spółki, które poruszyły świat. Chcemy, żeby podobne spółki wyłonili właśnie w Polsce – dodaje członek zarządu PZU. – Pierwszą inwestycję chcemy zrobić jeszcze w tym roku.

Oficjalna nazwa funduszu zostanie ogłoszona podczas kongresu Impact’16. Kraków na dwa dni, od 15 do 16 czerwca, stanie się miejscem dyskusji o kluczowych wyzwaniach i szansach związanych z rozwojem przedsiębiorczości, innowacji oraz cyfryzacji. Jak podkreśla Paweł Surówka, kongres to doskonałe miejsce wymiany doświadczeń i nawiązywania relacji, które potem mogą skutkować współpracą przy konkretnych projektach.

Zakładam, że tematem przewodnim będzie czwarta rewolucja przemysłowa i jej implikacje rozwoju gospodarki. Przemysł 4.0, automatyzacja i większe wykorzystanie robotów to są kwestie, które na dłuższą metę będą miały duże znaczenie. PZU, jeden z największych inwestorów w Polsce, jest bardzo uzależniony od tego, czy polska gospodarka będzie się dalej rozwijała. Jesteśmy żywo zainteresowani tym, żeby Polska wypłynęła na tej fali rewolucji technologicznej, a nie została przez nią utopiona. Jesteśmy przekonani, że poprzez dynamizm przedsiębiorców, pracę naukowców i zasoby talentów możemy wykorzystać tę rewolucję z korzyścią dla siebie – mówi Paweł Surówka.

Organizatorzy przewidują, że kongres zgromadzi ok. 2 tys. uczestników z Polski i zagranicy, w tym przedsiębiorców, przedstawicieli świata kultury i nauki, a także władz oraz instytucji państwowych.

Previous Firmy zaciągają coraz więcej kredytów. Ich koszt może być niższy nawet o 40 proc
Next Przedsiębiorcy potrzebują skutecznych metod rozwiązywania sporów prawnych

Może to Ci się spodoba

Firma 1Comments

Zadbaj o swoje dokumenty

Dokumenty znajdują się niemal w każdej firmie. Rozrost przedsiębiorstwa może wiązać się z ich przesadnym nagromadzeniem, co z kolei bardzo często doprowadza do chaosu utrudniającego pracę. Sprawdź w jaki sposób

Stwórz własne studio muzyczne

Przez ostatnie lata można zaobserwować wzrost popularności na indywidualne domowe studia nagraniowe. Obecnie coraz więcej artystów korzysta z innowacji technologicznych i samodzielnie tworzy swoje albumy. Teraz każdy może stać się

Firmom brakuje rąk do pracy

Ochotnicze Hufce Pracy – które zajmują się aktywizacją zawodową i pośredniczeniem w znalezieniu zatrudnienia dla młodych pracowników – będą mieć w tym roku nawet 70 tys. ofert pracy z całego kraju. Zapotrzebowanie jest dwukrotnie większe

Ceny miedzi najniższe od połowy 2017 roku. Firmy takie jak KGHM muszą się zabezpieczyć przeciw niskim cenom

W połowie tego roku zakończył się trwający od początku 2016 roku trend wzrostowy cen miedzi. Ostatnie spadki sprawiły, że notowania surowca znalazły się poniżej poziomu z pierwszej połowy 2017 roku, czyli

Pracodawcy coraz częściej korzystają z rekrutacji poprzez rekomendacje

Klasyczne portale z ofertami pracy stają się coraz mniej efektywne. Coraz chętniej wykorzystywanym rozwiązaniem w rekrutacji staje się metoda rekomendacji. Osoby zatrudnione z polecenia częściej niż w przypadku tradycyjnych rekrutacji spełniają oczekiwania firmy. Potencjał polecania ofert

Zeszyty z nadrukiem firmowym, ale nie tylko. Gadżety reklamowe, na które warto postawić

Każda firma, niezależnie od branży, w której funkcjonuje, nie istniałby, gdyby nie odpowiednia promocja i reklama. Taką funkcją idealnie spełniają szeroko pojęte gadżety reklamowe. Pozwoli to na kształtowanie wizerunku firmy

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź