Rekrutacja pracowników inteligentnych emocjonalnie

Rekrutacja pracowników inteligentnych emocjonalnie

Co sprawia, że odnosimy sukcesy w pracy? Czy dzieje się to dzięki naszej wiedzy, a może to nasze indywidualne zdolności i predyspozycje są za to odpowiedzialne? Naturalnie – te czynniki mają duży wpływ na nasze zawodowe osiągnięcia, jednak istnieje również jeszcze jeden aspekt, o którym często zapominamy. Tymczasem może on decydować o tym, czy sprawdzimy się na danym stanowisku. Rekrutując pracowników, warto więc zwrócić uwagę również na niego.

Czym jest inteligencja emocjonalna (EQ)?

Słysząc słowo inteligencja, od razu przychodzi nam na myśl nasz poziom IQ. Podczas gdy istnieją różne typy inteligencji – wśród nich występuje także inteligencja emocjonalna. Czym jednak ona jest? Mówiąc najprościej, jest to zdolność do rozpoznawania oraz zarządzania emocjami swoimi, jak i innych. Składa się na nią kilka elementów. Pierwszym z nich jest samoświadomość, która umożliwia zrozumienie naszych emocji, słabości, ale też mocnych stron. Kolejnym jest samokontrola, dzięki której można sprawować kontrolę nad własnymi emocjami (np. w stresujących sytuacjach). Następne są umiejętności społeczne – czyli takie, które odpowiadają za nasz kontakt z innymi. Dzięki nim możemy dostrzegać i rozróżniać emocje innych, a także wpływać i motywować ich oraz rozwiązywać konflikty. Inteligencja emocjonalna umożliwia kontrolę nad naszym zachowaniem, jak i również zapewnia zrozumienie nastroju oraz działań innych.

Jacy są pracownicy inteligentni emocjonalnie?

Czy warto mieć wysoką inteligencję emocjonalną? Według badań przeprowadzonych przez TalentSmart aż 90% najlepszych pracowników ma ją rozwiniętą na wysokim poziomie. Znacząco więc przyczynia się ona do odnoszenia sukcesów w pracy. Dlaczego tak się dzieje?

Okazuje się, że osoby, które ją rozwijają, lepiej potrafią panować nad swoimi emocjami. Tacy pracownicy wiedzą, jakie są ich mocne strony i potrafią wskazać te, nad którymi trzeba popracować. Są otwarci na wyzwania, ale przy tym są również empatyczni i asertywni. Potrafią odpowiednio współpracować i komunikować się z innymi. Rozumieją, jak ich zachowanie wpływa na ludzi, dzięki czemu nie stanowią źródła konfliktów. Sprawniej dostosowują się i rozumieją kulturę organizacji.

Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej sprawia, że pracownik posiada wysokie predyspozycje do objęcia stanowiska lidera. Dzięki niej bowiem potrafi zrozumieć swojego podwładnego (np. wie, kiedy ten jest przepracowany, kiedy pojawiają się konflikty w grupie), a także odpowiednio samemu się kontrolować, co przydaje się w zarządzaniu innymi.

Pracownik wykazujący wysoką inteligencje emocjonalną jest zawsze bardzo pożądany w miejscu pracy – są jednak zawody, w których jest ona szczególnie przydatna. Należą do nich np. sprzedawcy, agenci nieruchomości, nauczyciele, rekruterzy czy doradcy klienta. Co łączy te wszystkie stanowiska? Bliski i częsty kontakt z innymi. Aby odnieść sukces w tych zawodach, trzeba więc doskonale komunikować się z ludźmi, a także potrafić ich zrozumieć i do nich dotrzeć. W rekrutacji pracowników na tego typu stanowiska zbadanie poziomu inteligencji emocjonalnej kandydatów, jest więc kluczowe.

Inteligencja emocjonalna a płeć

Mogłoby się wydawać, że to kobiety mają wyższy poziom inteligencji emocjonalnej – być może przez to, że częściej okazują one emocje od mężczyzn. Okazuje się jednak, że biorąc pod uwagę całą populację, poziom inteligencji emocjonalnej jest w przybliżeniu taki sam dla obu płci. Jeśli jest to jeden z decydujących czynników determinujących osiągane sukcesy w życiu zawodowym, dlaczego więc to mężczyźni częściej piastują wysokie pozycje w firmach? Przyczyny możemy upatrywać w tym, w których obszarach inteligencji emocjonalnej lepsza jest jedna z płci. Kobiety osiągają wyższe wyniki w empatii i relacjach interpersonalnych, podczas gdy mężczyźni lepiej sobie radzą w asertywności, odporności na stres i pewności siebie. Różnice te mogą wynikać np. z wychowania. Od najmłodszych lat oczekuje się od dziewczynek uległości, zrozumienia innych i bycia miłym. Podczas gdy w chłopcach wzmacnia się poczucie rywalizacji oraz umiejętność mówienia „nie” i postawienia na swoim. Teraz wyobraźmy sobie lidera – czy cechy inteligencji emocjonalnej, w których mężczyźni mają lepsze wyniki od kobiet, nie brzmią jak opis dobrego managera?

Jak mierzyć inteligencję emocjonalną u kandydata?

Justyna Drabik, HR Senior Project Manager w agencji rekrutacyjnej Advisory Group TEST Human Resources zauważa:

Zatrudniając osoby wykazujące wysoką inteligencje emocjonalną mamy większe szanse na to, że nowy pracownik szybko odnajdzie się w miejscu pracy i będzie w nim odnosił sukcesy. Wobec tego niezwykle ważne jest, by już na etapie rekrutacji pracowników zbadać ten czynnik. Jednym ze sposobów są testy (np. wielokrotnego wyboru). Inną opcją jest zadawanie sprofilowanych na ten cel pytań, np. dotyczących jego poprzednich doświadczeń (jak poradził sobie z konfliktem lub z krytyką skierowaną w jego stronę). Można również przejść przez hipotetyczną sytuację, w której pytamy rozmówce, jak by się zachował. Pamiętać tutaj trzeba jednak o pogłębianiu odpowiedzi kandydata, tak by dojść do sedna jego zachowania. Dopytajmy więc o to, jak się czuł w danej sytuacji albo jak zareagowała druga strona.

Najlepszą metodą jednak na sprawdzenie inteligencji emocjonalnej kandydata jest sesja Assessment Center. Ta metoda pozwala na zobaczenie, jak kandydat radzi sobie z szeregiem zadań oraz symulacji. Pozwala na wychwycenie u niego przejawów zachowania świadczących o posiadaniu danej kompetencji.

Inteligencja (IQ) to nasza zdolność do nauki – możemy próbować ją rozwijać, jednak zazwyczaj przez całe nasze życie pozostaje taka sama. Inteligencja emocjonalna to jednak coś innego. Umiejętności, które się za nią kryją, można kształtować i ulepszać dzięki praktyce. Rekrutując pracowników z wysokim poziomem EQ dostajemy kadrę, która ma większe szanse odnieść sukcesy. Z tego powodu, już podczas procesu rekrutacyjnego musimy dokładnie przyjrzeć się i sprawdzić ten aspekt u kandydata.

Previous Leczenie alkoholizmu
Next Agregaty prądotwórcze - sposób na zachowanie ciągłości w dostawie prądu

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Instalacja fotowoltaiczna z ubezpieczeniem – Fotocasco od Vosti

Polisa ubezpieczeniowa to produkt, który w pierwszej kolejności kojarzony jest z zabezpieczeniem auta, nieruchomości lub życia i zdrowia. Czy zdajesz sobie jednak sprawę z tego, że ubezpieczyć można również fotowoltaikę?

Wiadomości 2 komentarze

Inwestycyjne „ABC”

Z potrzeby oszczędzania zdaje sobie sprawę coraz więcej Polaków. Według danych NBP, w samym tylko III kwartale 2014 roku kapitał zgromadzony przez gospodarstwa domowe wzrósł o 27,4 mld zł. Pieniądze

Wiadomości 0 Comments

Wyjątkowa narzędzia do profesjonalnej kuchni

 Kuchnia to miejsce, gdzie doświadczony kucharz oraz jego zespół przygotowują nie tylko smaczne, ale i dobrze zapakowane posiłki. Czynności te ułatwi zdecydowanie zgrzewarka do tacek oraz taboret gazowy. Są to urządzenia,

Wiadomości 0 Comments

Wraz z liczbą smartfonów przybywa mobilnych zagrożeń. W ubiegłym roku aż o 85 proc.

W ubiegłym roku liczba zagrożeń mobilnych wzrosła o 85 proc. – wynika z danych Orange Polska. Przestępcy mogą nie tylko korzystać z naszych kontaktów czy haseł logowania, lecz także wykraść pieniądze z bankowego konta. Mimo to Polacy rzadko decydują

Wiadomości 0 Comments

Skandynawskie firmy coraz częściej inwestują w Polsce

Szwecja jest drugim po Szwajcarii najbardziej innowacyjnym państwem na świecie. Dania i Finlandia także znalazły się w pierwszej dziesiątce rankingu, a Norwegia na 22. miejscu. O wysokiej pozycji Skandynawów decydują wysokie nakłady

Wiadomości 0 Comments

W nowoczesnych centrach usług dla biznesu pracuje ok. 30 tys. obcokrajowców

W ostatnich dwóch latach zatrudnienie w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu wzrosło o 30 proc. Na koniec I kwartału br. w branży było zatrudnionych prawie 280 tys. pracowników, z których 10 proc. to obcokrajowcy pochodzący

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź