Kto może otrzymać znak jakości Q i jak się o niego ubiegać?

Kto może otrzymać znak jakości Q i jak się o niego ubiegać?

Znak jakości Q umieszczony na opakowaniu oznacza, że wyrób odznacza się ponadprzeciętnym standardem i wyróżnia się na tle towarów z tej samej kategorii. Certyfikat upoważniający do oznaczania produktów znakiem jakości Q mogą otrzymać produkty spożywcze, które spełniają szereg kryteriów ustalonych przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Nadanie znaku jakości Q jest dobrowolne, co oznacza, że producent samodzielnie zgłasza chęć przystąpienia do certyfikacji.

Czym jest znak jakości Q?

Znak jakości Q to zastrzeżone oznakowanie nadawane wyrobom spożywczym przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji (PCBC). Certyfikacja na znak jakości Q jest dobrowolna. Historia znaku sięga lat 60. ubiegłego wieku, kiedy to nadawano go tylko polskim wyrobom o najwyższym standardzie, nieodbiegającym od klasy najlepszych światowych marek. Obecnie znakiem Q mogą być odznaczone zarówno wybitne produkty krajowe, jak i zagraniczne. Jest to symbol najwyższej jakości – litera Q w nazwie znaku pochodzi od angielskiego słowa quality, czyli właśnie jakość. Znak umieszczony na opakowaniu podnosi prestiż producenta i zwiększa zaufanie konsumentów do danego wyrobu. Klienci dużo chętniej wybierają towary oznaczone charakterystycznym logo z biało-czerwoną literą Q na niebieskim tle. Można więc stwierdzić, że znak jakości Q ułatwia promocję produktów i zwiększa konkurencyjność marki. Potwierdzają to liczni przedsiębiorcy, którzy regularnie certyfikują swoje produkty na  znak jakości Q i z dumą umieszczają go na swoich towarach.

Znak jakości Q – jakie warunki muszą spełniać certyfikowane wyroby?

Według regulaminu znaku jakości Q ustalonego przez PCBC certyfikat mogą otrzymać produkty spożywcze krajowe i zagraniczne, które są wytwarzane seryjnie i spełniają wymagania użytkowników w zakresie technicznym, użytkowym i wzorniczym. Towary oznaczone tym znakiem muszą jednocześnie odpowiadać analogicznym wyrobom o najwyższym światowym poziomie jakości. Pod uwagę brane są także takie czynniki, jak ograniczenie zużycia substancji i energii potrzebnej do produkcji. Szczegółowe wymagania certyfikacji na znak jakości Q są zawarte w kryteriach oceny wystosowanych przez Komitet Techniczny ds. Znaku Jakości Q. Kryteria nie są jednakowe dla wszystkich wyrobów – każda grupa produktów posiada odrębne wytyczne. PCBC wyróżnia 16 kategorii wyrobów, dla których kryteria grupowe zostały już ustalone. Są to między innymi produkty przemysłu mięsnego, mleczarskiego, cukierniczego, winiarskiego i zbożowo-młynarskiego. W przypadku, kiedy dla danego wyrobu brakuje jeszcze kryteriów, można wystąpić z wnioskiem do Komitetu o ich opracowanie.

Proces certyfikacji: jak przebiega nadanie znaku jakości Q?

Producent pragnący otrzymać certyfikat upoważniający do oznaczania swoich produktów znakiem jakości Q powinien samodzielnie zgłosić się do Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji. Jeżeli nie posiada właściwych badań zostanie skierowany do właściwej akredytowanej jednostki badającej wyroby danej grupy towarów. Ogólny proces certyfikacji przebiega zwykle w następujący sposób.

  • Klient zgłasza się do PCBC i zapoznaje się z wymaganiami.
  • Klient składa wniosek zgłaszający wyroby do certyfikacji. Do wniosku należy dołączyć także wymagane przez jednostkę dokumenty.
  • Jednostka dokonuje wstępnej oceny dokumentacji, przyjmuje i rejestruje złożony wniosek.
  • Klient podpisuje z PCBC umowę o przeprowadzenie certyfikacji.
  • Opcjonalnie: jednostka dokonuje oceny warunków organizacyjno-technicznych producenta.
  • Jednostka dokonuje oceny wyrobu, stworzonej dokumentacji i wyników badań.
  • Jednostka wydaje decyzję o przyznaniu lub nieprzyznaniu certyfikatu.
  • W przypadku decyzji pozytywnej: jednostka wydaje certyfikat.

Przyznanie prawa do używania znaku jakości Q nie jest ostateczne – PCBC prowadzi stały nadzór nad wydanym certyfikatem i kontroluje, czy jakość wyrobu nie obniżyła się.

Previous Wzrost rynku powoduje rosnący popyt na zasoby IT i cyberochronę
Next Zdolność kredytowa – wskaźnik wiarygodności finansowej potencjalnego kredytobiorcy

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

10 powodów dla których warto używać managera haseł

Dlaczego powinniśmy używać managera haseł? Dlatego, że w obecnym świecie mamy dziesiątki, jeśli nie setki kont potworzonych w różnych serwisach. Posiadanie jednego hasła do nich wszystkich jest zwyczajnie nierozważne. Po

Wiadomości 1Comments

Bezpieczeństwo finansowe twojej firmy zależy od Ciebie

Prewencja to nic innego jak właściwe zapobieganie zagrożeniom i usuwanie ich przyczyn na tyle wcześnie, by nie wpłynęły one w istotny sposób na bieżącą sytuację danego przedsiębiorstwa. Według danych Casus

Wiadomości 0 Comments

Czy można zablokować komuś możliwość brania pożyczek i kredytów?

Niestety w Polsce coraz częstszym zjawiskiem jest popadanie w długi. Nie dzieje się to z dnia na dzień, ani z powodu tylko jednego niespłaconego kredytu. Najczęściej osoba zadłużona wpada w

Wiadomości 0 Comments

Czym charakteryzuje się aktywna sprzedaż?

Praktycznie każdy mniejszy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę, jak ciężko w dzisiejszych czasach prowadzić i finansować działalność gospodarczą. Wielu klientów woli chodzić do większych sklepów, sławnych marek, wybiera centra handlowe i

Wiadomości 1Comments

Firmy MSP mają duży problem z raportowaniem

98 proc. mikro i małych firm źle ocenia moduły do raportowania, udostępniane w ramach posiadanych systemów informatycznych – wynika z badania przeprowadzonego przez platformę MobilneRaporty.pl. Co determinuje aż tak słabe

Wiadomości 0 Comments

Przydatne gadżety i produkty reklamowe

Niektóre produkty reklamowe mogą mieć praktyczne zastosowanie. Dzięki temu można kupić coś, co będzie często użytkowane, a jednocześnie zyskać reklamę. Warto więc rozważyć zakup takich gadżetów jak leżaki reklamowe, szczególnie jeżeli prowadzi

1 Comment

  1. Przedsiębiorca
    09 lutego, 11:00 Reply
    Jacy konkretnie przedsiębiorcy potwierdzają zasadność użycia znaku Q? Z jakich powodów jest on wyjątkowy i prestiżowy? Sama długoletnia historia Q nie gwarantuje komercyjnego sukcesu wyrobom z tym znakiem. Za dużo na rynku jest innych, często zresztą nic nie wartych symboli, oznaczeń, certyfikatów, etc..

Zostaw odpowiedź