Wycena marki na podstawie ekonomicznej wartości produktu

Wycena marki na podstawie ekonomicznej wartości produktu

Oszacowanie wartości danej marki nie należy do najprostszych procesów, ponieważ na finalny efekt składa się wiele różnych czynników. Wycena marki dokonywana jest na podstawie ściśle określonych kryteriów, które wyodrębniono na przestrzeni wielu ostatnich lat. Jaki jest cel wyceniania marki oraz jak podejść do tego tematu, aby uzyskać rzetelny wynik?

Wycena marki na podstawie ekonomicznej wartości produktu

Metody dochodowe, podejście kosztowe – obecnie dostępnych jest wiele sposobów, dzięki którym na podstawie obowiązujące prawa można dokonać wyceny konkretnej marki. Nic w tym dziwnego, ponieważ to właśnie marka jest jednym z podstawowych elementów, jakie wyróżniają ofertę danej podmiotu od konkurencji. 

Czym dokładnie jest marka?

Według definicji przyjętej w międzynarodowym standardzie ISO (100668:2010) poprzez markę (czyli brand) należy rozumieć odnoszące się, związane z funkcją marketingową aktywa niematerialne obejmujące (lecz nie ograniczone wyłącznie do nich) nazwy, określenia, znaki, symbole, logo oraz projekty graficzne lub ich kombinacje, mające na celu zidentyfikowanie towarów, usług lub jednostek bądź stworzenie charakterystycznych obrazów i skojarzeń u interesariuszy, generujące w ten sposób korzyści ekonomiczne. Warto dodać, że marka jest pojęciem szerszym niż znak towarowy.

Więcej na ten temat można przeczytać w artykule: https://rzeczoznawcy.net.pl/uslugi-podstawowe/wycena-znaku-towarowego-marki/  

Jakie są metody wyceny marki?

Wycena marki w znacznym stopniu wpływa na wartość całego przedsiębiorstwa. Obecnie wyróżnia się trzy zasadnicze grupy metod wyceny marki: kosztowe (np. metoda kosztu reprodukcji), dochodowe (m.in. zdyskontowanych przepływów pieniężnych, mnożnik zysku, na podstawie opłat licencyjnych) oraz rynkowe (np. wycena na podstawie rynkowej wartości przedsiębiorstwa lub ekonomicznej wartości produktu, metoda porównawcza). Więcej informacji na temat wyceny spółki znajdziesz na rzeczoznawcy.net.pl

Wycena marki a ekonomiczna wartość produktu 

Korzystając z tej metody wychodzi się z założenia, że na cenę produktu i chęć jego zakupu przez konsumentów w ogromnej mierze wpływa to, czy jest on markowy. Wartość marki ocenia się wówczas na podstawie różnicy, która zachodzi między ceną produktu markowe, a tego, który nie jest markowy, ale posiada podobne cechy. Przy tej metodzie wyceny uwzględnia się więc cenę obiektywną produktu, jak i dodatkową wartość wynikającą z istoty samej marki. 

Oszacowanie wartości marki, wartości niematerialnych – podsumowanie 

Przy wycenie bierze się pod uwagę między innymi atrybuty produktu takie jak choćby jego design, wytrzymałość czy funkcje, które klasyfikuje się według ważności (ustalenie wagi). W każdym tego typu przypadku dokonuje się oceny wartościującej. Nie można także zapominać o wydatkach na reklamę czy marketing, dzięki którym marka zyskuje na znaczeniu. Głównym celem wyceny marki na podstawie ekonomicznej wartości produktu jest oszacowanie jednostkowej premii cenowej, którą są w stanie uiścić klienci z uwagi na konkretną markę. Warto dodać, że premia cenowa, co do zasady, dotyczy pojedynczego produktu.  

Previous Czy warto wybrać faktoring?
Next Księgowość spółki z o.o. – online czy tradycyjna?

Może to Ci się spodoba

Umowy 1Comments

W ubiegłym roku co piąty pracodawca naruszył przepisy prawa pracy przy zawieraniu umów

W wakacje przy pracach sezonowych nieprawidłowości związane z zawieraniem umów lub ich brakiem zdarzają się częściej. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina, że każda praca, nawet na próbę, wymaga sporządzenia umowy na piśmie. Umowy cywilno-prawne

Do 2020 roku 3/4 średnich i dużych firm będzie korzystać z zaawansowanej analityki

Za trzy lata 75 proc. średnich i dużych firm będzie stosować zaawansowane systemy analityczne – wynika z raportu Gartnera. To konieczne do skutecznego rozwoju przedsiębiorstwa – przekonuje Michał Grabarz, dyrektor sprzedaży Accenture

Jak bezpieczeństwo bankowości mobilnej wpływa na działalność małych przedsiębiorstw w Polsce

Bankowość mobilna to dzisiaj jedno z najważniejszych narzędzi finansowych dla małych przedsiębiorstw. Pozwala ona na realizację codziennych transakcji bez konieczności wychodzenia z biura czy korzystania z tradycyjnych kanałów bankowych. Dzięki

Coraz więcej chętnych na wynajem biur i powierzchni handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej

Według prezesa spółki deweloperskiej GTC w Polsce najlepsze perspektywy ma obecnie rynek nieruchomości handlowych, podczas gdy rynek powierzchni biurowych nieco zwolnił. Spośród stolic państw Europy Środkowo-Wschodniej na biura najwyższy popyt jest

Średni czas oczekiwania na zapłatę faktury spada

Średnio 3 miesiące wynosi okres przeterminowania należności. To 17 dni krócej niż w I kwartale – wynika z badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”. Odsetek przeterminowanych faktur spadł do 20,8 proc., wciąż jednak

Firma

Nowoczesne rozwiązania technologiczne w obsłudze klienta

Wraz z dynamicznym rozwojem przemysłu i biznesu, zmienia się także sposób obsługi klienta. W branżach, w których dobry kontakt na linii klient – usługodawca jest podstawą udanejwspółpracy duży nacisk kładzie

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź