Włączenie mieszkania do majątku firmy – korzyści i ryzyko
Wizja zwiększenia kosztów firmy o amortyzację mieszkania i wydatki na media jest niezwykle kusząca dla przedsiębiorców, którzy swoją działalność prowadzą we własnych czterech ścianach. Ale czy wszystko złoto, co się świeci? Warto przekalkulować.
Obniżenie kwot odprowadzanych na konto urzędu skarbowego może być znaczące, jeśli mieszkanie włączy się do majątku firmy. Wszak roczna stawka amortyzacji to 1,5% jego wartości początkowej. Do tego dochodzą rachunki za prąd, gaz, wodę, które również można by odliczyć od przychodu. Zacznijmy od początku. Przede wszystkim, aby koszty związane z mieszkaniem można było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, należy faktycznie prowadzić w nim działalność gospodarczą.
Obliczanie wartości początkowej mieszkania
Aby rozpocząć amortyzację lokalu trzeba określić jego wartość początkową. Tu przedsiębiorca ma dwie opcje do wyboru.
Pierwsza z nich to standardowa wycena dokonywana na podstawie m.in. ceny nabycia. Drugi wariant zakłada przyjęcie wartości początkowej jako iloczynu metrów kwadratowych mieszkania i stawki ustawowej w wysokości 988zł. Wynik otrzymany tą metodą, w większości przypadków będzie rażąco odbiegał od rzeczywistej wartości mieszkania, trudno bowiem w obecnych czasach znaleźć mieszkanie, którego cena za metr kwadratowy będzie choćby zbliżona do kwoty 1000zł, zwłaszcza w dużych miastach.
Jeśli do celów działalności gospodarczej przeznaczone są tylko niektóre z pomieszczeń w mieszkaniu, należy to uwzględnić przy obliczaniu wartości początkowej. Podobnie, gdy mieszkanie stanowi współwłasność przedsiębiorcy, wartość początkową mieszkania ustala się w takiej proporcji, w jakiej ustalony jest udział we własności (wyjątek stanowi wspólność majątkowa małżonków, chyba, że małżonkowie wykorzystują mieszkanie do celów odrębnie prowadzonych działalności gospodarczych).
Stawka amortyzacji
Podstawową stawką amortyzacji mieszkania jest 1,5% . Stosując taki współczynnik odpisów amortyzacyjnych można dokonywać przez kolejnych 60 lat. Jak łatwo obliczyć, firma, która dysponuje mieszkaniem o wartości ok. 300 000zł, rocznie odpisze 4 500zł, czyli przy 18% stawce podatku dochodowego, umniejszy zobowiązanie wobec fiskusa o 810zł.
Jeśli przedsiębiorca chce zastosować wyższą stawkę amortyzacyjną musi spełnić jeden z warunków. Pierwszy to wykazanie, że przed wprowadzeniem mieszkania do majątku firmy było ono użytkowane przez okres co najmniej 5 lat. Drugi warunek to obowiązek udowodnienia, iż na ulepszenie mieszkania, przed wprowadzeniem mieszkania do majątku firmy, wydano 30% jego wartości początkowej. Amortyzację wg indywidualnie określonej stawki można stosować tylko przez 10 lat, co oznacza, że odpis nie może przekroczyć 10% wartości początkowej rocznie.
Podwyższony podatek od nieruchomości
Decydując się na włączenie mieszkania do środków trwałych przedsiębiorstwa, trzeba pamiętać o niekorzystnych rozwiązaniach podatkowych w stosunku do nieruchomości przeznaczonych na cele działalności gospodarczej. W porównaniu do podatków od nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkalne, podatek od metrażu wykorzystywanego na potrzeby firmy może być aż trzydziestokrotnie wyższy. Przy stumetrowej powierzchni podatek wyniesie ponad 200zł.
Sprzedaż mieszkania będącego składnikiem majątku firmy
Problematyczne może okazać się zbycie mieszkania w sytuacji, gdy przedsiębiorca wcześniej skorzystał z odliczenia VAT od jego zakupu. Urząd skarbowy z pewnością zażąda zwrotu odliczonych kwot.
Komornik w mieszkaniu
Trzeba też wziąć pod uwagę, że włączając mieszkanie do majątku firmy, przenosimy ryzyko działalności gospodarczej na prywatne pole. Może się okazać, że upadające przedsiębiorstwo odbierze nam nie tylko środki do życia, ale i dach nad głową.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Wymiana walut w e-kantorze – z podatkiem czy bez?
Globalizacja rynku, swoboda podróżowania do krajów zarówno w obrębie Unii Europejskiej, jak i pozostałych krajów, powszechne podejmowanie pracy za ojczystą granicą sprawia, że posługiwanie się walutą obcą staje się codzienną
Jak reklamę wliczyć do kosztów?
Bardzo często przedsiębiorcy inwestują w reklamę i akcje promocyjne, aby poprawić sprzedaż i prezentować swoje usługi. Niewielu jednak wie, jak traktować wydatki na reklamę. Czy rzeczywiście można wliczać je do
Kiedy opłaty można zaliczyć do kosztów przychodu firmy?
Od niedawna można spotkać się z sytuacją, gdy podatnik chce zaliczyć poniesione wydatki do kosztów przychodu, jednak nie posiada stosownych dokumentów. Przykładem może być wynajem pomieszczenia i regulowanie wszelkich dodatkowych
Korekta faktur na sprzedaż energii, a akcyza
Obecnie sprzedawcy energii elektrycznej oraz gazu ziemnego mają spory problem z rozliczaniem faktur korygujących wpływających na zmniejszenie podatku akcyzowego. Ze względu na specyfikę sprzedaży w tych branżach przedsiębiorcy wciąż muszą
Skanowane faktury kwestionowane przez fiskusa
Od 2014 r. przedsiębiorcy mogą przechowywać faktury w formie elektronicznej. Zgodnie z przepisami, faktury powinny być zarchiwizowane z zachowaniem podziału na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający ich łatwe odszukanie oraz
Rewolucyjne zmiany w podatku dochodowym
Przygotowana przez resort finansów nowelizacja ustawy o podatku dochodowym zakłada m.in. wprowadzenie od 2018 roku podatku dochodowego od nieruchomości komercyjnych czy zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów usług niematerialnych. Zmiany oznaczają de facto

0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post