Jak obniżyć koszty zatrudnienia pracowników w czasie kryzysu?

Jak obniżyć koszty zatrudnienia pracowników w czasie kryzysu?

Od kilku lat wszystkie firmy borykają się z problemami finansowymi. Bezpośredni wpływ ma na to sytuacja gospodarcza i ekonomiczna na świecie. Nie ma już naiwnego, który wierzy w ,,krainę dobrobytu”. Każdy stara się logicznie obracać pieniędzmi, odkłada wszystkie nadwyżki, poświęca je jedynie na niezbędne wydatki. Kiedy już się nie da więcej ciąć kosztów, a zysków nadal nie ma, zwykle zaczynają szukać pieniędzy wśród pracowników.

Zazwyczaj decyzje bywają naprawdę radykalne, to znaczy wyczyszczenie części załogi. Pracodawcy biorą pod uwagę osoby najmniej efektywne, których staż w branży jest dość krótki, a po ich usunięciu firma znacząco nie straci. Powinności zwolnionych pracowników przejmą ci, którzy jeszcze pozostali. Może dać to odwrotny wynik, bowiem obarczony wieloma zadaniami pracownik, chcąc sprostać, będzie robił, ale nieprecyzyjnie. Dlatego usunięcie całej kadry trzeba wielokrotnie przeanalizować. Czasami powinno się zacząć od mniej zdecydowanych postanowień. Jak to zrobić?

Niektóre firmy mogą się pochwalić szerokim zapleczem socjalnym, proponują pracownikom opłaconą opiekę medyczną, dodatki na dzieci, premie według uznania i inne bonusy. Zwykle stopniowe rezygnowanie z nadprogramowych wypłat już przynosi efekty i powoli reperuje budżet firmy. Trzeba jednak uprzedzić zatrudnionych, że będą pozbawiani części wynagrodzenia i ustalić, że po polepszeniu się sytuacji finansowej firmy nastąpi powrót do właściwego nagradzania. Wówczas zawrzeć należy pewnego typu porozumienie, które ureguluje sytuację na czas kryzysu w firmie.

W porozumieniu takim trzeba zawrzeć informację, dlaczego pracowników pozbawiono części honorarium oraz wyznaczyć zakres czasu, w którym firma musi oszczędzać. Przełożony nie może natomiast zapominać, że wraz z wdrożeniem takiego porozumienia wydajność pracy może ulec diametralnej zmianie, bowiem wynagrodzenie jest dla wielu pracowników wielką motywacją do pracy. Nie musi się to zawsze kończyć zwolnieniem, wystarczy wytłumaczyć, że nagromadziło się wiele problemów finansowych, firma wzięła kredyty, itd. Jednakże maksymalny ważność porozumienia nie może wynosić więcej niż trzy lata.

Zwykle na zawarcie porozumienia zgadzają się pracownicy, którzy znaleźli się w kryzysowej sytuacji finansowej lub w sytuacji, w której utrata pracy przyniesie ogromne obciążenie dla domowego budżetu. Ci, którzy mają mniej do stracenia odejdą pierwsi. Obie decyzje są dopuszczalne, ponieważ wynikają z warunków zawartych w umowie o pracę.

Są również tacy pracodawcy, którzy chcą uchronić całą kadrę, ale oferują inne często niesprzyjające propozycje. Na przykład wysyłają pracownika na urlop bezpłatny (nie ma wyboru), choć pracownik wcale go nie potrzebuje. Lub sugerują zmniejszenie liczby godzin pracy, co automatycznie zmniejszy honorarium.

Wiadomo jednak, że żadne z wcześniej omówionych rozwiązań nie będzie korzystne dla pracownika. Przysporzy mu jedynie dodatkowego stresu i lęku przed stratą pracy. Zwykło się mówić, że umowa o pracę zapewnia bezpieczne zatrudnienie. Lecz, jak pokazuje życie, w czasie załamania gospodarczego można być przygotowanym na wszystko.

 

Justyna Błahut
www.biznesgazeta.pl

Previous Kiedy pracownik zwróci pracodawcy koszty odbytych szkoleń?
Next Czy wymiana opon w samochodzie to wydatek firmowy?

Może to Ci się spodoba

Mała firma 0 Comments

Czym jest nadużycie pozycji dominującej na rynku?

Oto możliwie zrozumiałe wyjaśnienia występujących w codziennym życiu pojęć, które mają istotne znaczenie, ale których skutki i znaczenie nie zawsze są zrozumiałe dla wszystkich obywateli. Konkurencja jest to rywalizacja w

Mała firma 0 Comments

Stacjonarny, mobilny, samoobsługowy – jaki terminal płatniczy wybrać?

Większość z nas posiada karty wystawione przez banki. Zarówno kartami kredytowymi, jak i płatniczymi (debetowymi) możemy wygodnie płacić w sklepach. W tym celu musimy skorzystać z terminali płatniczych. Sprzedawcy mają

Mała firma 0 Comments

Rośnie ryzyko cyberataków na małe i średnie firmy

Już ponad 5 mln osób w Polsce korzysta z bankowości mobilnej. Rosnąca popularność tego typu usług powoduje, że coraz częściej stają się one celem cyberprzestępców. Na ich celowniku znajdują się najczęściej transakcje

Mała firma 0 Comments

Pięć kroków do optymalizacji procedur i pracy w magazynie

Magazyn do przechowywania zapasów stanowi nieodłączny element logistyki przedsiębiorstwa. Muszą panować w nim odpowiednie warunki do przechowywania towarów, a jego zagospodarowanie powinno umożliwiać szybkie wykonywanie zadań i to w bezpieczny

Mała firma 0 Comments

Czym jest controlling?

Duże firmy i korporacje wybierają ambitne plany, które muszą zostać zrealizowane w określonym okresie. Aby ocena na koniec roku została wydana sprawiedliwie i obiektywnie wykorzystuje się tzw. controlling. Czym się

Mała firma 0 Comments

Kto może zlikwidować kasę fiskalną?

Zdarzają się przypadki, że przedsiębiorca podejmując samodzielnie decyzję lub w wyniku okoliczności, które tego od niego wymagają, zmienia profil prowadzonej działalności gospodarczej. Taka decyzja często powiązana jest ze zmianą potencjalnej

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź