Kto może otrzymać znak jakości Q i jak się o niego ubiegać?

Kto może otrzymać znak jakości Q i jak się o niego ubiegać?

Znak jakości Q umieszczony na opakowaniu oznacza, że wyrób odznacza się ponadprzeciętnym standardem i wyróżnia się na tle towarów z tej samej kategorii. Certyfikat upoważniający do oznaczania produktów znakiem jakości Q mogą otrzymać produkty spożywcze, które spełniają szereg kryteriów ustalonych przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Nadanie znaku jakości Q jest dobrowolne, co oznacza, że producent samodzielnie zgłasza chęć przystąpienia do certyfikacji.

Czym jest znak jakości Q?

Znak jakości Q to zastrzeżone oznakowanie nadawane wyrobom spożywczym przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji (PCBC). Certyfikacja na znak jakości Q jest dobrowolna. Historia znaku sięga lat 60. ubiegłego wieku, kiedy to nadawano go tylko polskim wyrobom o najwyższym standardzie, nieodbiegającym od klasy najlepszych światowych marek. Obecnie znakiem Q mogą być odznaczone zarówno wybitne produkty krajowe, jak i zagraniczne. Jest to symbol najwyższej jakości – litera Q w nazwie znaku pochodzi od angielskiego słowa quality, czyli właśnie jakość. Znak umieszczony na opakowaniu podnosi prestiż producenta i zwiększa zaufanie konsumentów do danego wyrobu. Klienci dużo chętniej wybierają towary oznaczone charakterystycznym logo z biało-czerwoną literą Q na niebieskim tle. Można więc stwierdzić, że znak jakości Q ułatwia promocję produktów i zwiększa konkurencyjność marki. Potwierdzają to liczni przedsiębiorcy, którzy regularnie certyfikują swoje produkty na  znak jakości Q i z dumą umieszczają go na swoich towarach.

Znak jakości Q – jakie warunki muszą spełniać certyfikowane wyroby?

Według regulaminu znaku jakości Q ustalonego przez PCBC certyfikat mogą otrzymać produkty spożywcze krajowe i zagraniczne, które są wytwarzane seryjnie i spełniają wymagania użytkowników w zakresie technicznym, użytkowym i wzorniczym. Towary oznaczone tym znakiem muszą jednocześnie odpowiadać analogicznym wyrobom o najwyższym światowym poziomie jakości. Pod uwagę brane są także takie czynniki, jak ograniczenie zużycia substancji i energii potrzebnej do produkcji. Szczegółowe wymagania certyfikacji na znak jakości Q są zawarte w kryteriach oceny wystosowanych przez Komitet Techniczny ds. Znaku Jakości Q. Kryteria nie są jednakowe dla wszystkich wyrobów – każda grupa produktów posiada odrębne wytyczne. PCBC wyróżnia 16 kategorii wyrobów, dla których kryteria grupowe zostały już ustalone. Są to między innymi produkty przemysłu mięsnego, mleczarskiego, cukierniczego, winiarskiego i zbożowo-młynarskiego. W przypadku, kiedy dla danego wyrobu brakuje jeszcze kryteriów, można wystąpić z wnioskiem do Komitetu o ich opracowanie.

Proces certyfikacji: jak przebiega nadanie znaku jakości Q?

Producent pragnący otrzymać certyfikat upoważniający do oznaczania swoich produktów znakiem jakości Q powinien samodzielnie zgłosić się do Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji. Jeżeli nie posiada właściwych badań zostanie skierowany do właściwej akredytowanej jednostki badającej wyroby danej grupy towarów. Ogólny proces certyfikacji przebiega zwykle w następujący sposób.

  • Klient zgłasza się do PCBC i zapoznaje się z wymaganiami.
  • Klient składa wniosek zgłaszający wyroby do certyfikacji. Do wniosku należy dołączyć także wymagane przez jednostkę dokumenty.
  • Jednostka dokonuje wstępnej oceny dokumentacji, przyjmuje i rejestruje złożony wniosek.
  • Klient podpisuje z PCBC umowę o przeprowadzenie certyfikacji.
  • Opcjonalnie: jednostka dokonuje oceny warunków organizacyjno-technicznych producenta.
  • Jednostka dokonuje oceny wyrobu, stworzonej dokumentacji i wyników badań.
  • Jednostka wydaje decyzję o przyznaniu lub nieprzyznaniu certyfikatu.
  • W przypadku decyzji pozytywnej: jednostka wydaje certyfikat.

Przyznanie prawa do używania znaku jakości Q nie jest ostateczne – PCBC prowadzi stały nadzór nad wydanym certyfikatem i kontroluje, czy jakość wyrobu nie obniżyła się.

Previous Wzrost rynku powoduje rosnący popyt na zasoby IT i cyberochronę
Next Zdolność kredytowa – wskaźnik wiarygodności finansowej potencjalnego kredytobiorcy

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 4 komentarze

Pożyczki pozabankowe – za ile i dla kogo. Wady i zalety ofert serwisów pożyczkowych

Jeśli szukasz pożyczki, na pewno sprawdzałeś w Internecie, dowiadywałeś się w bankach więc wiesz, jakie są dziś oferty. Zależnie od tego ile potrzebujesz pożyczyć i na jak długi okres, możesz

Wiadomości 10 komentarzy

Dlaczego warto kupić mieszkanie pod wynajem w Warszawie?

W trzecim kwartale 2015 roku wzrosła liczba mieszkań oferowanych do sprzedaży. Najwięcej lokali przybyło w Warszawie, gdzie pojawiło się aż o 11% więcej nieruchomości tego typu w stosunku do poprzedniego

Wiadomości 0 Comments

Obowiązkowe kasy fiskalne – jakie urządzenie wybrać i do kiedy je zainstalować?

Na początku 2015 roku kolejne firmy, które świadczą usługi na rzecz klientów indywidualnych, zostały zobowiązane do stosowania urządzeń fiskalnych niezależnie od wielkości osiąganego obrotu. W grupie tej znalazły się m.in.

Wiadomości 0 Comments

Sektor motoryzacyjny jednym z liderów pod względem innowacyjności

W ciągu kilku ostatnich lat prawie 34 proc. firm inwestowało w innowacyjne rozwiązania i produkty, a nakłady na badania i rozwój rosły skokowo. W Polsce powstaje coraz więcej centrów naukowo-badawczych, jednak większość innowacji

Wiadomości 0 Comments

Zakazy dotyczące spożywania i sprzedaży alkoholu są nieskuteczne

Na wprowadzenie nocnej prohibicji i zakaz sprzedaży alkoholu w godzinach 22.00–6.00  zdecydowało się jak dotąd kilkanaście miast. Sprzedawcy oceniają, że nowe przepisy uderzają głównie w kondycję małych, osiedlowych sklepów. Dlatego eksperci podkreślają, że

Wiadomości 1Comments

Frankowicze mają mocne argumenty w Sądzie

Frankowicze mają mocne argumenty w Sądzie Podstawowym argumentem dla frankowiczów jest wadliwa konstrukcja umowy kredytowej w świetle przepisów prawa polskiego oraz wspólnotowego. Po pierwsze – banki jedynie w niewielkim zakresie

1 Comment

  1. Przedsiębiorca
    09 lutego, 11:00 Reply
    Jacy konkretnie przedsiębiorcy potwierdzają zasadność użycia znaku Q? Z jakich powodów jest on wyjątkowy i prestiżowy? Sama długoletnia historia Q nie gwarantuje komercyjnego sukcesu wyrobom z tym znakiem. Za dużo na rynku jest innych, często zresztą nic nie wartych symboli, oznaczeń, certyfikatów, etc..

Zostaw odpowiedź