Rozliczenie z fiskusem ze sprzedaży bitcoina

Rozliczenie z fiskusem ze sprzedaży bitcoina

W ostatnim czasie mamy do czynienia z dość dużym wzrostem wartości kursu Bitcoina. Nic więc dziwnego, że wiele osób, które posiadają tę wirutalną walutę szczególnie w okresie przedświątecznym wystawia ją na sprzedaż. Uzyskane w ten sposób środki i zysk z całej transakcji mogą być niemałe. Warto jednak pamiętać o zobowiązaniach wobec skarbówki i podatkach, które należy zapłacić z tytułu tego przychodu.

Czym formalnie jest Bitcoin

Nie ma jednoznacznej formalnej definicji Bitcoina. Zalicza się go natomiast do tak zwanych kryptowalut, czyli wirtualnych znaków legitymacyjnych, które mają charakter zbliżony do pieniądza bezgotówkowego. Jego charakterystyka polega na tym, że nie ma żadnego centralnego emitenta ani żadnej instytucji kontrolującej obrót nim. Co za tym idzie, wartość Bitcoina jest ustalana przez rynek zdeterminowany wyłącznie przez mechanizmy popytu i podaży. Kurs można sprawdzić w specjalnych serwisach wymiany. Wszelkie operacje dokonywane za jego pomocą mają miejsce wyłącznie w systemach informatycznych i nie są związane z żadnymi potwierdzeniami czy dokumentami. Przez sądy i organy podatkowe Bitcoin uznawany jest za rodzaj kryptowaluty.

Prywatnie czy w ramach dzialalności gospodarczej

Część podmiotów traktuje Bitcoina jako swoistego rodzaju lokatę kapitału lub inwestycje na przyszłość. Wśród grona posiadaczy waluty znajdą się więc osoby fizyczne, które sprzedają lub kupują Bitcoina sporadycznie. Z drugiej strony część posiadaczy to podmioty profesjonalne, dokonujące zakupów i sprzedaży waluty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. To rozróżnienie jest bardzo ważne w przypadku ustalania formy, w jakiej należy rozliczyć się wobec organów podatkowych. Jednak w obu przypadkach należy pamiętać, że zawsze trzeba to zrobić.

Osoby fizyczne, a sprzedaż Bitcoina

Zgodnie z najnowszymi interpretacjami przychody uzyskiwane z tytułu obrotu kryptowalutą należy klasyfikować do źródła przechodów – prawa autorskie i inne prawa pokrewne, zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co więcej, w przypadku zamiany kryptowaluty na kryptowalutę nie można rozpoznać przychodu ani obowiązku opodatkowania transakcji (interpretacja 517458/I z 2017 roku), ponieważ wartość kryptowaluty można wycenić dopiero w momencie sprzedaży za walutę tradycyjną, bądź dokonania nią zapłaty za towar lub usługę.

Przedsiębiorca, a sprzedaż Bitcoina

W przypadku sprzedaży Biotcoina, którą można określić jako działalność cykliczną czy powtarzalną oraz realizowaną dla zysku, należy ją rozliczać w ramach działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. Sprzedając kryptowalutę podatnik musi więc zapłacić podatek zgodnie ze swoją formą opodatkowania (ryczałtem, liniowo lub na zasadach ogólnych).

Uwaga na zmiany w przepisach i interpretacjach

W każdym wypadku należy jednak pamiętać o analizie aktualnych przepisów oraz interpretacji organów skarbowych. Tematyka dotycząca Bitcoina jest dość rozwojowa i pojawiają się nowe inerpretacje, które potrafią obalić dotychczas ustaloną praktykę w całości. Dlatego przed podjęciem jakichkolwiek kroków należy się odpowiednio przygotować, tak aby nie narazić się na ewentualną odpowiedzialność i negatywne konsekwencje.

Previous Pośrednicy pożyczkowi - osoby, które pomogą dobrać pożyczki w trudnych sytuacjach finansowych
Next JPK w 2018 roku

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Połowa internautów robi zakupy w sieci

Ponad połowa użytkowników internetu w ciągu ostatniego roku zrobiła zakupy online. Wartość rynku e-handlu szacowana jest na 35 mld zł i ciągle rośnie. Istotne staje się więc rozwijanie jak najprostszych i bezpiecznych metod

Wiadomości 0 Comments

Omnichannel commerce – przyszłość handlu detalicznego.

Współczesny postęp i rozwój technologiczny w sposób zupełnie naturalny wymusza zmiany w różnych sektorach działalności. Przed nowymi wyzwaniami i koniecznością dopasowania się do zmieniających się wymogów rynku stanął również handel

Wiadomości 2 komentarze

Rynek produktów ekologicznych w Polsce rośnie w tempie 20 proc

Polski rynek produktów ekologicznych wyceniany jest na 600-650 mln złotych. Mimo 20-proc. wzrostów jego udział w całym ryku spożywczym to zaledwie 0,3 proc. Na Zachodzie jest on dziesięciokrotnie większy, a dynamika

Wiadomości 0 Comments

Pomysły na zabawy w ogrodzie

Wiosna, lato i wczesna jesień to ciepły okres, w trakcie którego warto jest korzystać z przychylności pogody, by spędzać czas na świeżym powietrzu. Ma to ogromne znaczenie zarówno w przypadku

Wiadomości 0 Comments

Quo Vadis Banking? Współpraca banków i spółek z branży Fintech

Czy spółki fintechowe, które wykorzystują nowoczesne technologie w oferowaniu usług finansowych są szansą czy zagrożeniem dla branży bankowej? Od dłuższego czasu to pytanie jest tematem dyskusji. Współpraca pomiędzy bankami a

Wiadomości 0 Comments

Aplikacje mobilne ułatwiają szukanie pracy. Wypierają gazety i serwisy internetowe z ofertami

Technologie mobilne ułatwiają szukanie nowej pracy. Dzięki aplikacjom dla kandydatów firmy mogą kierować do nich sprofilowane oferty pracy. Z drugiej strony kandydaci mogą nimi wygodnie zarządzać i błyskawicznie aplikować na wybrane propozycje.

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź