Tabela wielkości porcji: jak ustalić gramaturę dania?
Informacje o gramaturze serwowanych potraw powinny obowiązkowo znaleźć się w menu lokalu gastronomicznego. Klient ma mieć możliwość sprawdzenia, jaką wielkość mają wybrane danie oraz jaka jest cena za porcję posiłku. Jak określić wielkość porcji w menu? O tym w artykule!
Spis treści:
- Wielkość porcji w menu – wymóg prawny
- Gramatura potraw a typ lokalu gastronomicznego
- Tabela wielkości porcji – jak ustalić gramaturę dania?
Wielkość porcji w menu – wymóg prawny
Według polskiego prawa w karcie dań proponowanych przez lokal gastronomiczny musi znaleźć się gramatura danej potrawy. Obowiązek ten reguluje Ustawa z dnia 9 maja 2014 roku o informowaniu o cenach towarów i usług. W art. 4. Ust. 1 znajduje się zapis, który informuje, że „w miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się cenę oraz cenę jednostkową towaru (usługi) w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen”.
Gramatura potraw a typ lokalu gastronomicznego
Wielkość porcji potraw zależy m.in. od typu lokalu gastronomicznego, w których są one serwowane. Zazwyczaj w eleganckich restauracjach (np. fine dining) porcje są mniejsze, ponieważ stawiają one przede wszystkim na jakość, a nie na ilość. Z kolei w lokalach samoobsługowych, w których sprzedawane jest jedzenie na wagę, to klient decyduje o wielkości porcji na talerzu. Na gramaturę dania wpływa również jego typ. Inną gramaturę będą miały dania, które cieszą się dużą popularnością, marżą oraz sprzedażą a inną dania, które mają np. niską marżę i popularność.
Tabela wielkości porcji – jak ustalić gramaturę dania?
Jak ustalić wielkość porcji na restauracyjnym talerzu? Pod uwagę należy wziąć przede wszystkim marżę dania, jego wielkość oraz ewentualne dodatki (np. pod postacią dodatkowego ketchupu). Znaczenie ma też popyt, czyli to, czego poszukują konsumenci. W ustalaniu wielkości porcji potrawy pomocna może okazać się tzw. tabela bostońska. Ułatwia ona podział menu na 4 kategorie dań w zależności od wysokości marży i liczby sprzedanych sztuk.i określenie gramatury ich porcji. Jak wygląda taki podział?
- dania typu pies – niska sprzedaż i marża;
- dania typu dziecko – niska sprzedaż, wysoka marża;
- dania typu dojna krowa – wysoka sprzedaż, wysoka marża;
- dania typu gwiazda – wysoka sprzedaż, niska marża.
Taki podział dań może pomóc lokalowi w określeniu (wyliczeniu) porcji w gramach, które będzie serwować swoim gościom. Pozwala również na dokonywanie zmian w menu (zmniejszaniu porcji jednych dań i zwiększaniu gramatury innych).
Może to Ci się spodoba
Szara strefa i korupcja problemami przedsiębiorców
Przeszło 36 proc. krajowych przedsiębiorstw było w ubiegłym roku ofiarą nadużyć. Na jednej siódmej firm próbowano wymusić łapówkę. Według oenzetowskiej inicjatywy Global Compact konieczna jest w Polsce powszechna krucjata przeciwko oszustwom. Nauka
Like Facebook – czyli jak kupić lajki na FB?
Działasz w sieci już od jakiegoś czasu, ale Twoje wyniki wciąż Cię nie satysfakcjonują? Chcesz zwiększyć swoje zasięgi w mediach społecznościowych w naprawdę prosty sposób? W takim razie kup szybkie
Od maja przyszłego roku instytucje publiczne będą powoływać własnych inspektorów ochrony danych osobowych
Za nieco ponad rok wejdą w życie unijne przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Nowe prawo nałoży szereg wymogów na podmioty, które gromadzą i przetwarzają takie dane. Część z nich będzie zmuszona powołać w swoich
Wypadki komunikacyjne – firmy ubezpieczeniowe chętniej naprawią samochód niż nasze zdrowie!
W Polsce średnio rocznie dochodzi do ponad 37 000 wypadków komunikacyjnych. Firmy ubezpieczeniowe nie mają najczęściej problemu z pokryciem pełnej szkody naprawy samochodu, niezależnie czy chcemy jej dokonać w autoryzowanym serwisie
Coraz lepsza sytuacja na warszawskiej giełdzie dobrze wróży polskiej gospodarce
Poprawa nastrojów na polskiej giełdzie. W ciągu trzech miesięcy indeks WIG20 zyskał blisko 17 proc. To wynik wzmożonego zainteresowania polskim rynkiem finansowym zagranicznych inwestorów. Dobra sytuacja na giełdzie może być
Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju zainwestował już w Polsce 8,5 mld euro
Działalność na rynkach zagranicznych prowadzi ponad 15 tys. polskich przedsiębiorstw. Zdecydowana większość operuje w krajach Europy Zachodniej, ale uwaga krajowych firm coraz częściej znów zwraca się w stronę Ukrainy. Zdaniem Grzegorza Zielińskiego
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post