Kiedy w umowie o dzieło nie jest odprowadzana składka na ubezpieczenie?

Kiedy w umowie o dzieło nie jest odprowadzana składka na ubezpieczenie?

Osoby pracujące w ramach umowy o dzieło podlegają ubezpieczeniu społecznemu. Posiadanie umowy o dzieło nie zawsze jednak zobowiązuje do opłacania składek.

Fakt pracowania tylko na umowie o dzieło nie stanowi tytułu do ubezpieczeń społecznych, co oznacza, że nie są za niego opłacane składki na to ubezpieczenie.

Obowiązek płacenia składek na ubezpieczenie społeczne pojawia się wtedy, gdy umowa o dzieło jest zawarta pomiędzy pracownikiem i jego pracodawcą oraz, gdy praca jest wykonywana na rzecz pracodawcy. W tych dwóch przypadkach odprowadzanie składek na ubezpieczenie społeczne jest konieczne. Obowiązek ubezpieczeń dla tego rodzaju umowy nie istnieje w żadnych innych sytuacjach.

Od umowy o dzieło pracodawca odprowadza składki na ubezpieczenie: rentowe, emerytalne, chorobowe, zdrowotne i wypadkowe.

W tego rodzaju umowie zawartej pomiędzy pracownikiem a własnym pracodawcą, ten drugi nie zgłasza odrębnie jego ubezpieczeń społecznych. Zarówno przychód z umowy o dzieło, jak i ten z umowy o pracę powinien być zawarty w imiennym raporcie miesięcznym.

Gdy pracownik zawiera umowę z innym podmiotem niż jego pracodawca, ale w jej ramach wykonuje pracę na rzecz swojego pracodawcy, to podmiot, z którym umowa została zawarta, ubezpiecza pracownika.

Joanna Walerowicz
www.biznesgazeta.pl

Previous O czym pamiętać przed rozpoczęciem pracy za granicą?
Next Prawa wynikające ze świadczenia stosunku pracy a śmierć pracownika

Może to Ci się spodoba

Mała firma 0 Comments

Wszystko o działalności regulowanej

Każdy przedsiębiorca musi działać według ustalonych zasad i trzymać się przepisów prawa. Dodatkowo nie może pozwolić sobie na wiele rzeczy ze względu na różne ograniczenia i przeszkody ustawowe. Zdarzają się

ISO TS – czyli jakość w branży motoryzacyjnej

Branża motoryzacyjna dawniej była regulowana przez różne normy państwowe. Obecnie mamy do dyspozycji międzynarodową specyfikację techniczną ISO TS 16949. System ten ujednolica normy amerykańskie (QS-9000), niemieckie (VDA6.1), francuskie (EAQF) i

Personel 0 Comments

Jak obniżyć koszty zatrudnienia pracowników w czasie kryzysu?

Od kilku lat wszystkie firmy borykają się z problemami finansowymi. Bezpośredni wpływ ma na to sytuacja gospodarcza i ekonomiczna na świecie. Nie ma już naiwnego, który wierzy w ,,krainę dobrobytu”.

Mała firma 0 Comments

Jak wykorzystać technologie do minimalizacji kosztów?

Dział IT przynosi w każdym zakładzie spore koszty. Jednakże wprowadzenie niektórych urządzeń do życia firmy powoduje minimalizacje wydatków w porównaniu klasycznym schematem postępowania. W co opłaca się, więc zainwestować? Coraz

Mała firma 0 Comments

Jak opisywać dobra na kasach fiskalnych?

Zgodnie z prawem to od krajowych przedsiębiorców zależy wybór oprogramowania kasy fiskalnej, a co za tym idzie metoda opisu sprzedawanych dóbr i usług. Nie należy przy tym zapominać, iż podane

Mała firma 0 Comments

Którą metodę amortyzacji wybrać?

Amortyzacja to sposób naliczania kosztów, którą stosują przede wszystkim przedsiębiorcy. Aczkolwiek aktualnie na rynku dostępnych jest co najmniej kilka metod amortyzowania. Która z nich jest najkorzystniejsza i dlaczego? Na wstępie

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź