Jakie obowiązki ma pracodawca w momencie wypadku w pracy?
W momencie pojawienia się wypadku przy pracy każdy przedsiębiorca ma jasno opisane procedury, które są ujęte w Kodeksie Pracy. Do jego zadań należy także prowadzenie wykazu takich wydarzeń.
Przede wszystkim trzeba mieć świadomość co znaczy wypadek przy pracy. Przepisy przedstawia go jako nieprzewidziane zdarzenie wywołane zjawiskiem zewnętrznym powiązanym z pracą. Następstwem może być uraz, choroba lub śmierć. Takie wydarzenia mogą następować w czasie wykonywania poleceń i zwykłych zleceń, jak i w drodze do punktu docelowego wskazanego przez pracodawcę w trakcie pracy.
W czasie, gdy już dojdzie do wypadku przedsiębiorca jest zobligowany do następujących czynności:
– usunąć zagrożenie,
– określić powód i okoliczności wypadku,
– podjąć czynności, by uniknąć podobnych wypadków.
W następstwie powstałych przepisów pracodawca ma powinność zabezpieczyć miejsce zdarzenia, by nie dopuścić tam osób postronnych oraz rzeczy, które doprowadziły do zajścia aż do momentu jego rozwiązania. Następnym obowiązkiem jest natychmiastowe poinformowanie właściwego inspektora pracy i prokuratora o zbiorowym, ciężkim jak i śmiertelnym wypadku.
W praktyce pracodawca pokrywa wszystkie koszty wynikające z ustalenia powodu i okoliczności zdarzenia oraz jest zobowiązany do przechowywania raportu i innych dokumentów z nim związanych przez okres 10 lat.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Czy pracując na umowie zlecenie należy się urlop i okres wypowiedzenia?
Jednym z rodzajów umów cywilnoprawnych jest umowa zlecenie. Nie jest ona umową o pracę, wobec czego nie odnoszą się do niej regulacje prawa pracy. Przepisy dotyczące tego rodzaju zatrudnienia znajdują
Jakie prawa ma pracownik zatrudniony na podstawie umowy zlecenie?
Poprawne zawarcie umowy zlecenia normuje Kodeks Cywilny. Niestety nie określa zasad przyznawania urlopu na podstawie tego typu porozumienia pracownika z pracodawcą. Chęć otrzymania urlopu w pracy pracobiorca zgłasza biznesmenowi, u
Godność zatrudnionego jest bardzo ważna
Podstawowym obowiązkiem każdego pracodawcy jest poszanowanie godności swoich podwładnych. Sprawa ta została opisana w Kodeksie Pracy, a dodatkowo stanowi fundament życia społecznego. Dlaczego godność jest tak istotna w kontaktach zawodowych?
Obowiązki zawodowe a karmienie piersią
Kobieta aktywna zawodowa w ciąży chciałaby wrócić do pracy zaraz po porodzie. Jednak dla dobra dziecka najkorzystniejsze jest karmienie piersią. Jak pogodzić pracę w dużej firmie oraz karmienie dziecka o
Czy istnieje pojęcie przymusowego urlopu?
Wedle polskiego prawa nie istnieje urlop przymusowy. W związku z tym przedsiębiorca nie ma żadnych podstaw do skierowania pracownika na bezpłatne wolne. Każdy pracownik może sprzeciwić się takiej decyzji, ponieważ
Czym jest zasada uprzywilejowania w prawie pracy?
Kodeks pracy jest aktem regulującym prawa i obowiązki pracownika, zatem standardy w nim zawarte są normami bezwzględnie obowiązującymi. Oznacza to, że nie dopuszczają one żadnych odstępstw na niekorzyść osoby uprzywilejowanej.
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post