Rozliczenie z fiskusem ze sprzedaży bitcoina
W ostatnim czasie mamy do czynienia z dość dużym wzrostem wartości kursu Bitcoina. Nic więc dziwnego, że wiele osób, które posiadają tę wirutalną walutę szczególnie w okresie przedświątecznym wystawia ją na sprzedaż. Uzyskane w ten sposób środki i zysk z całej transakcji mogą być niemałe. Warto jednak pamiętać o zobowiązaniach wobec skarbówki i podatkach, które należy zapłacić z tytułu tego przychodu.
Czym formalnie jest Bitcoin
Nie ma jednoznacznej formalnej definicji Bitcoina. Zalicza się go natomiast do tak zwanych kryptowalut, czyli wirtualnych znaków legitymacyjnych, które mają charakter zbliżony do pieniądza bezgotówkowego. Jego charakterystyka polega na tym, że nie ma żadnego centralnego emitenta ani żadnej instytucji kontrolującej obrót nim. Co za tym idzie, wartość Bitcoina jest ustalana przez rynek zdeterminowany wyłącznie przez mechanizmy popytu i podaży. Kurs można sprawdzić w specjalnych serwisach wymiany. Wszelkie operacje dokonywane za jego pomocą mają miejsce wyłącznie w systemach informatycznych i nie są związane z żadnymi potwierdzeniami czy dokumentami. Przez sądy i organy podatkowe Bitcoin uznawany jest za rodzaj kryptowaluty.
Prywatnie czy w ramach dzialalności gospodarczej
Część podmiotów traktuje Bitcoina jako swoistego rodzaju lokatę kapitału lub inwestycje na przyszłość. Wśród grona posiadaczy waluty znajdą się więc osoby fizyczne, które sprzedają lub kupują Bitcoina sporadycznie. Z drugiej strony część posiadaczy to podmioty profesjonalne, dokonujące zakupów i sprzedaży waluty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. To rozróżnienie jest bardzo ważne w przypadku ustalania formy, w jakiej należy rozliczyć się wobec organów podatkowych. Jednak w obu przypadkach należy pamiętać, że zawsze trzeba to zrobić.
Osoby fizyczne, a sprzedaż Bitcoina
Zgodnie z najnowszymi interpretacjami przychody uzyskiwane z tytułu obrotu kryptowalutą należy klasyfikować do źródła przechodów – prawa autorskie i inne prawa pokrewne, zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co więcej, w przypadku zamiany kryptowaluty na kryptowalutę nie można rozpoznać przychodu ani obowiązku opodatkowania transakcji (interpretacja 517458/I z 2017 roku), ponieważ wartość kryptowaluty można wycenić dopiero w momencie sprzedaży za walutę tradycyjną, bądź dokonania nią zapłaty za towar lub usługę.
Przedsiębiorca, a sprzedaż Bitcoina
W przypadku sprzedaży Biotcoina, którą można określić jako działalność cykliczną czy powtarzalną oraz realizowaną dla zysku, należy ją rozliczać w ramach działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. Sprzedając kryptowalutę podatnik musi więc zapłacić podatek zgodnie ze swoją formą opodatkowania (ryczałtem, liniowo lub na zasadach ogólnych).
Uwaga na zmiany w przepisach i interpretacjach
W każdym wypadku należy jednak pamiętać o analizie aktualnych przepisów oraz interpretacji organów skarbowych. Tematyka dotycząca Bitcoina jest dość rozwojowa i pojawiają się nowe inerpretacje, które potrafią obalić dotychczas ustaloną praktykę w całości. Dlatego przed podjęciem jakichkolwiek kroków należy się odpowiednio przygotować, tak aby nie narazić się na ewentualną odpowiedzialność i negatywne konsekwencje.
Może to Ci się spodoba
Dlaczego warto kupić mieszkanie pod wynajem w Warszawie?
W trzecim kwartale 2015 roku wzrosła liczba mieszkań oferowanych do sprzedaży. Najwięcej lokali przybyło w Warszawie, gdzie pojawiło się aż o 11% więcej nieruchomości tego typu w stosunku do poprzedniego
Efektywny organizer na biurko
Ergonomia pracy to skomplikowane słowo, którym lubią posługiwać się osoby odpowiedzialne za przygotowanie warunków pracy czy po prostu urządzanie pomieszczeń. Jest to jak najbardziej odniesienie do konkretów, ponieważ ergonomia to
Crowdsourcing – nowy nurt marketingu
Niemalże każda duża firma codziennie walczy o pozyskanie nowego klienta czy konsumenta. Ponadto musi utrzymać przy sobie już raz zdobytego. Oczywiście w dzisiejszych czasach nie jest to najłatwiejsze zadanie. Wiele
System CRM online czy działający lokalnie – co wybrać?
Coraz więcej współczesnych biznesów, zwłaszcza tych mających do czynienia z dużą bazą odbiorców, sięga po oprogramowanie CRM, czyli specjalistyczne aplikacje wspomagające zarządzanie relacjami z klientem. Na rynku dostępne są różne
Sektor ubezpieczeniowy wdraża coraz więcej innowacji. Branża goni bankowość
Polski sektor bankowy należy do najbardziej zaawansowanych technologicznie na świecie. Banki w Polsce błyskawicznie adaptują nowinki technologiczne, a towarzystwa ubezpieczeniowe próbują dotrzymać im kroku. Oczekiwania klientów i rozwój branży insurtech wymuszają wdrażanie innowacji. Ubezpieczyciele stawiają na
Zmieniają się oczekiwania użytkowników telefonii komórkowej
W ciągu ostatnich 20 lat telefonia diametralnie się zmieniła. Telefon jest teraz naszym oknem na świat, centrum zarządzania życiem, a samo wykonywanie połączeń tylko dodatkiem – przekonuje Adam Sawicki, prezes
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post