Publicysta jako przedsiębiorca

Publicysta jako przedsiębiorca

Częstą praktyką stosowaną przez publicystów jest tworzenie treści na podstawie umów zlecenie, czy też umów o dzieło. Trzeba przyznać, że takie rozwiązanie jest bardzo wygodne i korzystne pod względem finansowym. Wszystkie obowiązki związane z rozliczeniami wobec urzędów pozostawia się w gestii zlecającego pracę, a oszczędności w porównaniu z publicystami prowadzącymi własne firmy mogą być dość znaczne choćby dlatego, że nie trzeba odprowadzać co miesiąc składek ZUS, a przy tym można korzystać z 20-to i 50-cioprocentowych kosztów uzyskania przychodów (odpowiednio przy działalności wykonywanej osobiści i umowie o dzieło związaną z przeniesieniem praw autorskich do utworu).

Jeśli ktoś zajmują się działalnością publicystyczną dorywczo, od czasu do czasu, nie ma powodów, by ten stan rzeczy zmieniać, lecz gdy w grę wchodzi stała działalność mająca na celu zarobkowanie, wówczas publicysta może zostać uznany za przedsiębiorcę, a to może wiązać się z poważnymi konsekwencjami.

Co decyduje o prowadzeniu działalności gospodarczej

Zgodnie z art. 2 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z 2 lipca 2004 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 584 ze zm) przedsiębiorcą jest osoba, której aktywność ma charakter zarobkowy, zorganizowany i ciągły.

Działalność gospodarcza jest prowadzona w celu osiągnięcia zysku, przy czym nie jest ważne, czy zysk faktycznie się pojawi, lecz czy z charakteru działań wynika, że do osiągnięcia zysku dążono.

Działalność powinna polegać na wymianie pomiędzy kontrahentami lub podmiotem i konsumentami.

Przedsiębiorca działa w sposób zorganizowany, czyli wykorzystuje składniki swojego majątku do użytku w działalności zarobkowej.

Ciągły charakter wykonywanych działań to kolejny aspekt, który kwalifikuje je do zakresu działalności gospodarczej. Jeżeli publicysta ma zamiar stałego zarobkowania, czy też będzie pozostawał w gotowości do wykonywania czynności związanych publikacją tekstów za wynagrodzeniem to może zostać uznany za przedsiębiorcę. Aktywne poszukiwanie zleceń może spełniać przesłanki ciągłości działań.

Osoby, które zamierzają z publicystyki uczynić jedyne lub główne źródło zarobkowania powinny, co do zasady, założyć własną działalność gospodarczą. Trzeba pamiętać, że zgodnie z art. 601 ustawy z 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 482 ze zm.), kto zaniecha obowiązku rejestracji działalności i prowadzi działalność zarobkową może narazić się na karę grzywny lub nawet ograniczenia wolności. Dla urzędników ocena, czy ktoś prowadził działalność gospodarczą, czy też nie, nie jest uzależniona od daty rejestracji firmy, lecz od charakteru działań, które wykonywał.

O czym należy pamiętać zakładając firmę?

Rejestr CEIDG

Pierwsze kroki należy skierować do urzędu gminy, by wpisać swoją działalność do Centralnej Ewidencji i Inforamcji o Działalności Gospodarczej. Aby zarejestrować działalność pod wskazanym adresem należy przedłożyć w urzędzie dokument, który poświadcza posiadane prawo do lokalu (mieszkania). Dobrze jest też przedtem przemyśleć nazwę swojej firmy, która w przypadku osób fizycznych powinna zawierać oprócz wybranej nazwy również imię i nazwisko przedsiębiorcy. Urzędnik poprosi też o wskazanie kodów PKD, które będą odzwierciedlać rodzaj prowadzonej działalności.

ZUS

Każdy kto prowadzi działalność gospodarczą podlega z tego tytułu ubezpieczeniom społecznym. Obowiązek odprowadzanie składek ZUS dotyczy każdego, lecz w rożnym zakresie, np. osoby pracujące na podstawie umowy o pracę mogą korzystać ze zwolnienia od opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, a jedyne odprowadzać składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Osoby, które w ciagu ostatnich 5 lat nie prowadziły działalności gospodarczej mogą też skorzystać z preferencyjnej metody obliczania składek ZUS przez pierwsze 2 lata działalności.

Urząd skarbowy

Kolejnym urzędem, który będzie zainteresowany prowadzoną działalnością gospodarczą jest urząd skarbowy. Tu wybór opodatkowania pozostawia się podatnikom. Mimo, że interpretacje organów skarbowych wskazywały na brak możliwości kwalifikowania działalności wykonywanej osobiście do działalności gospodarczej, to Minister Finansów w interpretacji ogólnej z dnia 22 maja 2014 nr DD2/033/30/KBF/14/RD-474 przyznał, że podatnik uzyskujący przychody z działalności wykonywanej osobiście, może je również rozliczać w ramach działalności gospodarczej, o ile uzyskuje je w warunkach odpowiadających tej działalności, zgodnie z art. 5a pkt 6 i art. 5b ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie warto pamiętać, że publicyści nie muszą rozliczać przychodu w ramach działalności gospodarczej, jeśli nie złożą zleceniodawcy oświadczenia, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej.

Osoby, których dochody z publicystyki są znacznej wysokości mogą zyskać na pracy we własnej firmie. Działalność wykonywaną osobiście można rozliczać tylko na zasadach ogólnych, a więc obowiązują dwie stawki 18% i 32%. Jeśli przedsiębiorca przekroczy limit uprawniający go do opodatkowania wg niższej stawki musi zapłacić 32% podatku od nadwyżki dochodów ponad wyznaczony limit. Działalność gospodarcza ma tę przewagę, że można skorzystać z wyboru podatku liniowego w wysokości 19% dochodów (w tym przypadku traci się jednak uprawnienie do dokonywania odliczeń od przychodu).

W zakresie opodatkowania oprócz podatku dochodowego, dla publicysty może być ważny również podatek VAT. W myśl ustawy o VAT, publicysta, który prowadzi działalność gospodarczą, tj. jego działalność ma charakter zarobkowy (bez względu na rezultat), ciągły i niezależny, musi wystawiać faktury VAT. Od 1 stycznia 2014r., nawet jeśli ze względu na stosunkowo niskie dochody z działalności nie jest on czynnym podatnikiem VAT, nie nalicza podatku do wartości netto sprzedaży, jest zobowiązany wystawiać faktury bez tego podatku (dawniej rachunki) z adnotacją „Sprzedawca zwolniony podmiotowo z podatku od towaru i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn.zm.)”.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Umowa z wydawcą – jak zabezpieczyć swoje finanse?
Next Nowe środki z Unii na budowę przedszkoli

Może to Ci się spodoba

Inwestycje w nieruchomości coraz popularniejsze

Z racji na niskie oprocentowanie lokat bankowych Polacy coraz częściej inwestują w rynek nieruchomości. W Warszawie stopa zwrotu wynosi ok. 3–4 proc., a na rynkach regionalnych może być prawie dwukrotnie wyższa

Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy faktoringowej?

Faktoring staje się coraz popularniejszą usługą finansową wśród polskich przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy przekonują się do takiej formy zabezpieczenia przed przeterminowanymi płatnościami między innymi dzięki mniejszej liczbie formalności niż na przykład w

Coraz więcej firm zmaga się z niedoborem pracowników

Niskie bezrobocie i duża rotacja kadr to obecnie poważne wyzwania dla pracodawców. Zyskują firmy, które dbają o swoich pracowników. Często słyszymy o rynku pracownika, natomiast nazwałbym go raczej rynkiem dobrego pracodawcy – mówi Jacek

Rośnie zainteresowanie usługami outsourcingowymi w Polsce

Dobre perspektywy przed rynkiem usług dla biznesu w Polsce. W ostatnich latach roczne tempo wzrostu sięgało 20 proc. Eksperci wskazują, że największe polskie miasta są nasycone centrami, ale wciąż duży potencjał mają

Pracodawcy muszą walczyć o młodych pracowników

Bywają sytuacje, kiedy na 10 umówionych spotkań z kandydatami nie przychodzi nikt i dla dzisiejszego pokolenia millenialsów jest to niestety typowe zachowanie – mówi Anna Panek, dyrektor HR w Vivus Finance. Jak podkreśla, to

W branży outsourcingu i usług dla biznesu co roku przybywa 20 tys. miejsc pracy

Branża outsourcingu i nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce rośnie coraz szybciej. W kraju działa już ponad 930 nowoczesnych centrów, a roczny wzrost zatrudnienia w nich szacuje się na 20 tys. miejsc pracy. Pracodawcy

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź