Jak sprawdzić autentyczność zwolnienia lekarskiego?

Jak sprawdzić autentyczność zwolnienia lekarskiego?

Każdy pracownik zatrudniony na umowę o pracę może dostać urlop chorobowy na podstawie zwolnienia lekarskiego. Nie zawsze przełożony ma pewność, że dokument został wystawiony zgodnie z prawem i na podstawie rzeczywistego stanu zdrowia. Czy można sprawdzić autentyczność zwolnienia? Jak przebiega cała procedura?

Okazuje się, że prawo do kontroli zatrudnionych ma tylko ten pracodawca, który posiada minimum 20 podwładnych. Celem jest uzyskanie informacji czy zwolnienie lekarskie zostało wystawione w związku z chorobą pracownika.

Dodatkowo można sprawdzić czy zatrudniony (nawet jeśli jest chory) nie wykonuje czynności zabronionych, tzn. czy nie wykonuje innej pracy o charakterze zarobkowym lub nie załatwia własnych spraw.

Kontrola może zostać przeprowadzona przez przełożonego wraz ze wskazanym pracownikiem, który pełnić będzie rolę świadka w całym postępowaniu. Czasami rolę kontrolera przejmuje pracownik Zakłady Ubezpieczeń Społecznych wraz z lekarzem. Działania mogą być przeprowadzane w miejscu zamieszkania, zameldowania lub miejscu pracy. Jeśli wykazana zostanie nieobecność, wówczas należy ustalić powody takiego stanu rzeczy.

Wynikiem kontroli powinien być protokół opisujący stan rzeczy i wynik całej procedury. Może bowiem okazać się, że nie wykryto żadnych nieprawidłowości.

 

Justyna Błahut
www.biznesgazeta.pl

Previous Czym jest ryzyko zawodowe?
Next Czym jest certyfikat księgowy?

Może to Ci się spodoba

Zatrudnienie 3 komentarze

Dlaczego pracodawca powinien poszukać stażysty?

Obecnie wiele firm ma ogromne problemy ze przyjęciem dobrego pracownika. Często na ogłoszenie odpowiadają osoby o małych umiejętnościach, bez wyższego wykształcenia i wygórowanymi oczekiwaniami pieniężnymi. Czy w związku z tym

Podatki 0 Comments

Działalność menadżerska członka zarządu nie podlega VAT

Skoro podatnik nie wykonuje działalności w swoim imieniu i na własny rachunek, lecz w imieniu zarządzanej spółki, to czynności świadczone przez niego na podstawie kontraktu menedżerskiego nie podlegają VAT –

Praca w szczególnych warunkach – dokumentacja do ZUS

Przy uwzględnieniu praw do wcześniejszej emerytury, czy też emerytury pomostowej  Zakład Ubezpieczeń Społecznych uwzględnia okresy pracy w szczególnych warunkach. Okresy te powinny być należycie udokumentowane, w przeciwnym razie nie będą

Zatrudnienie 0 Comments

Śmieciowa umowa jedynym rozwiązaniem dla studenta?

Aktualnie na rynku zatrudnienia największą popularnością cieszą się umowy zlecenie, ponieważ są swobodną formą zatrudnienia oraz pozwalają pracodawcom na cięcie kosztów. Oznacza to dla wielu pracowników ten rodzaj pracy jest

Zatrudnienie 3 komentarze

Internet, gazety, znajomości – czyli jak Polacy szukają zatrudnienia

Pracować każdy musi. Może nie każdy, ale na pewno większość z nas potrzebuje stabilnego zatrudnienia i stałych przychodów. Jednak znalezienie rzetelnej i solidnej firmy, która zaoferuje nam korzystne warunki pracy

ZFRON – odzież a wyposażenie stanowiska dla osób niepełnosprawnych

Przedsiębiorcy zatrudniający osoby niepełnosprawne i korzystający z funduszy ZFRON mogą mieć wątpliwości, które wydatki są uznawane jako pomoc de minis.  Ustawodawca nie wymienił literalnie wydatków kwalifikowanych, a pozostawiając katalog otwarty

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź