Prezenty w sytuacjach biznesowych

Prezenty w sytuacjach biznesowych

Obdarowywanie świątecznymi upominkami w biznesie stało się swego rodzaju tradycją. Odpowiednio dobrany podarunek, wręczany ważnym klientom lub partnerom biznesowym, jest formą podziękowania za współpracę oraz szansą na ocieplenie relacji.

W relacjach biznesowych sam wybór prezentu musi być dobrze przemyślany. Zanim podejmiemy ostateczną decyzję, przeanalizujmy relację z Klientem, zastanówmy się jak dużo wiemy o jego zainteresowaniach oraz zapoznajmy się z zasadami panującymi w firmie klienta w kwestii przyjmowania prezentów.

Inaczej będziemy dobierać prezent dla własnego pracownika, inaczej dla jednego z kluczowych klientów. Należy też wziąć pod uwagę wizerunek naszej firmy; na bardziej odważne podarunki prędzej pozwoli sobie agencja reklamowa niż kancelaria prawnicza.

Oryginalne czy standardowe

Jest pewna grupa prezentów „bezpiecznych”. Ofiarowując taki upominek, z pewnością nie narazimy się na gafę lub niezręczność – co najwyżej nudę. Warto zadać sobie pytanie czy chcemy powiększyć kolekcję piór w szufladzie naszego pracownika lub partnera biznesowego czy może zaskoczyć go czymś nowym i oryginalnym.

Uniwersalne czy osobiste

W zależności od tego, jak bliską mamy relację z klientem lub współpracownikiem i jak dobrze go znamy, tym bardziej możemy pozwolić sobie na osobisty upominek. Im dalsza i bardziej oficjalna relacja – tym prezent powinien być elegancki i uniwersalny, jak np. dobre wino czy zaproszenie na ciekawy spektakl lub wystawę.

W okresie przedświątecznym upominek może nawiązywać do tradycji bożonarodzeniowych, mogą to być pachnące pierniczki w eleganckim pudełku, ręcznie zdobione czekoladki. Jeśli współpracujemy z firmą międzynarodową, a osoba po stronie Klienta nie zna naszego kraju, warto przygotować podarunek, który będzie nawiązywał do polskich tradycji – może to być kosz prezentowy ze specjałami polskiej kuchni czy gustownym świątecznym stroikiem.

„Bez względu na to, jaki prezent ostatecznie wybierzemy, należy pamiętać o spersonalizowaniu upominku, tak aby adresat poczuł się wyróżniony. Nie zapomnijmy też o innym ważnym elemencie prezentu biznesowego, czyli jego „obrandowaniu”. Na prezencie lub dołączonej do niego karteczce umieśćmy logo naszej firmy oraz odręczny podpis osoby wysyłającej prezent. W przypadku upominków biznesowych, warto wykazać się zarówno kreatywnością, jak i dobrym gustem. Jeśli jednak nie mamy wystarczającej wiedzy, która pozwalałaby na przygotowanie osobistego upominku, nie silmy się na oryginalność. Wówczas lepiej wybrać prezent uniwersalny i elegancki”– radzi Małgorzata Majewska, Marketing Manager w Monster Worldwide Polska.

Cenne czy bezcenne

Jednym z najczęstszych kłopotów jest cena podarunku – zbyt niska może zostać uznana za gest lekceważący, z kolei zbyt wysoka – może wprawić obdarowanego w zakłopotanie, i co gorsza prezent może być odesłany do nadawcy.

Coraz częściej praktykowanym pomysłem w biznesie jest wręczanie prezentu w formie vouchera, którego wartość nominalna jest trudna do oszacowania. Może to być wizyta w gabinecie SPA lub bilet do teatru. W takim przypadku osoba obdarowana decyduje sama. Należy zwrócić tu uwagę na pewne niebezpieczeństwo – ofiarowujmy raczej voucher opiewający pewną usługę niż mówiący o kwocie pieniężnej do wydania. Przypomina to zanadto ofiarowanie pieniędzy i może być odebrane jako krępujące oraz w złym guście.

„Niezależnie od tego, komu wręczamy upominek biznesowy, powinien on być dobrze przemyślany, dostosowany do sytuacji i preferencji obdarowywanej osoby. W relacjach biznesowych każdy, nawet najmniejszy szczegół odgrywa ważną rolę. Dlatego nie można zapomnieć o odpowiednim opakowaniu, odręcznie napisanych życzeniach lub dedykacji, które dopełnią akt wręczania. Starannie zaplanowana koncepcja firmowego podarunku, sprawi, że nasza firma zostanie pozytywnie odebrana i zapamiętana przez partnera biznesowego” – podsumowuje Małgorzata Majewska, Marketing Manager.

„Z kolei dla pracownika, każdy, nawet drobny upominek czy kartka świąteczna to dowód uznania dla jego osoby i wykonywanej przez niego pracy. Czy będzie to bon prezentowy, stylowy gadżet, czy własnoręcznie upieczone ciasteczka – jest to z pewnością miły gest, który pozwali mu poczuć się wyjątkowo” – dodaje Małgorzata Majewska.

 

 

www.monsterpolska.pl

Previous Jak zdobyć serce kontrahenta?
Next Właściwa treść e-maila dla systemu antyspamowego

Może to Ci się spodoba

Mała firma 1Comments

Jak znaleźć dobrą lokalizację dla firmy?

Wielu początkujących właścicieli ma kłopoty ze znalezieniem idealnej lokalizacji dla założonej firmy. Zazwyczaj jednak możliwości finansowe wygrywają ze zdrowym rozsądkiem i taktyką marketingową. Jak znaleźć siedzibę, żeby wypełniania podstawowe potrzeby

Masz terminal płatniczy? Negocjuj z operatorem niższą stawkę prowizji

Polacy chętnie korzystają z płatności kartą. Bez problemu taką transakcję przeprowadzimy w markecie lub w innym dużym sieciowym sklepie. W sklepiku osiedlowym wygląda to gorzej, albo nie ma terminala w

Mała firma 0 Comments

Awaria kasy fiskalnej

Dla każdego podatnika obowiązkiem jest rejestrowanie podatku za pomocą urządzeń rejestrujących. W chwili, w której zaistnieje brak możliwości technicznych używania kasy właściwej powinno się prowadzić rejestr za pomocą zastępczej sprzętu

Mała firma 0 Comments

Kiedy pracodawca musi przesunąć urlop?

Każdy podwładny przyjęty na podstawie umowy o pracę ma prawo do odbycia urlopu wypoczynkowego. Jego długość zależy od liczby przepracowanych miesięcy lub lat. Czy istnieje opcja przesunięcia urlopu? Kto ma

Firma 1Comments

Praca kuriera – kto się do niej nadaje?

Gdyby nie kurierzy, nasze zakupy robione w sklepach internetowych musiałyby być do nas dostarczane tradycyjną pocztą. Chyba nie trzeba mówić, że czas oczekiwania na przesyłkę znacząco by się wydłużył. Jak

Mała firma 0 Comments

Spółka komandytowa-dobre rozwiązanie dla rodzinnej firmy?

Najlepszą drogą, aby pozyskać środki na rozwój rodzinnego biznesu jest stworzenie spółki komandytowej. W Polsce funkcjonuje wiele działalności o charakterze firmy rodzinnej. Nierzadkim problemem tych firm jest jednak niedostatek kapitału

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź