Kto może otrzymać znak jakości Q i jak się o niego ubiegać?
Znak jakości Q umieszczony na opakowaniu oznacza, że wyrób odznacza się ponadprzeciętnym standardem i wyróżnia się na tle towarów z tej samej kategorii. Certyfikat upoważniający do oznaczania produktów znakiem jakości Q mogą otrzymać produkty spożywcze, które spełniają szereg kryteriów ustalonych przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Nadanie znaku jakości Q jest dobrowolne, co oznacza, że producent samodzielnie zgłasza chęć przystąpienia do certyfikacji.
Czym jest znak jakości Q?
Znak jakości Q to zastrzeżone oznakowanie nadawane wyrobom spożywczym przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji (PCBC). Certyfikacja na znak jakości Q jest dobrowolna. Historia znaku sięga lat 60. ubiegłego wieku, kiedy to nadawano go tylko polskim wyrobom o najwyższym standardzie, nieodbiegającym od klasy najlepszych światowych marek. Obecnie znakiem Q mogą być odznaczone zarówno wybitne produkty krajowe, jak i zagraniczne. Jest to symbol najwyższej jakości – litera Q w nazwie znaku pochodzi od angielskiego słowa quality, czyli właśnie jakość. Znak umieszczony na opakowaniu podnosi prestiż producenta i zwiększa zaufanie konsumentów do danego wyrobu. Klienci dużo chętniej wybierają towary oznaczone charakterystycznym logo z biało-czerwoną literą Q na niebieskim tle. Można więc stwierdzić, że znak jakości Q ułatwia promocję produktów i zwiększa konkurencyjność marki. Potwierdzają to liczni przedsiębiorcy, którzy regularnie certyfikują swoje produkty na znak jakości Q i z dumą umieszczają go na swoich towarach.
Znak jakości Q – jakie warunki muszą spełniać certyfikowane wyroby?
Według regulaminu znaku jakości Q ustalonego przez PCBC certyfikat mogą otrzymać produkty spożywcze krajowe i zagraniczne, które są wytwarzane seryjnie i spełniają wymagania użytkowników w zakresie technicznym, użytkowym i wzorniczym. Towary oznaczone tym znakiem muszą jednocześnie odpowiadać analogicznym wyrobom o najwyższym światowym poziomie jakości. Pod uwagę brane są także takie czynniki, jak ograniczenie zużycia substancji i energii potrzebnej do produkcji. Szczegółowe wymagania certyfikacji na znak jakości Q są zawarte w kryteriach oceny wystosowanych przez Komitet Techniczny ds. Znaku Jakości Q. Kryteria nie są jednakowe dla wszystkich wyrobów – każda grupa produktów posiada odrębne wytyczne. PCBC wyróżnia 16 kategorii wyrobów, dla których kryteria grupowe zostały już ustalone. Są to między innymi produkty przemysłu mięsnego, mleczarskiego, cukierniczego, winiarskiego i zbożowo-młynarskiego. W przypadku, kiedy dla danego wyrobu brakuje jeszcze kryteriów, można wystąpić z wnioskiem do Komitetu o ich opracowanie.
Proces certyfikacji: jak przebiega nadanie znaku jakości Q?
Producent pragnący otrzymać certyfikat upoważniający do oznaczania swoich produktów znakiem jakości Q powinien samodzielnie zgłosić się do Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji. Jeżeli nie posiada właściwych badań zostanie skierowany do właściwej akredytowanej jednostki badającej wyroby danej grupy towarów. Ogólny proces certyfikacji przebiega zwykle w następujący sposób.
- Klient zgłasza się do PCBC i zapoznaje się z wymaganiami.
- Klient składa wniosek zgłaszający wyroby do certyfikacji. Do wniosku należy dołączyć także wymagane przez jednostkę dokumenty.
- Jednostka dokonuje wstępnej oceny dokumentacji, przyjmuje i rejestruje złożony wniosek.
- Klient podpisuje z PCBC umowę o przeprowadzenie certyfikacji.
- Opcjonalnie: jednostka dokonuje oceny warunków organizacyjno-technicznych producenta.
- Jednostka dokonuje oceny wyrobu, stworzonej dokumentacji i wyników badań.
- Jednostka wydaje decyzję o przyznaniu lub nieprzyznaniu certyfikatu.
- W przypadku decyzji pozytywnej: jednostka wydaje certyfikat.
Przyznanie prawa do używania znaku jakości Q nie jest ostateczne – PCBC prowadzi stały nadzór nad wydanym certyfikatem i kontroluje, czy jakość wyrobu nie obniżyła się.
Może to Ci się spodoba
Inwestuj w ziemie dla siebie i swojej rodziny
Czy zastanawiasz się, w co zainwestować zgromadzone przez lata środki? Analizujesz wszystkie opcje, sprawdzasz co będzie zarazem opłacalne, bezpieczne i do tego korzystne dla ciebie i całej twojej rodziny? Może
System viaTOLL działa w Polsce 6 lat. Na modernizację i budowę dróg trafiło ponad 8 mld zł
Ponad 8 mld zł wpłynęło w ciągu ostatnich 6 lat do Krajowego Funduszu Drogowego na modernizację i budowę dróg z elektronicznego systemu poboru opłat drogowych. Dziennie viaTOLL dokładał do KFD 4–5 mln zł. Dodatkowo
Polski rynek tłumaczeń jednym z najszybciej rozwijających się w Europie
Polski rynek tłumaczeń, wart ok. 1 mld zł rocznie, rozwija się prężnie, ale jest bardzo rozdrobniony. W ciągu kilku najbliższych lat czeka go nieuchronna konsolidacja, podobnie jak dzieje się to
Dlaczego warto zdecydować się na profesjonalny marketing nieruchomości?
Sprzedaż mieszkania, domu lub działki wcale nie należy do najłatwiejszych zadań, nawet jeśli znajdują się one w atrakcyjnej lokalizacji, a cena jest przystępna. W razie takich trudności warto skorzystać z
Jak reklamować firmę w Niemczech?
Reklama w Niemczech ma swoje specyficzne cechy, które warto uwzględnić, planując kampanie. Istnieje wiele kanałów reklamowych, które można wykorzystać, a każdy z nich ma swoje unikalne korzyści. Reklama online: Niemcy
SAP BTP – zwrot w stronę cyfrowej przyszłości
Zainteresowanie zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi wśród przedsiębiorców rośnie. Ułatwiają one bowiem dostosowanie się do zmiennych warunków rynkowych, wspierają efektywność działań i umożliwiają utrzymanie konkurencyjności. Coraz więcej firm decyduje się na cyfrową

1 Comment
Przedsiębiorca
09 lutego, 11:00