Wycena marki na podstawie ekonomicznej wartości produktu

Wycena marki na podstawie ekonomicznej wartości produktu

Oszacowanie wartości danej marki nie należy do najprostszych procesów, ponieważ na finalny efekt składa się wiele różnych czynników. Wycena marki dokonywana jest na podstawie ściśle określonych kryteriów, które wyodrębniono na przestrzeni wielu ostatnich lat. Jaki jest cel wyceniania marki oraz jak podejść do tego tematu, aby uzyskać rzetelny wynik?

Wycena marki na podstawie ekonomicznej wartości produktu

Metody dochodowe, podejście kosztowe – obecnie dostępnych jest wiele sposobów, dzięki którym na podstawie obowiązujące prawa można dokonać wyceny konkretnej marki. Nic w tym dziwnego, ponieważ to właśnie marka jest jednym z podstawowych elementów, jakie wyróżniają ofertę danej podmiotu od konkurencji. 

Czym dokładnie jest marka?

Według definicji przyjętej w międzynarodowym standardzie ISO (100668:2010) poprzez markę (czyli brand) należy rozumieć odnoszące się, związane z funkcją marketingową aktywa niematerialne obejmujące (lecz nie ograniczone wyłącznie do nich) nazwy, określenia, znaki, symbole, logo oraz projekty graficzne lub ich kombinacje, mające na celu zidentyfikowanie towarów, usług lub jednostek bądź stworzenie charakterystycznych obrazów i skojarzeń u interesariuszy, generujące w ten sposób korzyści ekonomiczne. Warto dodać, że marka jest pojęciem szerszym niż znak towarowy.

Więcej na ten temat można przeczytać w artykule: https://rzeczoznawcy.net.pl/uslugi-podstawowe/wycena-znaku-towarowego-marki/  

Jakie są metody wyceny marki?

Wycena marki w znacznym stopniu wpływa na wartość całego przedsiębiorstwa. Obecnie wyróżnia się trzy zasadnicze grupy metod wyceny marki: kosztowe (np. metoda kosztu reprodukcji), dochodowe (m.in. zdyskontowanych przepływów pieniężnych, mnożnik zysku, na podstawie opłat licencyjnych) oraz rynkowe (np. wycena na podstawie rynkowej wartości przedsiębiorstwa lub ekonomicznej wartości produktu, metoda porównawcza). Więcej informacji na temat wyceny spółki znajdziesz na rzeczoznawcy.net.pl

Wycena marki a ekonomiczna wartość produktu 

Korzystając z tej metody wychodzi się z założenia, że na cenę produktu i chęć jego zakupu przez konsumentów w ogromnej mierze wpływa to, czy jest on markowy. Wartość marki ocenia się wówczas na podstawie różnicy, która zachodzi między ceną produktu markowe, a tego, który nie jest markowy, ale posiada podobne cechy. Przy tej metodzie wyceny uwzględnia się więc cenę obiektywną produktu, jak i dodatkową wartość wynikającą z istoty samej marki. 

Oszacowanie wartości marki, wartości niematerialnych – podsumowanie 

Przy wycenie bierze się pod uwagę między innymi atrybuty produktu takie jak choćby jego design, wytrzymałość czy funkcje, które klasyfikuje się według ważności (ustalenie wagi). W każdym tego typu przypadku dokonuje się oceny wartościującej. Nie można także zapominać o wydatkach na reklamę czy marketing, dzięki którym marka zyskuje na znaczeniu. Głównym celem wyceny marki na podstawie ekonomicznej wartości produktu jest oszacowanie jednostkowej premii cenowej, którą są w stanie uiścić klienci z uwagi na konkretną markę. Warto dodać, że premia cenowa, co do zasady, dotyczy pojedynczego produktu.  

Previous Czy warto wybrać faktoring?
Next Księgowość spółki z o.o. – online czy tradycyjna?

Może to Ci się spodoba

Chmura może zastąpić tradycyjne biuro. Stawiają na nią przede wszystkim małe firmy

Coraz więcej firm w Polsce i na świecie korzysta z chmury. Przy niewielkim nakładzie finansowym rozwiązania chmurowe stwarzają szansę poprawy organizacji, zwiększenia efektywności i obniżenia wydatków przeznaczanych nie tylko na IT. Dziś małe firmy traktują

Firma 1Comments

Samochód firmowy sposobem na zmniejszenie podatku

Jak wiadomo koszta obniżają podatek dochodowy, dlatego warto je generować by w konsekwencji płacić go jak najmniej. Jednym z najbardziej typowych kosztów w większości firm to wydatki na samochód. Koszty

Zabezpiecz swoją firmę przed pożarem lub włamaniem

Planując otworzenie biznesu bierzesz pod uwagę wiele czynników. Ale czy pamiętasz o bezpieczeństwie? Ryzykiem dla Twojej firmy jest nie tylko brak powodzenia na rynku. Zagrożeniem są również wypadki losowe, takie

Kurs bitcoina na huśtawce

Od początku tego roku cena bitcoina wzrosła już prawie trzykrotnie. Po załamaniu z 2018 roku najpopularniejsza kryptowaluta znów wróciła do łask inwestorów. Kurs bitcoina na przestrzeni ostatniego miesiąca to jednak ciągła

e-Firma i Startup 4 komentarze

Jak zarobić na pustych domenach?

Puste domeny nie muszą generować tylko kosztów związanych z ich utrzymaniem. Przy odrobinie czasu i pracy, na niewykorzystanych domenach można zarabiać. Wystarczy stworzyć proste strony lub wizytówki, zapełnić je wartościowymi

Problemy z nieterminowymi płatnościami codziennością dla firm

Ponad 70 proc. małych i średnich przedsiębiorstw ma problem z nieterminowymi płatnościami. Blisko połowa przyznaje, że opóźnione lub niezapłacone zobowiązania wpływają na ich działalność. Choć skraca się czas oczekiwania na zapłatę, to

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź