Kiedy pracodawca może przeprowadzić szkolenie BHP?

Kiedy pracodawca może przeprowadzić szkolenie BHP?

Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy są czasem postrzegane jako marnotrawstwo czasu. W rzeczywistości jednak stosowanie się do zasad BHP pomaga ochronić się przed groźnymi wypadkami. Ponadto, szkolenie BHP jest wymagane przez prawo pracy. Kiedy pracodawca może przeprowadzić szkolenie BHP, a kiedy jest to obowiązkowe? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w naszym tekście.

Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy a przepisy prawne

Tryb oraz częstotliwość przeprowadzania szkoleń z zakresu BHP to aspekty, które są szczegółowo regulowane przez ustawę z dnia 26 czerwca 1974 roku — Kodeks pracy. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami pracodawca powinien przeprowadzać:

  • szkolenie wstępne,
  • szkolenie okresowe

w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Kluczowy w tym przypadku jest art. 237 wspomnianej ustawy. Zgodnie z tym zapisem pracodawca nie może dopuścić nowego pracownika do wykonywania obowiązków, jeśli nie osoba zatrudniona nie zostanie zaznajomiona z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Szkolenie wstępne powinno być dostosowane do charakteru pracy nowo zatrudnionej osoby. Jego niezbędnym elementem jest zapoznanie z kartą oceny ryzyka zawodowego, która identyfikuje najważniejsze zagrożenia na danym stanowisku roboczym (kwestie związane z tym dokumentem reguluje m.in. art. 226 kodeksu pracy).

Oprócz tego konieczne jest regularne przeprowadzanie szkoleń okresowych dla pracowników. Częstotliwość szkoleń pracowniczych jest uzależniona od profilu danej pracy (stanowisko robocze, kierownicze, administracyjno-biurowe).

Szkolenie BHP — kiedy można zorganizować je we własnym zakresie, a kiedy warto skorzystać z usług zewnętrznych?

Zgodnie z przepisami pracodawca może wdrożyć w swoim przedsiębiorstwie różne sposoby działania. Możliwości te są uzależnione m.in. od liczby zatrudnionych pracowników. Są one następujące:

  • jeśli w firmie pracuje do 10 osób, możliwe jest przeprowadzanie szkoleń przez pracodawcę. Takie rozwiązanie można zastosować także w sytuacji, gdy pracodawca zatrudnia do 50 osób, a branża jego działalności została zakwalifikowana co najwyżej do trzeciej grupy ryzyka. Aby jednak możliwe było wykonanie szkolenia we własnym zakresie, niezbędne jest ukończenie stosownego szkolenia,
  • pracodawca zatrudniający do 100 osób może powierzyć wykonywanie szkoleń pracownikowi, który pracuje na innym stanowisku,
  • firma zatrudnia ponad 100 osób musi utworzyć wyodrębnioną służbę BHP.

Wyżej wymienione rozwiązania to często stosowane, ale nie jedyne dostępne sposoby działania. Oprócz tego przedsiębiorca może powierzyć organizację działań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy także osobom spoza samego przedsiębiorstwa. Takie postępowanie jest dopuszczone przez ustawę z dnia 26 czerwca 1974 roku.

Oczywiście, zewnętrzny doradca ds. bezpieczeństwa i higieny pracy powinien być specjalistą, który posiada odpowiednie kwalifikacje (szkolenia, ukończone studia) pozwalające na świadczenie opisywanych usług. Wymogi stawiane wobec przedstawicieli tego zawodu są określane w stosownych rozporządzeniach Rady Ministrów.

Outsourcing usług w zakresie BHP to rozwiązanie, które oznacza przede wszystkim oszczędność czasu. Przedsiębiorca zleca dbanie o BHP zewnętrznym specjalistom, a sam może skupić się na rozwijaniu prowadzonego biznesu. Do profesjonalnych firm. które zajmują się konsultacjami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, należy między innymi EMEF (strona internetowa: https://emef-bhp.pl/szkolenia-bhp/).

Previous Biznesowe centrum Polski - przekonaj się dlaczego warto zorganizować konferencję w Łodzi
Next Rodzaje akcji — w co warto inwestować w 2022 roku?

Może to Ci się spodoba

Twoja firma rośnie? Czas na zmiany – korzyści ze współpracy z Partnerem Salesforce

Salesforce to platforma CRM, dzięki której Twój biznes może działać sprawniej i szybciej. Z jej pomocą zautomatyzujesz biznesowe procesy sprzedażowe i obsługi klienta na wszystkich etapach. Jednak przy wyborze oprogramowania

e-Firma i Startup 0 Comments

Sprzedaż wielokanałowa potrzebą czasów

Omnichannel (sprzedaż wielokanałowa) to ukłon w kierunku konsumentów, którzy z jednej strony cenią sobie szybkość i wygodę realizacji zakupów w sieci, a z drugiej strony zdradzają przywiązanie do sklepów stacjonarnych

Firma

Czy smartfony na pewno obniżają koszty w twojej firmie?

– Warto przypomnieć sobie, że smartfony powstały nie tylko jako narzędzia do rozrywki, ale przede wszystkim instrumenty pomocne w prowadzeniu biznesu –  zauważa Mateusz Pośpieszny z myPhone. Czy polskie firmy

Firmy wdrażające cyfrowe technologie rosną o 1/4 szybciej

Sztuczna inteligencja, wykorzystanie danych czy machine learning będą mieć w przyszłości przełożenie nie tylko na biznes i gospodarkę, lecz także na funkcjonowanie całych społeczeństw. Eksperci podkreślają, że już w tej chwili postęp technologiczny wyprzedza

Rosną wydatki reklamowe branży modowej

Sektor modowy wydał na reklamę w pierwszym półroczu 112 mln zł, czyli o 15 proc. więcej niż przed rokiem – wynika z analiz Codemedia. Prym w wydatkach wiodły marki odzieżowe, a także producenci i dystrybutorzy

Czy warto założyć warsztat motocyklowy?

Założenie własnego warsztatu motocyklowego to bez wątpienia ogromne wyzwanie. Trzeba posiadać nie tylko wiedzę, ale i umiejętności, doświadczenie oraz wykazywać duże zaangażowanie. Czy w tej branży można dużo zarobić? W

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź