JPK w 2018 roku

JPK w 2018 roku

Już za chwilę przywitamy hucznie rok 2018. Czeka nas kolejny etap wprowadzania zmian w zakresie podatkowym. Cały czas trwa przecież szeroka reforma systemu administracji podatkowej oraz walki z nieuczciwymi działaniami przedsiębiorców (luka podatkowa, karuzele vatowskie itp.) w celu zwiększenia dochodów budżetu państwa bez dodatkowego obciążania legalnie działających podmiotów.

Jednolity Plik Kontrolny jako nowe narzędzie nadzoru

Plik JPK jest specjalnym rodzajem katalogu czy bazy danych. Przedsiębiorca ma  w nim zbierać i aktualizować zdarzenia, które wywołują skutki prawno-podatkowe. W praktyce jest to elektroniczna baza składająca się z siedmiu uszeregowanych struktur. Jej formalna budowa ma docelowo doprowadzić do ujednolicenia prowadzenia dokumentacji przez wszystkich przedsiębiorców w Polsce.

Jednolity Plik Kontrolny jest ułatwieniem dla urzędników, którzy znając jedną bazę danych mogą bez większego wysiłku uzyskać wszelkie potrzebne informacje. Jednocześnie dokumenty elektroniczne pozwalają na automatyzację niektórych procesów oraz usprawnienie weryfikacji podstawowych kwestii. Wszystko po to, by ułatwić skarbówce kontrolowanie podatników i skrócić czas postępowań podatkowych (które z założenia są dla nich obciążeniem). System zakłada, że będzie szybko znajdować potencjalne zagrożenia, jednocześnie nie obciążając podmiotów działających legalnie.

Najważniejsze obowiązki i założenia

Jednolity Plik Kontrolny został wprowadzony, aby dopasować działanie skarbówki do potrzeb obecnego świata. Wszystko ma docelowo dziać się w formie elektronicznej, na komputerach, a kontakt z urzędami odbywać ma się przez bezpieczne połączenia internetowe. W przyszłości JPK zastąpi więc najprawdopodobniej wszelkie tradycyjne deklaracje podatkowe, które w chwili obecnej przygotowują przedsiębiorcy.

Aktualnie istnieją dwa główne obowiązki wynikające z JPK, są to:

  • obowiązek przekazywania comiesięcznych raportów/zeznań ze struktury dotyczącej ewidencji VAT do 25. dnia każdego miesiąca następującego po danym okresie rozliczeniowym (od stycznia 2018 roku zobligowane będą wszystkie podmioty gospodarcze);

  • obowiązek tworzenia i udostępniania zrzutu danych w postaci ich eksportu na żądanie uprawnionego organu w zakresie i czasie wskazanym przez niego (od lipca 2018 roku dotyczyć będzie wszystkich podmiotów gospodarczych).

Jakie zmiany wprowadzone zostaną w 2018 roku?

Docelowo projekt wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego został zaplanowany na 2 lata. Wszystko rozpoczęło się w zasadzie w 2016 roku. Reforma objęła wówczas największe podmioty gospodarcze (dużych przedsiębiorców – zgodnie z definicją o swobodzie działalności gospodarczej). Stopniowo  coraz więcej firm podlegało nowej reformie, a do lipca 2018 roku docelowo wszystkie podmioty będą podlegać regulacjom oraz obowiązkom związanym z Jednolitym Plikiem Kontrolnym.

W 2018 roku do grona podatników zobligowanych przystępują przede wszyskim mikroprzedsiębiorcy. Już od stycznia mają oni obowiązek przekazywania odpowiednim organom w formie elektronicznej raportów z ewidencji VAT (określonej części/struktury JPK). Od lipca natomiast zobligowani będą do eksportu danych na żądanie fiskusa.

Previous Rozliczenie z fiskusem ze sprzedaży bitcoina
Next Chwilówka – kiedy warto z niej skorzystać?

Może to Ci się spodoba

Inwestycje w młode, innowacyjne firmy dają zarobić funduszom venture capital nawet kilkaset procent

Współpraca z funduszami venture capital to dla innowacyjnych start-upów szansa na szybki rozwój. Dzięki wsparciu doświadczonych inwestorów unikają błędów charakterystycznych wśród młodych przedsiębiorców. Korzyści są obopólne. Osiągamy zwykle dwucyfrowe stopy zwrotu z inwestycji

Mała firma 1Comments

Jak oszczędzić na biurze?

Prowadzenie własnej firmy jest związane z wieloma kosztami, które, zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców, bywają zbyt obciążające. Są sposoby pozwalające zredukować wydatki związane z prowadzeniem własnej działalności – dzięki temu firma

Błędy językowe najbardziej irytujące w komunikacji firm na Facebooku

Media społecznościowe, w tym przede wszystkim Facebook, stają się ważnym kanałem komunikacji marketingowej przedsiębiorstw. Nie zawsze jednak prowadzona jest ona w sposób umiejętny. Odbiorców najbardziej drażni nieporadność językowa publikowanych postów, nietrafione żarty

Korzyści i zagrożenia związane z międzynarodową ekspansją e-sklepu

Częstym i jakże racjonalnym powodem, dla których przedsiębiorcy decydują się na penetrację zagranicznych rynków zbytu jest chęć zwiększenia sprzedaży i tym samym maksymalizacji zysków. Ostatnie wydarzenia związane z handlem ukierunkowanym

Omnichannel – co to naprawdę oznacza?

Rozwój technologii ma ogromny wpływ na oczekiwania klientów. Jeszcze do niedawna często szukali oni w sieci towarów w atrakcyjniejszych cenowo, niż w sklepach stacjonarnych albo oglądali produkt w Internecie, a

Jak sprawnie zarządzać flotą samochodową?

Firmowa flota pojazdów dla wielu przedsiębiorstw jest jednym z podstawowych narzędzi pracy. Z posiadaniem służbowych aut wiąże się jednak szereg obowiązków wynikających z utrzymania ich w pełnej sprawności. Zarządzanie flotą pojazdów

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź