Firma w mieszkaniu – zwiększenie zysku przez amortyzację

Firma w mieszkaniu – zwiększenie zysku przez amortyzację

Spora grupa przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu. Takie rozwiązanie ma swoje liczne plusy, m.in. brak konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z wynajmowaniem lokalu, możliwość prowadzenia firmy o dowolnej porze dnia i nocy bez wychodzenia z domu, a także zaliczenie w koszty uzyskania przychodu przynajmniej części opłat za media, czy wreszcie amortyzacji nieruchomości.

Prowadzenie firmy w mieszkaniu wybierają przedsiębiorcy, którzy nie muszą organizować spotkań z kontrahentami, czy też prowadzą e-firmy. W takim przypadku warto skorzystać z możliwości, które daje ustawa podatkowa i odliczyć część kosztów utrzymania mieszkania od przychodów firmy.

Jak zarobić na amortyzacji?

Warunkiem skorzystania z odliczeń z tytułu amortyzacji jest wprowadzenie nieruchomości do majątku firmy. Koniecznością jest także rzeczywiste prowadzenie firmy w mieszkaniu.

Przede wszystkim należy określić wartość początkową nieruchomości, a następnie wykazać tę wartość w ewidencji środków trwałych. Nieruchomość przedsiębiorca może wycenić na dwa sposoby:

  • według zasad ogólnych,
  • uproszczoną.

Zgodnie z zasadami ogólnymi wartość nieruchomości ustala się w oparciu o cenę kupna powiększoną o poniesione koszty dodatkowe, np. opłaty notarialne, skarbowe, prowizja dla pośrednika.

Można też skorzystać z metody uproszczonej mnożąc metraż mieszkania przez ustawową stawkę 988 złotych. Ten sposób jest jednak raczej niekorzystny. Stawka 988zł za metr kw. mieszkania jest stosunkowo niska w porównaniu z cenami, które obowiązują na rynku, zwłaszcza w większych miejscowościach. Zatem amortyzacja obliczana procentowo od przyjętej w ten sposób wartości mieszkania również będzie mniej intratna dla przedsiębiorcy.

Wybór metody amortyzacji

Najpowszechniejszą metodą amortyzowania budynków i lokali mieszkalnych jest zastosowanie stawki 1,5% amortyzacji. Można ją stosować przez 60 kolejnych lat. W tym przypadku przedsiębiorca odliczy od przychodu rocznie równowartość 1,5% wartości mieszkania.

Można też skorzystać z wyższej niż 1,5% stawki amortyzacji i wyznaczyć nawet 10% stawkę. Jest to jednak obwarowane pewnymi warunkami. Jeden z nich to konieczność wykazania, że przed wprowadzeniem mieszkania do majątku firmy, było ono używane minimum 5 lat. Drugim warunkiem jest wykazanie, że na ulepszenie mieszkania (remont, rozbudowę, przebudowę) przedsiębiorca wydał co najmniej 30% wartości początkowej mieszkania.

Indywidualnie określoną stawkę amortyzacji można stosować przez 10 lat.

Firma w części mieszkania

Jeżeli przedsiębiorca wykorzystuje na potrzeby firmy tylko część swojego mieszkania, wówczas jego wartość początkową wykazuje się w wysokości proporcjonalnej do użytkowanej przez firmę części nieruchomości.

Od tej pomniejszonej wartości początkowej oblicza się amortyzację wg obowiązujących stawek.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Obiad z kontrahentem może być kosztem uzyskania przychodu
Next Inkubatory przedsiębiorczości

Może to Ci się spodoba

Polskie firmy coraz śmielej wychodzą na zagraniczne rynki

W ciągu 25 lat wolności gospodarczej Polska zwielokrotniła wartość swojej wymiany handlowej, przeszła drogę od wyłącznie importera netto do liczącego się eksportera, a teraz polskie firmy sięgają po zagraniczne akwizycje.

Koszty 0 Comments

Ceny rosną coraz szybciej, głównie przez drożejącą żywność

Choć latem zazwyczaj ceny rosły wolniej niż zimą, zwłaszcza ceny żywności, w tym roku inflacja nie odpuszcza, a najmocniej drożeją właśnie podstawowe produkty spożywcze. Ekonomiści spodziewają się również wzrostu cen paliw ze

Podatki 0 Comments

Deklaracje podatkowe przez internet

Już niedługo wszyscy rozpoczniemy pracę nad własnymi deklaracjami podatkowymi. Usiądziemy do formularzy, kartek i komputerów. Potem część z nas spotka się w urzędach lub na poczcie. A gdyby tak wypełnić

Rosną wydatki reklamowe branży modowej

Sektor modowy wydał na reklamę w pierwszym półroczu 112 mln zł, czyli o 15 proc. więcej niż przed rokiem – wynika z analiz Codemedia. Prym w wydatkach wiodły marki odzieżowe, a także producenci i dystrybutorzy

Internetowa księgowość dla biznesu

Księgowość internetowa to dość nowoczesne i praktyczne, chociażby pod względem rozwoju technologicznego, rozwiązanie dla biznesu. Pojawienie się oferty jak również rosnącego zainteresowania tego typu usługami w sieci  podyktowane jest przede

Wraz ze stażem pracy rośnie przywiązanie pracownika do firmy, ale często też jego niezadowolenie

Co dwunasty pracownik na świecie czuje się w pracy więźniem, w Polsce – co dwudziesty. Odsetek niezadowolonych z pracy rośnie wraz ze stażem. Negatywne nastawienie tej grupy wpływa demotywująco na pozostałych zatrudnionych. Poradzenie

5 komentarzy

  1. Maria
    14 sierpnia, 12:44 Reply
    Wydaje się to wszystko bardzo skomplikowane, ale mimo wszystko pozwala bardzo zaoszczędzić. Tak samo jak w przypadku ulokowania biura w domu, był tutaj artykuł na ten temat, polecam przeczytać.
    • Lukasz17
      16 sierpnia, 23:40 Reply
      Pozwala zaoszczędzić, a taki jest przede wszystkim główny cel tego przedsięwzięcia. Spełnia więc swoje zadanie.
      • Maciej90
        16 sierpnia, 23:41 Reply
        No ale ty w ogóle nie zwracasz uwagi na to, jak dużo formalności się z tym wiąże. Czy nie zastanawia Cię to w ogóle?
        • Lukasz17
          16 sierpnia, 23:42 Reply
          Formalności nie jest aż tak wiele, naprawdę. A nawet gdyby było ich dużo, to warto je zrobić dla takiego zysku.
          • Maciej90
            16 sierpnia, 23:43
            No zgoda, ale musimy podkreślić, że warto sobie najpierw obliczyć potencjalny zysk, zanim zaczniemy się w to bawić.

Zostaw odpowiedź