Masz terminal płatniczy? Negocjuj z operatorem niższą stawkę prowizji
Polacy chętnie korzystają z płatności kartą. Bez problemu taką transakcję przeprowadzimy w markecie lub w innym dużym sieciowym sklepie. W sklepiku osiedlowym wygląda to gorzej, albo nie ma terminala w ogóle, albo trzeba zrobić zakupy za określoną kwotę, by móc korzystać z bezgotówkowej metody płatności.
Skąd limity na płatność kartą?
Limit wyznaczany za możliwość zapłaty kartą płatniczą był stosowany przez właścicieli mniejszych sklepów dość powszechnie w początkowym okresie funkcjonowania tego rodzaju płatności. Miało to swoje uzasadnienie w dość wysokich kosztach ponoszonych przez handlowców z racji prowizji odprowadzanej do banków. Przed obniżką stawki interchange taka opłata wynosiła 1,6% wartości transakcji. Obecnie stawka ta zmalała do wysokości 0,2 – 0,3%, teoretycznie limity powinny zatem zniknąć, a jednak dalej funkcjonują w trzech na cztery zbadanych pod tym kątem placówkach.
Statystyczne ujęcie zjawiska
Badanie przeprowadziła firma ARB SESTA w czerwcu 2015r. Obejmując zasięgiem 100 niewielkich rozmiarów placówek handlowych nie działających pod ogólnokrajową marką we wszystkich województwach oraz miejscowościach o zróżnicowanej wielkości. Marcin Dobek – przedstawiciel ARB SESTA przybliżył metodę przeprowadzonych badań. Osoby, które brały udział w zbieraniu danych korzystali z aplikacji Take Task. Mieli oni sfotografować wybraną przez siebie placówkę i sprawdzić, czy w sklepie obowiązuje limit płatności kartami. Badania dowiodły, że 75% małych, niezrzeszonych sklepów nadal stosuje limity – najczęściej 10złotych.
Tego rodzaju praktykę zauważa też Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, przyznając, że jest to zjawisko charakteryzujące małe placówki handlowe. Nie spotyka się tego rodzaju limitów w dużych sieciach handlowych.
Nieco inaczej do badań przeprowadzonych przez ARB SESTA podchodzi Robert Łaniewski, prezes Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego. Uważa on, że aby precyzyjnie określić ilość sklepów stosujących ograniczenia w użyciu kart płatniczych należałoby przeprowadzić badania na większej próbie tego rodzaju podmiotów. Zdaniem prezesa Łaniewskiego z pewnością takie limity są wyznaczane w sklepach, jednak rozmiar zjawiska jest mniejszy niż wynikałoby to z danych przedstawionych przez ankieterów ARB SESTA.
Czy ustalanie limitów jest legalne?
Wszelkiego rodzaju kwestie związane z ograniczeniami na bezgotówkową formę zapłaty są określane w umowach pomiędzy organizacjami płatniczymi, a operatorami terminali. Z kolei operatorzy terminali mogą zawrzeć odpowiednie klauzule w umowach z właścicielami sklepów. Nie ma jednak żadnych prawnych narzędzi, które można by zastosować wobec handlowca. Operatorzy terminali nie narzucają w tym względzie ograniczeń, gdyż mogliby utracić tym samym klienta.
Prowizje dla operatorów terminali
Obowiązująca wcześniej stawka interchange, w wysokości 1,6% od wielkości transakcji stanowiła w większości dochód banków. Z tego tytułu odnotowywały one zysk w wysokości 1,6 mld rocznie. Po spadku wielkości stawki interchange do poziomu 0,2-0,3% wiele sklepów skorzystało na tej zmianie. Najczęściej obniżone koszty dotyczyły jdnak sklepów sieciowych i stacji paliw. Małe sklepy obsługiwane przez agentów rozliczeniowych niestety płacą wciąż wyższą prowizję. Koszty związane z niską stawką interchange ograniczyły wydatki właśnie tych firm rozliczeniowych, natomiast płacone w niezmienionej wysokości prowizje od małych sklepów wpływają na zwiększone zyski agentów. Ile sklepów płaci wysokie prowizję pomimo obniżki stawki interchange? Wg badań przeprowadzonych niedawno na zlecenie Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego aż 66% spośród 1000 badanych podmiotów nie odczuło zmian w tej kwestii.
Winne przepisy
Jak twierdzą eksperci, winę za ten stan rzeczy ponoszą niedoprecyzowane akty prawne. Wg ustawy do obniżenia stawki interchange zobligowane banki i organizacje płatnicze, nie uregulowano natomiast przeniesienia skutków obniżki bezpośrednio na placówki handlowe, zatem w dalszym ciągu wysokość prowizji jest uzależniona od dobrej woli operatorów terminali płatniczych. Ta ostatnia grupa podmiotów nie ma żadnego interesu w tym, by zmniejszać prowizje. Jeżeli właściciel sklepu sam nie będzie dążył do zmiany warunków umowy z operatorem, jego koszty pozostaną na dotychczasowym, wysokim poziomie.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
38 proc. młodych uważa, że do znalezienia pracy potrzebne jest szczęście i dobre kontakty
W Polsce jest spora grupa młodych osób, które nie pracują i nie uczą się, wiele z nich wciąż pozostaje na utrzymaniu rodziców. Ich głównym problemem jest ciągłe szukanie pomysłu na siebie i brak motywacji
Jak rozwiązać konflikt zawodowy?
Problemy i spory są naturalnym procesem, który ma miejsce w większych grupach społecznych. Przeciwny pogląd na świat, różnorodne doświadczenia i wykształcenie sprawiają, że pracownicy mają różne zdanie na branżowe sprawy.
Jak założyć spółkę przez Internet?
Założenie spółki z o.o. przez internet, a dokładnie w systemie S24, pozwala nam zaoszczędzić mnóstwo czasu oraz pieniędzy, ponieważ opłaty związane z całym procesem rejestracji spółki są znacznie niższe. Jednak
Polskie start-upy są bardzo innowacyjne i zwiększają zatrudnienie
Co siódma krajowa firma we wczesnym stadium rozwoju (tzw. start-up) prowadzi działalność patentową. Wśród pozostałych przedsiębiorstw odsetek ten wynosi około promila. Start-upy jednak z rezerwą podchodzą do zewnętrznych źródeł finansowania. Dotychczas
Coraz więcej firm i instytucji zbywa zobowiązania swoich dłużników
W 2018 roku rynek wierzytelności może być wart 40 mld zł, podczas gdy w ubiegłym roku było to o 8 mld zł mniej – wynika z szacunków Konrada Kąkolewskiego, prezesa GetBack SA. Zarząd
Coraz silniejszy wpływ konsumentów na działanie firm i kształtowanie marek. Duży nacisk kładą oni zwłaszcza na ekologię
Konsumenci stają się dziś recenzentami, a nawet współtwórcami marek – oceniają eksperci przy okazji przypadającego 15 marca Światowego Dnia Konsumenta. Istotnym narzędziem w ich rękach są media społecznościowe. Szczególnie przedstawiciele pokolenia

0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post