Kiedy pracownik zwróci pracodawcy koszty odbytych szkoleń?
Każdy pracownik, który ma pracę pragnie, aby nieustannie powiększać swoje kwalifikacje, poszerzać umiejętności i ciągle się samodoskonalić. W związku z tym przedsiębiorstwa bardzo często umożliwiają swojej kadrze szkolenia lub kursy doszkalające. Wiedzą, jak jak ważne są takie szkolenia oraz jak bardzo mogą wpłynąć na jakość pracy.
W większości przypadków to pracodawca pokrywa koszty wysłania pracownika na kursy oraz dodatkowe koszty (koszty przejazdu, noclegu, wyżywienia, materiałów szkoleniowych).
Zazwyczaj przedsiębiorcy zabezpieczają się i zawierają deklaracje czy też umowy lojalnościowe. Są to dokumenty, w których przełożony oferuje, że opłaci wszystkie koszty kursu, a podwładny zapewnia, że wykorzysta pozyskaną naukę do rozrostu firmy i usprawnienia mechanizmów w niej rządzących. Poza tym potwierdza, że nie złoży wypowiedzenia w konkretnym terminie od przebycia szkolenia. Reasumując, taka umowa obejmuje: deklarację zatrudniającego, deklarację pracownika, czas ważności umowy (maksymalny czas obowiązywania umowy lojalnościowej nie może przekraczać trzech lat).
Podpisujący deklarację muszą zdawać sobie sprawę, że w przypadku niedopełnienia z założeń w niej zawartych zostaną obciążeni grzywną (zwykle równowartość kosztów szkolenia).
W jakich przypadkach można mówić o niewywiązaniu się z założeń umowy? Oto one: przede wszystkim, wtedy, gdy zatrudniony odda na ręce zatrudniającego wypowiedzenie wcześniej niż zatwierdzono w umowie lojalnościowej. Także, gdy zatrudniony zaprzestanie uczęszczania na kurs lub w ogóle go nie podejmie bez rzeczowego wyjaśnienia swojej decyzji. I ostatecznie, gdy przedsiębiorca nie będzie przestrzegał terminu obowiązywania umowy lojalnościowej i wcześniej dymisjonuje pracownika.
W sytuacji, gdy zatrudniony nie dopełni obowiązków umieszczonych w deklaracji lojalnościowej, wówczas zobligowany będzie do kompletnego zwrotu kosztów poświęconych na szkolenie.
Justyna Błahut
www.biznesgazeta.pl
Może to Ci się spodoba
Dofinansowanie wczasów pracownika. Komu i ile wypłaci pracodawca?
O tym, czy pracodawca wypłaca świadczenie urlopowe, czy tzw. „wczasy pod gruszą” decydują wewnętrzne regulacje zakładowe. Tam, gdzie utworzony został fundusz świadczeń socjalnych, pracownicy mogą korzystać z wczasów pod gruszą,
W przyszłym roku płaca minimalna najprawdopodobniej przekroczy 4,2 tys. zł brutto
W 2023 roku płaca minimalna wzrośnie dwukrotnie: pierwsza podwyżka nastąpiła w styczniu, druga czeka firmy w lipcu. To jednak nie koniec podwyżek, bo zgodnie z obowiązującym prawem kolejna powinna nastąpić od początku 2024 roku.
Polacy coraz chętniej wyjeżdżają na urlop w pojedynkę. Za wakacyjny wyjazd płacą więcej niż rodziny
1/4 wszystkich wyjeżdżających na urlop Polaków to single. W przeciwieństwie do turystów z dziećmi single nastawieni są głównie na zwiedzanie i zabawę. Chętnie wybierają też hotele wyłącznie dla dorosłych. Najpopularniejszy kierunek dla osób podróżujących
Pracownik nie ma obowiązku odbierania służbowych SMS-ów i e-maili podczas urlopu
Pracodawca nie powinien wymagać, aby jego podwładny był dostępny podczas urlopu wypoczynkowego. W praktyce wielu pracodawców oczekuje jednak, że pracownik pozostanie w kontakcie telefonicznym czy e-mailowym, a pracownicy z różnych powodów akceptują ten
W przyszłym roku będą obowiązywać nowe przepisy Kodeksu pracy. Ograniczenia w umowach na czas określony
Za niecałe pół roku wejdą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Po podpisie prezydenta nowelizacja czeka na opublikowanie w Dzienniku Ustaw. Nowe przepisy wprowadzą inne zasady zatrudniania w oparciu o umowę na czas określony. Pracodawca będzie
Rozmowa kwalifikacyjna – jak ją poprowadzić?
Zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną wielu osobom kojarzy się z końcem ich problemów z zatrudnieniem. Oznacza to przecież, że ich dokumenty aplikacyjne zostały odebrane jako atrakcyjne. Teraz należy jedynie pokonać kandydatów
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post