Polskie start-upy mogą być bardziej innowacyjne

Tylko co czwarty start-up współpracuje z naukowcami, a w co szóstym założycielem jest osoba zaangażowana w pracę naukową – wynika z opracowania „Polskie start-upy. Raport 2015”. Eksperci przekonują, że współpraca nauki i biznesu jest warunkiem zwiększania innowacyjności. Niecała polowa start-upów twierdzi, że ich rozwiązanie to nowość w skali światowej.

Jest jeden problem, z którym ciągle walczą polskie start-upy – to brak innowacyjności. Z innowacyjnością jest jak z Yeti – wszyscy o niej mówią, a nikt jej nie widział tak naprawdę. Niektórym wydaje się, że innowacyjność można zadekretować, że przez samo mówienie o niej stanie się ona faktem. Ona staje się faktem wtedy, kiedy jest bardzo ścisła, interdyscyplinarna współpraca pomiędzy nauką i biznesem, a tej ciągle jeszcze brakuje – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Bucki, wykładowca, trener, specjalista od komunikacji w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku.

Spośród badanych start-upów w publikacji „Polskie start-upy. Raport 2015” co czwarty przyznaje, że jego produkt to imitacja. Autorzy podkreślają jednak, że start-upy naukowców są skuteczniejsze w zdobywaniu finansowania zewnętrznego, zwłaszcza funduszy venture capital i środków UE, częściej korzystają też z inkubatorów, parków technologicznych i akceleratorów.

Współpracowałem z wieloma wybitnymi młodymi naukowcam z wielu ośrodków przy programie Alfa AC. Ten program pokazał mi, jak wielki potencjał tkwi wśród naukowców. Problem w tym, że naukowcy nieco boją się komercjalizacji, a z kolei firmy boją się czasami wejścia w świat nauki. Tymczasem taka współpraca sprawiłaby, że innowacyjność by zaistniała – mówi Bucki.

Autorzy raportu dodają, że głównym źródłem innowacji w startupach jest analiza zachowań klientów. Zdaniem Buckiego innowacje trudno znaleźć w projektach konsumenckich, bo większość potrzeb indywidualnych jest już spełniona. W takiej sytuacji startupy przegrywają, bo nie ma, jak twierdzi Piotr Bucki, na nie zapotrzebowania.

Ale jest bardzo dużo dobrych polskich startupów, które pracują w relacji business-to-business i oferują stricte wyspecjalizowane rozwiązania IT, albo z obszaru internet of things, albo z obszaru analityki czy sztucznej inteligencji. I to jest polska czołówka, na którą warto zwracać uwagę. Oni są czasem mniej medialni, mniej się o nich pisze, ale robią dobrą robotę – mówi Piotr Bucki.

Startupy, które deklarują, ze ich roczne przychody rosną o połowę, są skoncentrowane na obsłudze firm średnich oraz dużych korporacji.

Patrząc na całość krajowego rynku startupów można powiedzieć, że z jednej strony jest bardzo dobrze, ale z drugiej – trudno – zauważa Bucki. – Mamy bardzo dużą rzeszę ludzi zainteresowanych inwestowaniem swojego czasu i kompetencji w start-upy oraz dosyć dobrze rozwinięte ośrodki, które wspomagają takie osoby. Ale funkcjonuje także dużo stereotypów i bardzo krzywdzących czasem sformułowań na temat start-upów.

Wśród najpilniejszych potrzeb wymienianych przez przedsiębiorców jest dostęp do pieniędzy (60 proc. wskazań). Połowa wskazała na problem z dostępem do wykwalifikowanej kadry.

Rocznie pracuję nad komunikacją ponad 500 projektów start-upowych i w większość z nich na tym etapie działalności ciągle jeszcze ma problemy ze zdefiniowaniem modelu biznesowego, polityki cenowej i nie do końca potrafi sprawdzać swoje tezy biznesowe. Bez względu na to, czy pracujemy w firmie, czy w start-upie, czy w korporacji, jest jedna z podstawowych kompetencji miękkich, które możemy dać ludziom – to jest myślenie krytyczne i umiejętność stawiania tez biznesowych i ich weryfikacja – mówi wykładowca Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku.

Previous Jednolity Plik Kontrolny – dlaczego warto zabezpieczyć się już dziś?
Next Płeć przełożonego ma duży wpływ na pracę zespołu

Może to Ci się spodoba

Kwiaty – sposób na biznes

Imieniny, urodziny, walentynki, dzień kobiet, dzień matki… – w ciągu roku dni, w których Polacy udają się do kwiaciarni po bukiet świeżych kwiatów jest całkiem sporo. Uważamy, że podarowanie kwiatów

Media potrzebują agencji informacyjnych jako źródła sprawdzonych informacji

Fińska Agencja Informacyjna STT poinformowała niedawno, że po 130 latach kończy wydawanie serwisu informacyjnego w języku szwedzkim i redukuje zatrudnienie ze względów ekonomicznych. Podobnie jak cała branża medialna, agencje informacyjne również stoją

Firma 1Comments

Sklepy internetowe – to wciąż eldorado dla młodych przedsiębiorców

Prowadzenie własnej firmy to dziś marzenie wielu młodych ludzi. Według badań, co czwarty absolwent wyższej uczelni myśli o założeniu jakiegoś biznesu. Szereg z nich już podczas nauki szuka pomysłu na

Stwórz z software house wyjątkowe aplikacje dla swojej firmy

Jak stworzyć dedykowane oprogramowanie? Zapytaj specjalistów z software house Technologia mknie do przodu, a z nią firmy i marki. Kto zostaje z tyłu, ten może spotkać się z nagłym odpływem

Konsultant IT – kiedy jego pomoc jest niezbędna?

Zarówno małe, jak i duże firmy dostrzegają potencjał postępu technologicznego i chętnie inwestują w nowoczesne systemy informatyczne. Usprawnienia systemów informatycznych oraz doradztwo branżowe zapewniają konsultanci IT. Kiedy warto zwrócić się

Mała firma 0 Comments

Jak znaleźć idealny telefon do pracy – poradnik

Szukasz idealnego smartfona do pracy? Nie zależy Ci na tym, aby telefon prezentował możliwości najnowszej generacji, ale wciąż istotny jest dla Ciebie sprawny system i solidne oprogramowanie? Skorzystaj z naszego

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź