Jak prowadzić ewidencję czasu pracy?
Pracownicy są ściśle rozliczani z czasu pozostawania do dyspozycji pracodawcy. Ewidencja pracy jest takim dokumentem, w którym weryfikuje się godziny pracy w celu naliczenia należnego wynagrodzenia.
Zasady prowadzenia ewidencji określone są w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku. Zgodnie normą kadry sporządzają indywidualne zestawienia dla każdego pracownika obejmujące: łączny czas pracy (w tym soboty, niedziele, nadgodziny oraz święta), urlopy, dyżury, usprawiedliwione nieobecności i pobrane urlopy.
W przypadku występowania urlopów, niezbędne jest dołączenie do kart ewidencji wypełnionych wniosków o dni wolne.
Nie wszyscy pracodawcy mają obowiązek prowadzenia ewidencji godzinowej. Należą do nich ci, którzy rozliczają prace na podstawie wykonanych zadań lub płacą dodatkowo za wykonaną pracę w postaci ryczałtu. Ewidencja czasu pracy nie obejmuje osoby zarządzające na zlecenie właściciela zakładem pracy.
W przypadku nieścisłości w określeniu czasu pracy osoby niemającej jej ewidencji, konieczne jest wszczęcie postępowania sądowego. W trakcie procesu sąd na postawie przedstawionych dowodów określi czy i w jaki sposób oskarżony nie wywiązał się z podjętej pracy.
Podsumowując, w razie sporu ewidencja czasu pracy jest wyczerpującym dokumentem do rozwiania wątpliwości, bez konieczności ingerencji sądu.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Jakie korzyści wynikają z wprowadzania elastycznego czasu pracy ?
Już ponad rok po wprowadzeniu regulacji dotyczących elastycznego czasu pracy nowe przepisy funkcjonują bez zarzutu. Niewielka liczba zgłoszeń nieprawidłowości w zakresie stosowania tego sposobu organizacji pracy, które wpłynęły do Okręgowych
W przyszłym roku będą obowiązywać nowe przepisy Kodeksu pracy. Ograniczenia w umowach na czas określony
Za niecałe pół roku wejdą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Po podpisie prezydenta nowelizacja czeka na opublikowanie w Dzienniku Ustaw. Nowe przepisy wprowadzą inne zasady zatrudniania w oparciu o umowę na czas określony. Pracodawca będzie
Odpowiedzialność za szkody podwładnego
Kodeks cywilny mówi, że szkoda to postępowanie na czyjąś niekorzyść przynosząca straty materialne, moralne lub inne. Powodowana jest zamierzonym lub przypadkowym postępowaniem i koszty remontu, naprawy lub zadośćuczynienie powinny być
Pracownik nie ma obowiązku odbierania służbowych SMS-ów i e-maili podczas urlopu
Pracodawca nie powinien wymagać, aby jego podwładny był dostępny podczas urlopu wypoczynkowego. W praktyce wielu pracodawców oczekuje jednak, że pracownik pozostanie w kontakcie telefonicznym czy e-mailowym, a pracownicy z różnych powodów akceptują ten
Czy pracując na umowie zlecenie należy się urlop i okres wypowiedzenia?
Jednym z rodzajów umów cywilnoprawnych jest umowa zlecenie. Nie jest ona umową o pracę, wobec czego nie odnoszą się do niej regulacje prawa pracy. Przepisy dotyczące tego rodzaju zatrudnienia znajdują
Czas pracy pracowników niepełnosprawnych
W przepisach prawa pracy wyszczególnione są regulacje w zakresie czasu pracy pracowników niepełnosprawnych. Dzięki temu mogą oni brać udział w rynku pracy. Zgodnie z przepisami czas pracy osób niepełnosprawnych nie
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post