Obligacje korporacyjne – dobry czas na emisje

Obligacje korporacyjne – dobry czas na emisje

Firmy zastanawiające się nad pozyskiwaniem finansowania na swą działalność i rozwój, nieustannie zmuszone są dokonywać kalkulacji, jakie źródło będzie najbardziej w danym momencie korzystne. Mając do wyboru kredyt bankowy, emisję akcji i emisję obligacji, warto zwrócić uwagę na tę ostatnią formę.

Przy wyborze źródła finansowania, należy brać pod uwagę wiele różnego rodzaju czynników. Koncentrowanie się wyłącznie na porównaniu bieżących kosztów, zazwyczaj może być zbytnim uproszczeniem, prowadzącym do podjęcia decyzji nieuwzględniających rozwoju sytuacji w przyszłości i zmieniających się tendencji. Z punktu widzenia aktualnych warunków, w przypadku sporej części firm najbardziej korzystnym rozwiązaniem może wydawać się skorzystanie z kredytu. Obecnie banki są na etapie łagodzenia kryteriów ich przyznawania, choć oczywiście daleko jeszcze, by mówić o sytuacji, w której kredyt czeka na przedsiębiorcę, a banki aktywnie poszukują klientów wśród przedsiębiorstw. Można raczej ocenić, że znika powoli część barier, do niedawna blokujących dostęp firm do bankowego finansowania, a i to zjawisko nie obejmuje jeszcze wszystkich branż i rodzajów działalności. Nie ma też mowy o łagodzeniu kryteriów związanych z oceną zdolności kredytowej, jakością zabezpieczeń, czy podejściem do założeń biznesplanów. Faktem jednak jest obniżanie przez banki marż kredytowych oraz niższe koszty finansowania, wynikające z warunków rynkowych, czyli kosztu pieniądza. Główną korzyścią dla kredytobiorcy jest obecnie właśnie możliwość uzyskania niższych prowizji i marż, obowiązujących w czasie trwania umowy kredytowej.

Z pozyskiwaniem kapitału z emisji akcji wciąż nie jest najlepiej. Co prawda sytuacja na giełdzie ulega systematycznej poprawie, co niebawem może prowadzić do sytuacji, w której wyceny akcji będą już na tyle atrakcyjne, by skłaniać firmy do emisji, ale w długim horyzoncie utrzymanie się dobrej koniunktury wciąż nie jest przesądzone. Przede wszystkim jednak ciągle widać zastój na rynku pierwotnym, przejawiający się tym, że inwestorzy są bardzo wybredni w kwestii zainteresowania ofertami sprzedaży akcji oraz wymagający w kontekście cen, po jakich gotowi są papiery nabywać. Widać to wyraźnie po przebiegu i wynikach ostatnio przeprowadzanych emisji, choćby Idea Banku, czy nawet Wirtualnej Polski. W obu przypadkach akcje udało się uplasować po cenach z dolnego przedziału oferty. Część spółek po wstępnej weryfikacji zainteresowania ze strony inwestorów, zdecydowała się na zawieszenie sprzedaży akcji lub rezygnację z zamiaru jej przeprowadzenia.

Zupełnie odmienna sytuacja ma miejsce w przypadku plasowania emisji obligacji. Tu wciąż, po krótkim zastoju z ubiegłego roku, mamy do czynienia z dużym zainteresowaniem inwestorów kupnem papierów. Pozwala to emitentom na obniżanie marż, a więc redukowanie kosztów pożyczki. Co więcej, tendencje na rynku papierów dłużnych będą układały się korzystnie dla firm emitujących obligacje prawdopodobnie jeszcze przez dłuższy czas. Wynika to z faktu zakończenia przez Radę Polityki Pieniężnej cyklu obniżania stóp procentowych, a jednocześnie odległej jeszcze perspektywy rozpoczęcia zacieśniania polityki pieniężnej, czyli pierwszej podwyżki stóp. W takich warunkach rynkowy koszt pieniądza wciąż jest dość stabilny i pozostaje na niskim poziomie, a wizja podwyżek stóp zaczyna już niekorzystnie wpływać na ceny obligacji o stałym oprocentowaniu, a więc głównie papierów skarbowych. W tych warunkach obligacje firm, gdzie dominuje oprocentowanie zmienne, podążające za rynkowym koszem pieniądza, czyni je bardziej atrakcyjnymi dla inwestorów. Im wyższy zaś popyt z ich strony, tym większa możliwość uzyskania przez emitentów korzystnych warunków, choćby w zakresie marż.

Niezależnie od warunków rynkowych, zawsze aktualny jest argument przemawiający za zróżnicowaniem źródeł finansowania, a więc obecności na rynku obligacji lub bycia w gotowości do korzystania z jego możliwości.

Piotr Dziura
Członek Zarządu GERDA BROKER

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Flota jak zgrana drużyna
Next Kiedy faktoring się opłaca?

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Smartfony Xiaomi Pocophone – czy warto je mieć?

Marka Xiaomi jest młoda, ale już świetnie znana. Została założona w roku 2010, a produkty, jakie wprowadza na rynek, to telewizory, sprzęt AGD oraz przede wszystkim smartfony. Xiaomi dysponuje wieloma

Wiadomości 0 Comments

Poczta zaoferuje ubezpieczenie sprzętu domowego i elektroniki

Nagłe i krótkotrwałe skoki napięcia mogą zniszczyć sprzęt elektroniczny, RTV i AGD. To częsty powód wypłacania odszkodowań z ubezpieczeń mieszkania czy domu. Dla osób, które takiego zabezpieczenia nie mają lub których polisa nie obejmuje przepięć,

Wiadomości 0 Comments

Dlaczego warto kupić worki filtracyjne od polskiego producenta

Filtracja to jeden z najważniejszych procesów zachodzących podczas odpylania w przemyśle. Ma ona szczególne znaczenie w procesie ochrony środowiska, jak i zabezpieczenia stanowiska pracy dla pracowników wielu branż. Do filtracji

Wiadomości 0 Comments

Podstawowe informacje o profesjonalnych rusztowaniach aluminiowych

Stabilne rusztowania należą do podstawowego wyposażenia w wielu branżach. Praca na wysokości wymaga profesjonalnych i bezpiecznych rozwiązań, dlatego warto rozejrzeć się za dobrym rusztowaniem aluminiowym. Materiał ten jest nowoczesny i

Wiadomości 0 Comments

Zanim zwiążesz się na dłużej.. sprawdź swojego finansowego partnera

Analiza raportu opracowanego na podstawie danych przekazanych przez czternaście firm należących do Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych (źródło: Raport Badania Ankietowego KPF lata 2008 – 2018) pozwala sformułować wniosek, że sektor instytucji

Wiadomości 0 Comments

Co może zaoferować Ci dom mediowy?

Dom mediowy to jeden z kluczowych elementów skutecznej kampanii marketingowej. Dzięki połączeniu poszczególnych mediów w całość, poszczególne kampanie reklamowe mogą przynosić jeszcze lepsze efekty. Jednocześnie domy mediowe dostarczają informacji na

1 Comment

  1. milena
    05 lutego, 14:50 Reply
    To bardzo dobry czas. Warto korzystać póki mamy coś dla siebie, póki są jakieś szanse na lepszy byt.

Zostaw odpowiedź