Jak powinna wyglądać umowa pożyczki chwilówki?

Jak powinna wyglądać umowa pożyczki chwilówki?

Podstawą udzielenia zobowiązania pożyczkowego, jakim jest m.in. chwilówka udostępniana klientowi przez firmę pożyczkową, powinna być formalna umowa, spełniająca określone wymagania. Polacy mają problem z wczytywaniem się i zapoznawaniem z warunkami umów pożyczkowych, przez co podpisują je, nie do końca znając ich postanowienia. Sprawdźmy, jak powinna wyglądać typowa umowa pożyczki?

Umowa pożyczkowa w praktyce

Pożyczki udzielane w systemie pozabankowym do kwoty 255 550 zł są na mocy ustawy o kredycie konsumenckim z dnia 12 maja 2011 roku postrzegane za takie właśnie zobowiązania. Jako kredyt konsumencki pożyczka udzielana powinna być z wykorzystaniem stosownej umowy, podpisywanej przez pożyczkodawcę i pożyczkobiorcę. Umowa pożyczki musi zawierać wymagane ustawą elementy, wśród których powinny znaleźć się:

  • całkowita kwota zobowiązania,
  • całkowite koszty pożyczki, w tym oprocentowanie, prowizje i opłaty,
  • harmonogram spłaty zobowiązania,
  • tabela opłat i prowizji,
  • informacja o możliwości przedterminowej spłaty pożyczki,
  • informacja o możliwości odstąpienia od umowy kredytu konsumenckiego w ciągu 14 dni od zawarcia umowy itd.

Przed podpisaniem umowy pożyczkowej należy przeczytać jej postanowienia i jeśli ze wszystkim pożyczkobiorca się zgadza oraz wszystkie zapisy są dla niego zrozumiałe, może z czystym sumieniem złożyć swój podpis pod taką umową. Na koniec warto sprawdzić, czy w umowie podane są pełne dane pożyczkodawcy, wraz ze wskazaniem adresu jego siedziby i numerów kontaktowych.

Dzięki takiej praktyce można uniknąć sytuacji, w której klient godzi się na niekorzystne zapisy umowne, nie wiedząc o nich. Co prawda m.in. przekroczenie limitów kosztów pożyczki przez pożyczkodawcę i ich zawarcie w umowie pożyczkowej nie spowoduje, że klient będzie musiał kategorycznie je uiścić, ponieważ taka umowa stanie się nieważna i łamie ona postanowienia obowiązujących ustaw. Dlatego pożyczkobiorca może w takim przypadku skorzystać z tzw. darmowej pożyczki i spłacić do firmy pożyczkowej kwotę kapitału pożyczkowego, który wcześniej uzyskał.

Problem z czytaniem umów

Pracownia Badań Społecznych (PBS) wykonała w 2016 roku badania wśród wybranej próby Polaków, które miały odpowiedzieć na pytanie, czy zapoznajemy się szczegółowo z umowami, które podpisujemy. Analizy wykazały, że nawet 10 proc. Polaków podpisuje takie dokumenty, choć nie zapoznało się kompletnie z ich treścią. Ankietowani argumentowali takie swoje zachowanie tym, że nie mieli wystarczająco dużo czasu na przeczytanie umowy, albo mieli aż tak duże zaufanie do firmy, z którą zawierali kontrakt. 13 proc. badanych powiedziało, że zawiłości językowe i niezrozumiałość prawniczego żargonu skutecznie odstrasza od czytania umów.

Około 60 proc. Polaków zapewnia, że niczego nie podpisuje bez przeczytania. Do podpisywania umów bez wcześniejszego zapoznania się z nimi, przyznają się zwykle osoby starsze, w wieku powyżej 59. roku życia, słabiej wynagradzane i gorzej wykształcone. PBS podało także, że aż 41 proc. respondentów nie przeczytało dokładnie umowy, a mimo to zdecydowało się na złożenie pod nią swojego podpisu.

Previous Niedobór informatyków będzie odczuwalny jeszcze przez kilka lat
Next Kantory internetowe notują co miesiąc 20-proc. wzrosty liczby nowych rejestracji

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Przeprowadzka za granicę – formalności, dokumenty i przewóz mienia

Firma wysyła Cię na zagraniczny kontrakt i zapewnia służbowe mieszkanie? Stoisz przed decyzją o przeprowadzce do innego kraju i chcesz dowiedzieć się jak przejść ten proces bezpiecznie? Sprawdź, jakie formalności

Wiadomości 2 komentarze

Zaostrza się walka o klienta na rynku telekomunikacyjnym. O wyborze operatora decyduje głównie cena

W Polsce działa już prawie 60 mln kart SIM, ale o klientów konkuruje stosunkowo duża liczba operatorów. Z tego powodu cenniki ofert już od dłuższego czasu znajdują się pod presją. Telekomy

Wiadomości 0 Comments

Reklama na Facebooku – dlaczego warto korzystać z narzędzi Facebook Ads?

Współcześni przedsiębiorcy mają cały arsenał narzędzi marketingowych. Można (i warto) promować swoje produkty czy usługi różnymi kanałami. Dużą uwagę należy natomiast zwrócić na możliwości, jakie dają social media, a szczególnie

Wiadomości 0 Comments

Będzie rosła sprzedaż żywności w internecie

Tylko 1 proc. produktów szybkozbywalnych, w tym żywności, konsumenci kupują przez internet. W ciągu najbliższych 2–3 lat wzrost ma być jednak co najmniej dwukrotny. Konsumenci produktów FMCG są przywiązani do sklepów stacjonarnych,

Wiadomości 0 Comments

Czosnek niedźwiedzi – co warto wiedzieć

Czosnek niedźwiedzi to roślina wieloletnia z rodziny Amaryllidaceae. Ma łagodny smak czosnku i lekki aromat. Zawiera wiele przydatnych substancji, dlatego od czasów starożytnych ludzie używali dzikiego czosnku w kuchni i

Wiadomości 0 Comments

Kwiatowe ścianki dekoracyjne, gdzie ich użyć?

Hurtownie kwiatowe prześcigają się w dostarczaniu przepięknych sztucznych kwiatów w wielu gatunkach, kolorach i rozmiarach. Powstają nowe warianty, pomysłowe kompozycje florystyczne i niebanalne ozdoby do domu i innych wnętrz. Wybór

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź