Poprawia się sytuacja w segmencie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw
Po pogorszeniu nastrojów w sektorze MŚP w I kwartale roku teraz widać ich znaczącą poprawę – wynika z Barometru EFL. Bardziej optymistyczne są prognozy dotyczące sprzedaży produktów i usług. Statystyki GUS pokazują też, że systematycznie rośnie liczba nowych firm, a zahamowany został spadek liczby zamykanych. Przyspieszenie rozwoju firm powoduje zwiększone zapotrzebowanie na usługi finansowe.
– Polski sektor małych i średnich przedsiębiorstw jest w dobrej kondycji. Patrząc na statystyki, widzimy, że liczba zamykanych firm w tym roku spadła. W okresie styczeń/luty 2016 -2015 ten spadek jest poniżej 20 tys. zamykanych firm. Natomiast liczba przedsiębiorstw, które rozpoczynają działalność wzrasta – mówi agencji Newseria Biznes Agnieszka Wardak, dyrektor departamentu małych i średnich przedsiębiorstw w PKO Banku Polskim.
Poprawiającą się kondycję polskich firm widać też po wynikach handlu zagranicznego. W 2015 roku wartość eksportu była wyższa o prawie 8 proc.
– Patrząc z perspektywy banku, widzimy, że spłacalność kredytów jest lepsza, środki na rachunkach firm rosną, co pokazuje, że ta kondycja jest całkiem dobra – mówi Agnieszka Wardak.
Według PARP w Polsce z 1,8 mln przedsiębiorstw aż 99,8 proc. to małe i średnie firmy. Daje nam to szóste miejsce w Europie. Sektor ten odpowiada za blisko połowę polskiego PKB i ponad 6 milionów miejsc pracy. Co roku zwiększają one zatrudnienie średnio o 1,2 proc.
Także z ankietowych badań Narodowego banku Polskiego wynika, że firmy chcą się rozwijać. W I kwartale roku popyt na kredyty ze strony małych i średnich przedsiębiorstw zwiększył się odpowiednio o 24 proc. i 16 proc. Prognozy mówią o dalszym wzroście.
– Przychodząc do banku, przedsiębiorcy oczekują kompleksowej oferty – mówi Wardak. – W przypadku eksportu to kwestia zabezpieczenia płatności eksportowych. Tutaj wchodzą w grę akredytywy, gwarancje płatności.
Bogata oferta to jedno z kryterium wyboru banku przez firmy, ale nie jedyna. Zdaniem Wardak wciąż istotna jest cena.
– W mojej ocenie istotna jest także kwestia doradztwa, najlepiej jeśli doradca jest dedykowany danej firmie. W momencie, kiedy wchodzą bardziej skomplikowane produkty, jak np. akredytywa czy gwarancja, wówczas klient często potrzebuje dodatkowego wyjaśnienia, co jest optymalnym produktem dla danej transakcji, dla zabezpieczenia transakcji czy płatności – wyjaśnia dyrektor departamentu małych i średnich przedsiębiorstw w PKO Banku Polskim. – Widząc, jakie potrzeby mają dziś firmy, od 27 czerwca kompletnie zmieniamy ofertę rachunków dla mikro-, małych i średnich firm.
Podkreśla, że główną cechą nowej oferty jest zerowa opłata za rachunek. Bank chce też przekonać przedsiębiorców, że może wystąpić w roli ich partnera biznesowego, poznać ich problemy i wesprzeć w rozwoju biznesu.
– Chcemy dobrze poznać współpracujące z nami firmy – tłumaczy Agnieszka Wardak. – W momencie, kiedy firma prowadzi u nas konto, przeprowadza przez nas obroty, znamy wielkość tej firmy, znamy jej kondycję, to możemy podstawiać gotowe limity kredytowe. Firma wtedy ma łatwy i prosty dostęp do finansowania.
W nowej ofercie znajdują się dwa pakiety dla MŚP: PKO Konto Firmowe i PKO Rachunek dla Biznesu. Pierwszy z nich jest przeznaczony dla osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, dla rolników i osób pracujących w wolnych zawodach. Warunkiem darmowego prowadzenia rachunku jest realizacja przelewu do ZUS i dokonanie transakcji bezgotówkowej kartą na co najmniej 500 zł. Drugi pakiet jest przeznaczony dla przedsiębiorców, którzy liczą na współpracę z indywidualnym doradcą. Warunkiem darmowego prowadzenia rachunku jest wpływ na rachunek w danym miesiącu 50 tys. zł, w przeciwnym wypadku opłata wynosi 49 zł.
Może to Ci się spodoba
Marketing w sieci – to proste
Internet jest medium uniwersalnym – początkowo służył jedynie jako nośnik informacji, dziś z powodzeniem przejmuje także funkcję tradycyjnych mediów, takich jak prasa, radio czy telewizja, nie mówiąc nawet o takich
Pracownicy coraz bardziej wyczuleni na nielegalne i nieetyczne praktyki firm
Jedna piąta pracowników małych i średnich firm zdaje sobie sprawę z nielegalnych i nieetycznych praktyk swojego pracodawcy – wynika z badania BSA przeprowadzonego w kilku europejskich krajach. Prawie trzy czwarte z nich nie miałoby oporów, żeby o takich
Dlaczego warto skorzystać z usług telemarketingowych
Prowadzisz firmę i chcesz sprzedawać więcej? Pragniesz szybko dotrzeć do swoich klientów lub pozyskać nowych? Szukasz skutecznej formy marketingu i utrzymania kontaktów? Jeśli tak, to pomyśl o skorzystaniu z usług
Wszystko o działalności regulowanej
Każdy przedsiębiorca musi działać według ustalonych zasad i trzymać się przepisów prawa. Dodatkowo nie może pozwolić sobie na wiele rzeczy ze względu na różne ograniczenia i przeszkody ustawowe. Zdarzają się
Za kompleksową obsługę w internecie jest w stanie zapłacić 200 tys. firm w Polsce
Blisko 80 proc. polskich firm prowadzi własną stronę internetową, a połowa jest aktywna w mediach społecznościowych. Szacuje się, że 200 tys. firm jest w stanie płacić za pozyskanie zleceń z internetu. Firma Fachowcy.pl,
Co gwarantuje sukces w prowadzeniu biznesu?
Największe zainteresowanie metodami marketingowymi widzimy w dziedzinie usług i sprzedaży. Kroki w tego typu aktywności są różnorodne, w zależności od rodzaju sprzedawanych towarów klientom. Do podstawowego czynnika zwiększającego zainteresowanie na
 
						         
						         
						         
						         
						        
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post