Kiedy i jak zmienić biuro rachunkowe
Odkrycie nieścisłości w dokumentach lub długotrwałe niezadowolenie z poziomu świadczonych usług – powodów decyzji o zmianie biura rachunkowego na inne może być wiele. Bez względu jednak na przyczyny powierzenia księgowości innej firmie, na pewno warto to zrobić końcem roku. Jakie formalności trzeba załatwić i z jakimi kwestiami prawnymi się uporać, by bez problemów dokonać zmian? Odpowiedzi znajdziecie poniżej.
Czas na zmiany – pierwsze sygnały
Jeśli dokumentacja, którą otrzymujemy od biura rachunkowego, jest niekompletna lub pojawiają się w niej błędy, to są to na pewno powody do niepokoju. Księgowość prowadzona w sposób niedbały może skutkować nałożeniem kar na przedsiębiorcę przez urząd skarbowy, a przecież to biuro rachunkowe powinno ponosić odpowiedzialność. W takiej sytuacji należy podjąć zdecydowane kroki. W końcu nikt nie chce współpracować z firmą, która nie dba o interesy swoich Klientów.
Z badań wynika, że dość powszechną przyczyną niezadowolenia ze świadczonych usług jest kwestia dowozu dokumentów do biura. Kolejny to wyraźny brak działań w kierunku optymalizacji kosztów przez biuro rachunkowe. Wielu przedsiębiorców jest zobowiązanych do prowadzenia równoległej ewidencji księgowej w firmie. Jeśli więc nie otrzymujemy informacji na temat wysokości podatku, czy też biuro nie chce brać odpowiedzialności za ewentualne błędy, to znak, że czas na zmiany.
Kiedy zmienić biuro rachunkowe
Decyzję o zmianie biura rachunkowego można podjąć praktycznie w dowolnym momencie, gdyż prawo cywilne nie ogranicza nas w tej kwestii. Pochopne decyzje bywają jednak niekorzystne, a źle przeprowadzony proces zmian może zająć nawet kilka miesięcy. Trzeba także pamiętać o zapisach w umowie, gdyż biura rachunkowe często ustalają trzymiesięczny okres wypowiedzenia. Nie oznacza to jednak, że trzeba czekać do czasu zakończenia czasu trwania umowy, by podpisać dokumenty z nową firmą. Formalnościami można się zająć od razu, zapisując, że początek współpracy wyznacza data wygaśnięcia poprzedniej umowy.
Warto pamiętać o tym, że zmiana księgowości wymaga sprawdzenia wielu dokumentów, co może potrwać kilka tygodni, a nawet miesięcy w przypadku prowadzenia rozbudowanej dokumentacji dużej firmy. Aby uniknąć problemów w przyszłości, warto powierzyć nowej księgowej Warszawa dokładne sprawdzenie dotychczasowej dokumentacji.
Kiedy jesteśmy właścicielami spółek czy też prowadzimy pełną księgowość, najkorzystniej jest zmienić biuro wraz z zakończeniem okresu rozliczeniowego i wtedy też przekazać nowej firmie dokumenty do kontroli.
6 kroków do zmiany biura rachunkowego
1. Decyzja o zmianie biura rachunkowego i rozpoczęcie poszukiwań nowego.
2. Wypowiedzenie umowy dotychczasowej firmie księgowej i podpisanie dokumentacji z nowym biurem księgowym.
3. Udzielenie pełnomocnictwa dotyczącego reprezentacji w urzędach nowej firmie.
4. Przekazanie dokumentów rejestrowych takich jak KRS. NIP, REGON, umowy spółki.
5. Odebranie dokumentacji z poprzedniego biura rachunkowego.
6. Rozpoczęcie współpracy.

Formalności w urzędzie
Kiedy już zdecydujemy się na zmianę biura rachunkowego, trzeba przede wszystkim pamiętać o powiadomieniu o tym fakcie urzędu. Należy to zrobić poprzez złożenie aktualizacji wpisu przedsiębiorcy do CEIDG za pomocą formularza CEIDG-1. Tak samo wygląda kwestia pełnomocnictwa. Jeśli poprzednie biuro rachunkowe składa za nas dokumenty, trzeba powiadomić urząd skarbowy o wycofaniu tego pełnomocnictwa. Taką deklarację należy złożyć za pomocą formularza OPL-1. Być może w umowie znajduje się zapis, że pełnomocnictwo wygasa automatycznie wraz z zakończeniem umowy, ale koniecznie trzeba to sprawdzić. Kwestię pełnomocnictw oraz zgłoszenia zmiany biura rachunkowego można przekazać nowej firmie prowadzącej księgowość, wcześniej omawiając szczegóły z jej przedstawicielem.
Kompletowanie dokumentów
Kolejna ważna kwestia do sprawdzenie, czy biuro rachunkowe przekazało nam komplet dokumentów. Te najważniejsze to:
● faktury i rachunki
● umowy
● wyciągi bankowe i inne potwierdzenia wykonanych płatności
● księgi podatkowe
● rejestry VAT
● ewidencja faktur
● ewidencja wyposażenia
● ewidencja przebiegu pojazdów
● ewidencja środków trwałych
● dokumentacja związana z kadrami i płacami
● deklaracje rozliczeniowe ZUS oraz deklaracje podatkowe
Brak ważnych dokumentów może nas sporo kosztować, dlatego też proces weryfikacji powinien przebiegać z należytą starannością.
Pora na zmianę biura rachunkowego
Jeśli zastanawiamy się nad zmianą biura rachunkowego, to przede wszystkim zwróćmy uwagę na przyczynę takiej decyzji. Jeśli przykładowo biuro nie dowoziło nam dokumentów, to podwójnie upewnijmy się, że nowe biuro rachunkowe Warszawa sprosta naszym oczekiwaniom w tym zakresie. Nauczeni złymi doświadczeniami przypilnujemy, by tym razem nowa firma dobrze zajęła się naszą księgowością. Czasem niewielkie niedopatrzenia mogą powodować wielkie problemy. Dobra decyzja pozwoli uniknąć problemów i spokojnie zająć się rozwojem własnego biznesu.
Może to Ci się spodoba
Walka o pracowników się zaostrza
Coraz więcej branż zmaga się z niedoborem pracowników. Problem z rekrutacją może negatywnie wpływać na funkcjonowanie firmy i znacznie podnosić koszty pozyskania pracowników. Dlatego coraz więcej firm stawia na budowanie wizerunku dobrego pracodawcy,
Spada liczba ogłaszanych przez sąd upadłości
W Polsce dotychczas tylko 1,5 proc. wszystkich upadłości kończyło się zawarciem układu. Dzięki nowemu Prawu restrukturyzacyjnemu zaczyna się to zmieniać. W pierwszym kwartale tego roku sądy wydały 117 postanowień o upadłości
Internetowa księgowość dla biznesu
Księgowość internetowa to dość nowoczesne i praktyczne, chociażby pod względem rozwoju technologicznego, rozwiązanie dla biznesu. Pojawienie się oferty jak również rosnącego zainteresowania tego typu usługami w sieci podyktowane jest przede
Jak zorganizować sprawny obieg dokumentów w firmie?
Odpowiednia organizacja obiegu dokumentów usprawnia funkcjonowanie firmy i pozwala zaoszczędzić sporo cennego czasu. Wpływ na to ma wiele różnych czynników, dlatego też najważniejsze jest to, aby system dostosować do potrzeb
Jak oszczędzić na biurze?
Prowadzenie własnej firmy jest związane z wieloma kosztami, które, zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców, bywają zbyt obciążające. Są sposoby pozwalające zredukować wydatki związane z prowadzeniem własnej działalności – dzięki temu firma
Lekki podnośnik koszowy – 6 zalet maszyny niższej wagi
Podnośnik to maszyna, która z reguły kojarzy nam się nie tylko ze sporą wysokością, ale także znaczną wagą. Urządzenie, która pozwala wznieść się operatorowi kilkadziesiąt metrów nad ziemię musi przecież

0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post