Włączenie mieszkania do majątku firmy – korzyści i ryzyko

Włączenie mieszkania do majątku firmy – korzyści i ryzyko

Wizja zwiększenia kosztów firmy o amortyzację mieszkania i wydatki na media jest niezwykle kusząca dla przedsiębiorców, którzy swoją działalność prowadzą we własnych czterech ścianach. Ale czy wszystko złoto, co się świeci? Warto przekalkulować.

Obniżenie kwot odprowadzanych na konto urzędu skarbowego może być znaczące, jeśli mieszkanie włączy się do majątku firmy. Wszak roczna stawka amortyzacji to 1,5% jego wartości początkowej. Do tego dochodzą rachunki za prąd, gaz, wodę, które również można by odliczyć od przychodu. Zacznijmy od początku. Przede wszystkim, aby koszty związane z mieszkaniem można było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, należy faktycznie prowadzić w nim działalność gospodarczą.

Obliczanie wartości początkowej mieszkania

Aby rozpocząć amortyzację lokalu trzeba określić jego wartość początkową. Tu przedsiębiorca ma dwie opcje do wyboru.

Pierwsza z nich to standardowa wycena dokonywana na podstawie m.in. ceny nabycia. Drugi wariant zakłada przyjęcie wartości początkowej jako iloczynu metrów kwadratowych mieszkania i stawki ustawowej w wysokości 988zł. Wynik otrzymany tą metodą, w większości przypadków będzie rażąco odbiegał od rzeczywistej wartości mieszkania, trudno bowiem w obecnych czasach znaleźć mieszkanie, którego cena za metr kwadratowy będzie choćby zbliżona do kwoty 1000zł, zwłaszcza w dużych miastach.

Jeśli do celów działalności gospodarczej przeznaczone są tylko niektóre z pomieszczeń w mieszkaniu, należy to uwzględnić przy obliczaniu wartości początkowej. Podobnie, gdy mieszkanie stanowi współwłasność przedsiębiorcy, wartość początkową mieszkania ustala się w takiej proporcji, w jakiej ustalony jest udział we własności (wyjątek stanowi wspólność majątkowa małżonków, chyba, że małżonkowie wykorzystują mieszkanie do celów odrębnie prowadzonych działalności gospodarczych).

Stawka amortyzacji

Podstawową stawką amortyzacji mieszkania jest 1,5% . Stosując taki współczynnik odpisów amortyzacyjnych można dokonywać przez kolejnych 60 lat. Jak łatwo obliczyć, firma, która dysponuje mieszkaniem o wartości ok. 300 000zł, rocznie odpisze 4 500zł, czyli przy 18% stawce podatku dochodowego, umniejszy zobowiązanie wobec fiskusa o 810zł.

Jeśli przedsiębiorca chce zastosować wyższą stawkę amortyzacyjną musi spełnić jeden z warunków. Pierwszy to wykazanie, że przed wprowadzeniem mieszkania do majątku firmy było ono użytkowane przez okres co najmniej 5 lat. Drugi warunek to obowiązek udowodnienia, iż na ulepszenie mieszkania, przed wprowadzeniem mieszkania do majątku firmy, wydano 30% jego wartości początkowej. Amortyzację wg indywidualnie określonej stawki można stosować tylko przez 10 lat, co oznacza, że odpis nie może przekroczyć 10% wartości początkowej rocznie.

Podwyższony podatek od nieruchomości

Decydując się na włączenie mieszkania do środków trwałych przedsiębiorstwa, trzeba pamiętać o niekorzystnych rozwiązaniach podatkowych w stosunku do nieruchomości przeznaczonych na cele działalności gospodarczej. W porównaniu do podatków od nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkalne, podatek od metrażu wykorzystywanego na potrzeby firmy może być aż trzydziestokrotnie wyższy. Przy stumetrowej powierzchni podatek wyniesie ponad 200zł.

Sprzedaż mieszkania będącego składnikiem majątku firmy

Problematyczne może okazać się zbycie mieszkania w sytuacji, gdy przedsiębiorca wcześniej skorzystał z odliczenia VAT od jego zakupu. Urząd skarbowy z pewnością zażąda zwrotu odliczonych kwot.

Komornik w mieszkaniu

Trzeba też wziąć pod uwagę, że włączając mieszkanie do majątku firmy, przenosimy ryzyko działalności gospodarczej na prywatne pole. Może się okazać, że upadające przedsiębiorstwo odbierze nam nie tylko środki do życia, ale i dach nad głową.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Wypowiedzenie umowy o pracę, a okres wypowiedzenia
Next Kiedy pracodawca zwalnia z obowiązku świadczenia pracy

Może to Ci się spodoba

Za kilka miesięcy mechanizm podzielonej płatności VAT ma być obowiązkowy

Ze split payment, czyli mechanizmem podzielonej płatności VAT, zetknął się mniej więcej co czwarty podatnik VAT, czyli ok. 400 tys. przedsiębiorców w Polsce. Aktywnie korzysta z tego jednak trochę ponad połowa z nich.

Podatki 0 Comments

W Polsce prowadzi działalność 8,8 tys. doradców podatkowych

Przeszło 8,8 tys. osób wykonuje obecnie zawód doradcy podatkowego. Zapotrzebowanie na ich usługi dynamicznie rośnie, więc i zainteresowanie karierą w tej branży jest coraz większe. Problem w tym, że po deregulacji przeprowadzonej w 2014

Zatrudnienie 0 Comments

Działalność menadżerska członka zarządu nie podlega VAT

Skoro podatnik nie wykonuje działalności w swoim imieniu i na własny rachunek, lecz w imieniu zarządzanej spółki, to czynności świadczone przez niego na podstawie kontraktu menedżerskiego nie podlegają VAT –

Podatki 0 Comments

Nawet 13 milionów podatników skorzysta na zmianach w Polskim Ładzie. Najbardziej zyskają osoby zarabiające 5–8 tys. złotych

Zmiany w Polskim Ładzie mogą się znaleźć w pracach Sejmu już na najbliższym posiedzeniu 11–12 maja. Porządek obrad może zostać uzupełniony m.in. o sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od

Koszty 0 Comments

Czego dotyczą koszty reprezentacji?

Pod koniec poprzedniego roku Ministerstwo Finansów zastosowało ogólne zmiany w sprawie wydatków na reprezentację. Wdrożono atrakcyjne zasady, które szczegółowo ustanawiają możliwości przedsiębiorców. Są bardzo korzystne i interesujące dla wielu firm.

Podatki 0 Comments

Utylizacja oleju opałowego, a podatek akcyzowy

Podatnik, który zakupił olej z przeznaczeniem na cele opałowe korzysta z preferencyjnej stawki podatku akcyzowego. Jeśli nie ma możliwości wykorzystania tego oleju zgodnie z przeznaczeniem, będzie musiał uiścić podatek w

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź