7 polskich firm rodzinnych, które warto znać

7 polskich firm rodzinnych, które warto znać

Przedsiębiorstwa familijne stanowią ważny element rodzimego rynku. Tego typu firmy wcale nie muszą być małymi podmiotami – wręcz przeciwnie. Rodzinne biznesy niekiedy stają się potentatami w różnych dziedzinach i sektorach gospodarki. Polskie firmy rodzinne, kierujące się tradycyjnymi wartościami, doceniają też konsumenci, dla których coraz ważniejszą rolę odgrywają działalność lokalna i wspieranie krajowych interesów.

1. OCHNIK S.A.

Firma została założona w 1989 roku przez Jacka i Cezarego Ochnika – dwóch braci, którzy od samego początku wiedzieli, że najważniejsze są dla nich tradycje rodzinne i to właśnie one mają stać się filarem ich biznesu. Z tego powodu wybór nazwy dla nowopowstałej firmy nie był trudny – zostało nią nazwisko. Marka stała się jednym z wiodących producentów galanterii skórzanej, oferując swoim klientom produkty najwyższej klasy, takie jak:

  • odzież męska i damska,
  • torebki,
  • walizki,
  • mniejsze akcesoria podróżne (w tym kosmetyczki, pokrowce czy plecaki).

Pierwszym projektem firmy OCHNIK S.A. była skórzana kurtka, a premierowy salon odzieżowy tej marki został otwarty w Galerii Łódzkiej. Kolejne działania wiązały się ze stałym poszerzaniem kolekcji, którą stopniowo wzbogacano o portfele, skórzane teczki czy rękawiczki. Firma angażuje się również społecznie, czego dowodem są liczne działania z zakresu CSR (rodzinne przedsiębiorstwo wspiera m.in. Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom w Garwolinie).

2. LPP SA

LPP to polska firma rodzinna zajmująca się projektowaniem, produkcją oraz dystrybucją odzieży, mająca w swoim portfolio pięć marek. Należą do nich:

  • Cropp, w którym króluje przede wszystkim odzież streetwearowa. Oferta kierowana jest do osób, pragnących podkreślić swój nietuzinkowy styl.
  • Marka Mohito, której kolekcje zachwycą klientki preferujące miejską, luźną elegancję. Odzież tego brandu odzwierciedla najnowsze trendy, co pozwala skomponować idealny outfit nie tylko do pracy, ale również na spotkanie w kawiarni czy biznesową kolację.
  • Najmłodszy brand, Sinsay, został stworzony z myślą o nastolatkach, chcących bawić się modą i tworzyć ciekawe zestawy, dzięki którym wyrażą swój styl i charakter.
  • Flagowa marka, Reserved, która w swojej ofercie ma zarówno klasyczną, jak i nieszablonową odzież, stworzoną nie tylko z myślą o kobietach i mężczyznach, ale także o dzieciach.
  • House, będący miejscem dla tych, którzy preferują styl casualowy, zgodny z trendami i nowinkami ze świata mody. Ten brand powstał z myślą o studentach i młodych dorosłych, chcących nosić ciekawe i przykuwające wzrok ubrania.

Przedsiębiorstwo powstało na początku lat 90. z inicjatywy Marka Piechockiego i Jerzego Lubiańca, a główna siedziba mieści się w Gdańsku. Twórcy LPP SA założyli firmę z myślą o jej wielopokoleniowym funkcjonowaniu, której rozwój umożliwiają nie tylko przyjęte wartości, ale także pasja i chęć do działania. W ofercie poszczególnych brandów znajduje się odzież odpowiadająca najnowszym trendom i wymaganiom konsumentów. Produkty marki są dostępne aż w 23 krajach.

3. Komputronik S.A.

To polska sieć sklepów oferujących m.in. sprzęt komputerowy czy urządzenia AGD. Za początek rodzinnego biznesu uznaje się rok 1996, kiedy bracia Wojciech i Krzysztof Buczkowscy otworzyli pierwszy sklep stacjonarny w Poznaniu. Dwa lata później powstał sklep internetowy. Rodzeństwo początkowo zajmowało się drobnymi naprawami komputerów, przeglądami technicznymi i modernizacją sprzętu. Przełom nastąpił w 1997 roku, kiedy firma wzięła udział w akcji promocyjnej ,,Mózg komputer”. Właściciele Komputronika zaczęli również nawiązywać liczne kontakty z osobami działającymi w branży (m.in. z poznańskim oddziałem JTT Computer). W krótkim czasie przedsiębiorstwo rozpoczęło także montaż własnych komputerów, wypełniając tym samym lukę rynkową i wykorzystując potencjał niszy konsumenckiej. Bracia Buczkowscy inwestowali w reklamę i stawiali na szeroko zakrojoną promocję swoich usług, co przyniosło doskonałe rezultaty – dziś Komputronik S.A. jest polskim liderem branży IT i stale poszerza swoją ofertę o nowe produkty.  

4. LUG

Początki tej rodzinnej spółki sięgają 1989 roku, kiedy Wtorkowscy (ojciec i syn) założyli biznes związany z branżą oświetleniową. Familijna firma rozwijała się przez długie lata, a do grona zarządzających nią osób dołączało coraz więcej członków rodziny. Dziś przedsiębiorstwo ma jasno sprecyzowane cele, a czołowe miejsca w hierarchii zajmuje przedsiębiorczość i odpowiedzialność. Proces wyłaniania najważniejszych czynników i idei nie był jednak przypadkowy – został on wypracowany na podstawie ankiet oraz licznych szkoleń i warsztatów, dzięki którym wdrożono nowy system wartości. Właściciele familijnego biznesu nieustannie dążą do tworzenia innowacyjnych rozwiązań oświetleniowych, a w ofercie marki LUG nie brakuje naświetlaczy, projektorów czy opraw rastrowych i modułowych. Firma ma na swoim koncie również liczne realizacje, takie jak:

  • iluminacja poznańskiego Bałtyku,
  • montaż i produkcja opraw w budynku Comarch w Łodzi,
  • dostarczenie opraw do Espace Seine w Paryżu.

5. Koral

Działalność największego producenta lodów w Polsce rozpoczęła się w 1979 roku, kiedy Marian i Józef Koral otworzyli koktajlbar ,,Kubuś” w Limanowej, w którym sprzedawali lody własnej produkcji. Wraz z początkiem lat 80. bracia postawili na produkcję rzemieślniczą – lodowe desery powstawały nocą, a w ciągu dnia rozwożono je po okolicy Fiatem 126 p. Marka Koral oferowała wtedy zarówno lody na gałki, jak i lodowe lizaki Pikolo. Lata 90. to czas kolejnych przemian – w fabrykach produkuje się niemalże 300 lodów na minutę, a to wszystko dzięki zakupowi nowoczesnych maszyn do wytwarzania lodów. W tym samym czasie rodzinny biznes poszerza się o nowe lokalizacje – bracia dokonują zakupu zakładów w Nowym Sączu oraz Rzeszowie. Ten okres obfituje również w nowe produkty – do oferty trafiają m.in. kultowe lody Solo, Oskar, Świderek czy Top Milker. XXI wiek to etap intensywnego rozwoju, czego dowodem są m.in. liczne nagrody, takie jak Diament Forbesa 2018 czy tytuł Konsumenckiego Lidera Jakości.  

6. Ziaja

Polska firma rodzinna Ziaja powstała w 1989 roku. Inicjatorami nowego biznesu u schyłku lat 80. byli Aleksandra i Zenon Ziaja – małżeństwo farmaceutów. Początkowo ich działalność miała opierać się głównie na produkcji lekarstw, ale proces wytwarzania i rejestracji niejednokrotnie był skomplikowany i czasochłonny, dlatego wiodącymi produktami stały się wyroby kosmetyczne. Ziaja produkuje jednak apteczne żele, maści i inne specjalistyczne preparaty, czego dowodem są chociażby takie linie kosmetyków jak ziajamed czy ziajapro. Zalążek pierwszej linii technologicznej stanowiła nieco przerobiona maszynka do lodów, ulokowana w znajdującym się nieopodal domu garażu, a premierowym produktem był kultowy już naturalny krem oliwkowy. Działalnością firmy opierającej się na produkcji kosmetyków pielęgnacyjnych i farmaceutyków kierują przede wszystkim jej założyciele, ale równie odpowiedzialne stanowiska zajmują: syn Bartosz i synowa Lidia, a także córka Barbara. Kosmetyki marki Ziaja można kupić nie tylko w Polsce – produkty wytwarzane na Pomorzu można nabyć m.in. w Danii, Czechach, Gruzji, na Ukrainie, na Filipinach czy w Japonii.

7. Grycan

Historia lodów Grycan ma swoje początki jeszcze przed wojną – produkcję przysmaków zaczęli Grzegorz i Józef Grycan. Pierwsza lodziarnia powstała natomiast w 1946 roku, we wrocławskiej kamienicy, gdzie Józef i Weronika Grycan stworzyli miejsce pod szyldem ,,Lody MIŚ – Weronika Grycan”. W ofercie z lat 40. znajdowały się m.in. kawowe, waniliowe i truskawkowe przysmaki, a także lody na patyku, które w drewnianych skrzyniach roznosili uliczni sprzedawcy. Przełomowym momentem był 2004 r., kiedy narodziła się marka Grycan – lody od pokoleń, a na rynku pojawiły się autorskie lody Grycan. Wszystkie desery są tworzone i komponowane zgodnie z przekazywanymi z pokolenia na pokolenie recepturami oraz najważniejszymi tradycjami i wartościami. Pierwsza lodziarnia spod znaku lodów od pokoleń powstała w Warszawie, a kolejne punkty były sukcesywnie otwierane w największych polskich galeriach i centrach handlowych.  

Previous Prezentacje dla klientów – jaki sprzęt wybrać, by wypaść profesjonalnie
Next Wydruk zdjęć z lobos.promo - czy warto?

Może to Ci się spodoba

Jak chronić logo firmy od strony prawnej?

W dobie rozkwitu e-commerce-u wiele firm zadaje sobie pytanie w jaki sposób mogą skutecznie ochronić swoje logo. Okazuje się, że sprawa nie jest tak oczywista na jaką wygląda. Wiele osób

Polskie firmy przodują w delegowaniu pracowników do Niemiec i Austrii

Już co piąty delegowany w Europie jest Polakiem. Większość wysyłanych pracowników to doświadczone osoby, informatycy i inżynierowie. Przekłada się to na zarobki – w Austrii i Niemczech są znacznie wyższe niż w innych krajach wybieranych

To może się opłacić w 2016 roku

Pomysłów na biznes jest wiele. Chyba każdy chciałby zarabiać dużo, a przy tym łatwo i przyjemnie. Czy najlepiej jest szukać oryginalnego sposobu i znaleźć to, na co jeszcze inni nie

4F wchodzi na zagraniczne rynki

4F chce być firmą globalną. Do końca tego roku ma powstać kilkanaście sklepów w krajach europejskich. Firma chce również wejść na rynek amerykański, gdzie skupi się na sprzedaży hurtowej. Dzięki współpracy

Polskie firmy mają problem z nieterminowymi płatnościami od kontrahentów

Większość polskich firm ma problemy z opóźnieniami w płatnościach za wystawione przez siebie faktury. W przypadku małych podmiotów o relatywnie niskich obrotach mogą one być przyczyną utraty płynności finansowej, a w ostateczności nawet bankructwa. Większość

Biuro rachunkowe 2 komentarze

Biuro rachunkowe, jak nie wpaść na minę?

Wiele osób wciąż jeszcze żyje w przekonaniu, że biuro rachunkowe może prowadzić tylko osoba, której kwalifikacje zostały potwierdzone certyfikatem wydanym przez Ministerstwo Finansów i dopiero w oparciu o tenże dokument

2 komentarze

  1. Michał
    01 kwietnia, 19:05 Reply
    Firmy rodzinne to długoletnia tradycja i historia, a przede wszystkim pewność, że firma zostanie w polskich rękach. To też marka budowana dekadami. Brawa dla każdego przedsiębiorcy, który decyduje się na firmę rodzinną. Zbyt wiele dobrych przedsiębiorstw oddaliśmy z bezcen w zagraniczne ręce, niestety.
  2. giegie
    01 kwietnia, 19:33 Reply
    Wszystkie wymienione firmy bardzo dobrze sobie radzą na rynku, co znaczy że rodzina jako fundament przedsiębiorstwa się sprawdza. Najlepiej widać to na przykładzie spółki LPP.

Zostaw odpowiedź