Wycena marki na podstawie ekonomicznej wartości produktu
Oszacowanie wartości danej marki nie należy do najprostszych procesów, ponieważ na finalny efekt składa się wiele różnych czynników. Wycena marki dokonywana jest na podstawie ściśle określonych kryteriów, które wyodrębniono na przestrzeni wielu ostatnich lat. Jaki jest cel wyceniania marki oraz jak podejść do tego tematu, aby uzyskać rzetelny wynik?
Wycena marki na podstawie ekonomicznej wartości produktu
Metody dochodowe, podejście kosztowe – obecnie dostępnych jest wiele sposobów, dzięki którym na podstawie obowiązujące prawa można dokonać wyceny konkretnej marki. Nic w tym dziwnego, ponieważ to właśnie marka jest jednym z podstawowych elementów, jakie wyróżniają ofertę danej podmiotu od konkurencji.
Czym dokładnie jest marka?
Według definicji przyjętej w międzynarodowym standardzie ISO (100668:2010) poprzez markę (czyli brand) należy rozumieć odnoszące się, związane z funkcją marketingową aktywa niematerialne obejmujące (lecz nie ograniczone wyłącznie do nich) nazwy, określenia, znaki, symbole, logo oraz projekty graficzne lub ich kombinacje, mające na celu zidentyfikowanie towarów, usług lub jednostek bądź stworzenie charakterystycznych obrazów i skojarzeń u interesariuszy, generujące w ten sposób korzyści ekonomiczne. Warto dodać, że marka jest pojęciem szerszym niż znak towarowy.

Więcej na ten temat można przeczytać w artykule: https://rzeczoznawcy.net.pl/uslugi-podstawowe/wycena-znaku-towarowego-marki/
Jakie są metody wyceny marki?
Wycena marki w znacznym stopniu wpływa na wartość całego przedsiębiorstwa. Obecnie wyróżnia się trzy zasadnicze grupy metod wyceny marki: kosztowe (np. metoda kosztu reprodukcji), dochodowe (m.in. zdyskontowanych przepływów pieniężnych, mnożnik zysku, na podstawie opłat licencyjnych) oraz rynkowe (np. wycena na podstawie rynkowej wartości przedsiębiorstwa lub ekonomicznej wartości produktu, metoda porównawcza). Więcej informacji na temat wyceny spółki znajdziesz na rzeczoznawcy.net.pl

Wycena marki a ekonomiczna wartość produktu
Korzystając z tej metody wychodzi się z założenia, że na cenę produktu i chęć jego zakupu przez konsumentów w ogromnej mierze wpływa to, czy jest on markowy. Wartość marki ocenia się wówczas na podstawie różnicy, która zachodzi między ceną produktu markowe, a tego, który nie jest markowy, ale posiada podobne cechy. Przy tej metodzie wyceny uwzględnia się więc cenę obiektywną produktu, jak i dodatkową wartość wynikającą z istoty samej marki.

Oszacowanie wartości marki, wartości niematerialnych – podsumowanie
Przy wycenie bierze się pod uwagę między innymi atrybuty produktu takie jak choćby jego design, wytrzymałość czy funkcje, które klasyfikuje się według ważności (ustalenie wagi). W każdym tego typu przypadku dokonuje się oceny wartościującej. Nie można także zapominać o wydatkach na reklamę czy marketing, dzięki którym marka zyskuje na znaczeniu. Głównym celem wyceny marki na podstawie ekonomicznej wartości produktu jest oszacowanie jednostkowej premii cenowej, którą są w stanie uiścić klienci z uwagi na konkretną markę. Warto dodać, że premia cenowa, co do zasady, dotyczy pojedynczego produktu.
Może to Ci się spodoba
Skanowane faktury kwestionowane przez fiskusa
Od 2014 r. przedsiębiorcy mogą przechowywać faktury w formie elektronicznej. Zgodnie z przepisami, faktury powinny być zarchiwizowane z zachowaniem podziału na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający ich łatwe odszukanie oraz
Instytucje rządowe na celowniku hakerów
W tym tygodniu całkowicie przestały działać główne państwowe systemy informatyczne. Niedostępne były m.in. ePUAP, CEPiK i obywatel.gov.pl. Przyczyny nie są znane, ale wiceprezes Atende Jacek Szczepański ocenia, że mógł nią być błąd
FSM w zarządzaniu pracą mobilnych pracowników
Rosnąca liczba zadań realizowanych w terenie to dodatkowa potrzeba optymalizacji kosztów związanych z koordynacją oraz kontrolą pracy wykonywanej przez zdalnych pracowników. W sprawnym zarządzaniu firmą mają pomóc aplikacje webowe i
Skanery kodów kreskowych od BCM Market
Czytnik kodów kreskowych to urządzenie, bez którego ciężko wyobrazić sobie efektywną pracę w branży handlowej, spożywczej czy w ramach obsługi magazynu. Skaner kodów kreskowych okazuje się dużo bardziej efektywnym rozwiązaniem od
Grupa Sage wybuduje w Warszawie centrum obsługi kadrowo-płacowej
Sage notuje w Polsce rekordowo wysokie wyniki. Polski oddział spółki uzyskał w roku fiskalnym 2017 przychody wielkości 87,5 mln zł, osiągając wzrost na poziomie 19 proc. rdr. Silnej dynamice wzrostu przychodów towarzyszył
Zalety franczyzy
W świecie polskich przedsiębiorców od dłuższego czasu słyszy się o fenomenie, jakim stała się franczyza. Zarówno początkujący biznesmeni, jak i ci z wieloletnim doświadczeniem, decydują się na wykupienie licencji franczyzowej

0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post