Dział HR – definicja i zakres obowiązków
W tym artykule przyjrzymy się bliżej, czym jest dział HR, jakie są jego zadania oraz jakie narzędzia pomagają HR-owcom w ich codziennej pracy.
W tym artykule przyjrzymy się bliżej, czym jest dział HR, jakie są jego zadania oraz jakie narzędzia pomagają HR-owcom w ich codziennej pracy.
W małym biznesie właściciel robi wszystko sam lub prawie sam. Jeśli jednak chce rozwinąć firmę i utrzymać się na rynku, musi delegować zadania i zatrudniać kolejnych pracowników. Im więcej pracowników, tym więcej zadań z nimi związanych – układanie grafików i ewidencja czasu pracy, planowanie urlopów, rekrutacje, rozwiązywanie konfliktów w zespole, planowanie ścieżek rozwoju itd. Komu zlecić realizację tych czynności? Działowi HR.
Definicja
Co to jest HR? HR to skrót od angielskiego terminu Human Resources i dosłownie oznacza „zasoby ludzkie”. W ekonomii i marketingu zasoby ludzkie stanowią wartość kapitałową organizacji. W firmach jest to dział, który odpowiada za zarządzanie pracownikami i tworzenie im warunków pracy sprzyjających rozwojowi oraz ogólnej efektywności.
Obowiązki działu HR
Na liście obowiązków działu HR znajdują się m.in.:
Organizowanie procesu rekrutacji oraz selekcja kandydatów
Pozyskiwanie nowych pracowników to jedno z najważniejszych zadań działu HR. Żeby je zrealizować, specjaliści HR konsultują się z managerami innych działów i badają ich potrzeby w kwestii zatrudnienia. Potem planują proces rekrutacji, tj.:
- uzgadniają, jakie stanowisko ma zostać obsadzone (nazwa wakatu, warunki stanowiskowe);
- projektują komunikację z kandydatami (treść ogłoszenia, dobór mediów, schemat korespondencji – skrypty rozmów, mailingi);
- określają, czego firma wymaga od kandydata (wykształcenie, kwalifikacje, umiejętności, doświadczenie);
- ustalają, jak długo ma trwać rekrutacja, aby firma nie ponosiła strat finansowych (zakładany czas od ogłoszenia wakatu do momentu zatrudnienia właściwej osoby – wskaźnik time to hire);
- decydują, jak będzie oceniany kandydat (sposób oceny – test, ankieta, zadanie praktyczne itp. oraz kryteria oceny).
W kolejnym kroku wdrażają plan rekrutacji w życie, czyli pozyskują kandydatów i selekcjonują otrzymane aplikacje. Kiedy znajdzie się odpowiednia osoba, przedstawiają jej ofertę zatrudnienia. Jeśli oferta zostanie zaakceptowana przez kandydata, specjaliści HR zajmują się przygotowaniem i procesowaniem dokumentów zatrudnienia oraz przechodzą do realizacji kolejnego z obowiązków – procesu onboardingu nowego pracownika.
Onboarding nowych pracowników
Dział HR w porozumieniu z innymi działami planuje preonboarding i onboarding, bo to właśnie jakość tych dwóch procesów wpływa na decyzję pracownika o chęci kontynuowania współpracy z firmą. Muszą one przebiegać sprawnie, nieść ze sobą niezbędną wiedzę, ale jednocześnie nie przeciążać nowej osoby nadmierną ilością obowiązków.
Zarządzanie wynagrodzeniami i benefitami
Dział HR ustala płacową politykę firmy i dba, aby pracownicy byli odpowiednio wynagradzani. Wiąże się to z monitorowaniem trendów płacowych na danym rynku oraz realizacją pakietów benefitów, dostosowanych do potrzeb zespołu. Dział HR jest również odpowiedzialny za realizowanie budżetu, jaki firma przeznacza okresowo na zarządzanie personelem.
Rozwój i szkolenia zespołu
Dział HR identyfikuje luki kompetencyjne w zespole oraz zapewniania pracownikom możliwości rozwoju zawodowego, tj. planuje ścieżki zawodowe w firmie (sukcesja), organizuje szkolenia, mentoring i programy rozwoju kompetencji.
Zarządzanie relacjami i tworzenie pozytywnego środowiska pracy
Specjaliści HR to osoby, do których pracownik zawsze może się zwrócić z prośbą o pomoc w trudnej sytuacji (konflikt z toksycznym współpracownikiem, dyskryminacja, hejt, mobbing itp.). Dbają też o bezpieczne środowisko pracy (przestrzeganie prawa pracy i regulaminów wewnętrznych firmy), promują pozytywną kulturę organizacyjną (np. organizują akcje wolontariackie), wspierają pracę zespołową oraz odpowiadają za integrację pracowników (np. poprzez organizowanie spotkań integracyjnych poza godzinami pracy).
Zarządzanie dokumentacją pracowniczą i urlopami
Dział HR zarządza aktami osobowymi pracowników oraz dba o przestrzeganie przepisów i terminów związanych z dokumentacją. Jest także odpowiedzialny za ewidencję czasu pracy i nadzór nad planami urlopowymi.
Monitorowanie wskaźników HR i ocena pracowników
Dział HR na bieżąco monitoruje wybrane wskaźniki (np. wskaźnik retencji, absencję i inne) i analizuje wydajność firmy, aby móc szybko reagować w kryzysowych sytuacjach. Ocenia również efektywność każdego członka zespołu oraz jego wkład w rozwój firmy, dzięki wykorzystaniu narzędzi do oceny pracowniczej.
Narzędzia HR-owców
W miarę jak wydłuża się lista obowiązków działu HR, rośnie potrzeba automatyzacji zadań i procesów. Dlatego Excel i jego pochodne odchodzą w zapomnienie, a HR-owcy sięgają po specjalistyczne oprogramowanie.
Mniejsze firmy wybierają na początek nieskomplikowane aplikacje, np. timery czasu pracy lub programy do wysyłki korespondencji związanej z toczącą się rekrutacją albo systemy ATS do śledzenia aplikacji kandydatów. Jednak skuteczną automatyzację zapewniają zaawansowane systemy – HRIS, HCM lub kompleksowe platformy HRM (np. takie jak platforma PeopleForce).
Ciekawym dodatkiem, który często wykorzystują firmy o dużych potrzebach szkoleniowych, są platformy e-learningowe.
Podsumowanie
Dział HR stawia dobro kandydatów i pracowników na pierwszym miejscu – dba o ich pozytywne doświadczenia, bezpieczeństwo i możliwości rozwoju. Specjaliści HR są również odpowiedzialni za jakość komunikacji i relacji w zespole, przestrzeganie prawa pracy oraz wewnętrznych regulacji i realizację innych kadrowo-księgowych obowiązków, których lista jest naprawdę długa. Nie ma więc przesady w stwierdzeniu, że dział HR to klucz do sukcesu firmy.
Może to Ci się spodoba
System ISO 9001 w małej firmie
System Zarządzania Jakością ISO 9001 jest międzynarodowa normą określającą wymagania, które powinien spełniać system zarządzania jakością w organizacji. Wprowadzony on może zostać zarówno w wielkiej jaki i małej firmie –
Rośnie potęga marketingu szeptanego
Rekomendacje stają się podstawą decyzji konsumenckich i prowadzenia biznesu. Klienci chętnie sięgają po produkty i usługi firm, które polecili im znajomi. Z kolei właściciele przedsiębiorstw bardzo cenią klientów, których polecili im inni przedsiębiorcy. Na
Firmy muszą się bardziej otworzyć na zmianę
Firmy muszą się zmieniać, by móc utrzymać się na rynku. Ale konieczna jest otwartość właścicieli na zmiany – podkreśla Mateusz Grzesiak, uznany psycholog biznesu. Młodzi przedsiębiorcy chętnie korzystają z usług zewnętrznych
Kiedy pracodawca może przeprowadzić szkolenie BHP?
Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy są czasem postrzegane jako marnotrawstwo czasu. W rzeczywistości jednak stosowanie się do zasad BHP pomaga ochronić się przed groźnymi wypadkami. Ponadto, szkolenie BHP
Płace w sektorze IT nadal rosną. Programista zawodem przyszłości
Zapotrzebowanie na specjalistów IT stale rośnie i to w tempie szybszym niż przybywa kadr. Pracodawcy muszą więc zmierzyć się nie tylko z niedoborem pracowników, który szacowany jest na ok. 50 tys. osób, lecz także
Zbiórki pieniędzy od społeczności internetowej stają się formą pozyskiwania kapitału na rozwój spółek
Crowdinvesting ułatwia spółkom pozyskanie środków na rozwój. Chętnie korzystają z niego przede wszystkim początkujące przedsięwzięcia, np. start-upy. Dla emitentów crowdinvesting to szansa na pozyskanie większego grona inwestorów, a dla nich z kolei oznacza
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post