Kiedy pracodawca może przeprowadzić szkolenie BHP?
Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy są czasem postrzegane jako marnotrawstwo czasu. W rzeczywistości jednak stosowanie się do zasad BHP pomaga ochronić się przed groźnymi wypadkami. Ponadto, szkolenie BHP jest wymagane przez prawo pracy. Kiedy pracodawca może przeprowadzić szkolenie BHP, a kiedy jest to obowiązkowe? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w naszym tekście.
Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy a przepisy prawne
Tryb oraz częstotliwość przeprowadzania szkoleń z zakresu BHP to aspekty, które są szczegółowo regulowane przez ustawę z dnia 26 czerwca 1974 roku — Kodeks pracy. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami pracodawca powinien przeprowadzać:
- szkolenie wstępne,
- szkolenie okresowe
w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Kluczowy w tym przypadku jest art. 237 wspomnianej ustawy. Zgodnie z tym zapisem pracodawca nie może dopuścić nowego pracownika do wykonywania obowiązków, jeśli nie osoba zatrudniona nie zostanie zaznajomiona z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Szkolenie wstępne powinno być dostosowane do charakteru pracy nowo zatrudnionej osoby. Jego niezbędnym elementem jest zapoznanie z kartą oceny ryzyka zawodowego, która identyfikuje najważniejsze zagrożenia na danym stanowisku roboczym (kwestie związane z tym dokumentem reguluje m.in. art. 226 kodeksu pracy).
Oprócz tego konieczne jest regularne przeprowadzanie szkoleń okresowych dla pracowników. Częstotliwość szkoleń pracowniczych jest uzależniona od profilu danej pracy (stanowisko robocze, kierownicze, administracyjno-biurowe).
Szkolenie BHP — kiedy można zorganizować je we własnym zakresie, a kiedy warto skorzystać z usług zewnętrznych?
Zgodnie z przepisami pracodawca może wdrożyć w swoim przedsiębiorstwie różne sposoby działania. Możliwości te są uzależnione m.in. od liczby zatrudnionych pracowników. Są one następujące:
- jeśli w firmie pracuje do 10 osób, możliwe jest przeprowadzanie szkoleń przez pracodawcę. Takie rozwiązanie można zastosować także w sytuacji, gdy pracodawca zatrudnia do 50 osób, a branża jego działalności została zakwalifikowana co najwyżej do trzeciej grupy ryzyka. Aby jednak możliwe było wykonanie szkolenia we własnym zakresie, niezbędne jest ukończenie stosownego szkolenia,
- pracodawca zatrudniający do 100 osób może powierzyć wykonywanie szkoleń pracownikowi, który pracuje na innym stanowisku,
- firma zatrudnia ponad 100 osób musi utworzyć wyodrębnioną służbę BHP.
Wyżej wymienione rozwiązania to często stosowane, ale nie jedyne dostępne sposoby działania. Oprócz tego przedsiębiorca może powierzyć organizację działań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy także osobom spoza samego przedsiębiorstwa. Takie postępowanie jest dopuszczone przez ustawę z dnia 26 czerwca 1974 roku.
Oczywiście, zewnętrzny doradca ds. bezpieczeństwa i higieny pracy powinien być specjalistą, który posiada odpowiednie kwalifikacje (szkolenia, ukończone studia) pozwalające na świadczenie opisywanych usług. Wymogi stawiane wobec przedstawicieli tego zawodu są określane w stosownych rozporządzeniach Rady Ministrów.
Outsourcing usług w zakresie BHP to rozwiązanie, które oznacza przede wszystkim oszczędność czasu. Przedsiębiorca zleca dbanie o BHP zewnętrznym specjalistom, a sam może skupić się na rozwijaniu prowadzonego biznesu. Do profesjonalnych firm. które zajmują się konsultacjami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, należy między innymi EMEF (strona internetowa: https://emef-bhp.pl/szkolenia-bhp/).
Może to Ci się spodoba
Co trzecia innowacyjna firma w Polsce zakładana jest przez kobietę
Prawie co trzeci start-up w Polsce ma wśród założycieli kobietę. Tylko niewielka część z nich tworzy go w obszarze technologicznym czy naukowym. Dodatkowo co piąta studentka uczelni technicznej nie wie, czym jest start-up technologiczny.
Technologia polskiej spółki może zrewolucjonizować system finansowy
Technologia blockchain służy do rejestrowania transakcji w kryptowalutach. Polska spółka stworzyła rozwiązanie, które pozwala zapisywać w niej transakcje przeprowadzane tradycyjnymi walutami, takimi jak złoty, frank czy brytyjski funt. Cyfryzacja tradycyjnego pieniądza może
Firmy stawiają na elektroniczny obieg dokumentów. Daje im to oszczędności na poziomie 90 proc.
Papier jest nadal podstawowym nośnikiem informacji na dokumentach w polskich firmach. Tymczasem eksperci zauważają, że digitalizacja pozwala zaoszczędzić nawet 90 proc. kosztów związanych z obiegiem dokumentów. Dlatego coraz więcej firm inwestuje w systemy,
Marketing internetowy – to jest to, czego potrzebuje Twoja firma
Jeszcze niedawno mówiło się o tym, że coraz więcej czasu spędzamy w wirtualnym świecie, zaniedbując ten realny. Dziś wydaje się, że taki podział jest coraz mniej na miejscu – przestrzeń
Ochrona firmowego logo. Wszystko, co powinieneś wiedzieć
Codziennie w obrocie gospodarczym pojawiają się nowe znaki towarowe, tworząc wartościowy element promocji oraz majątku każdego przedsiębiorstwa. Fantazyjne logo jest wizytówką każdej firmy, która staje się magnesem dla nowych klientów.
Nowe trendy w polskim faktoringu
Polscy faktorzy odchodzą od najprostszych rozwiązań rynkowych. Firmy faktoringowe stawiają na rozwój technologii IT oraz produkty hybrydowe, które łączą faktoring z innymi narzędziami finansowania handlu. Branża planuje również wdrożenie działań
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post