Inwentaryzacja środków trwałych – kluczowe pojęcia
Efektywne zarządzenie majątkiem to nie tylko obowiązek przedsiębiorcy, ale i też warunek sukcesu. Bez odpowiedniego śledzenie tego, co gdzie się znajduje i jak przebiegają w firmie kluczowe procesy „obiegu” elementów majątku trudno mówić o powodzeniu nowych projektów. Inwentaryzacja środków trwałych to też prawny obowiązek każdego przedsiębiorcy czy szefa jednostki, w której przeprowadza się inwentaryzację.
Środki trwałe zgodnie z ustawą to „rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki”. Przedsiębiorcy związani są – wielokrotnie nowelizowaną – ustawą o rachunkowości z 1994 roku oraz innymi ustawami podatkowymi. Do środków trwałych zalicza się też m.in. inwentarz żywy, elementy maszyn, maszyny i nieruchomości. Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji tych środków.
Innym ważnym pojęciem związanym z inwentaryzacją środków trwałych jest tzw. tabela Klasyfikacja Środków Trwałych. Ta tabela pokazuje 10 istniejących grup ewidencji środków trwałych, istnienie tej tabeli jest niezbędne w ewidencji i księgowości środków.
Tabela ma też znaczenie przy procesie amortyzacji – czyli odliczania od wartości początkowej tzw. odpisów amortyzacyjnych. To ma pokazywać, jak tracą na wartości środki trwałe w trakcie ich normalnego zużywania przez firmę.
To wszystko dość jasno wyjaśnia, co też jest przedmiotem inwentaryzacji środków trwałych. To cykliczne mierzenie tego, co znajduje się na stanie posiadania firmy. Ten obowiązek wynika bezpośrednio z przepisów wspomnianych wyżej ustaw.
Inwentaryzację najczęściej przeprowadza się metodą spisu z natury. W każdym przypadku niedopełnienie obowiązków inwentaryzacyjnych, zwłaszcza przy środkach trwałych zakupionych z unijnych funduszy grozi poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorcy. Inwentaryzację przeprowadza się pod koniec każdego roku rozliczeniowego.
To wszystko powoduje, że konieczne jest zastosowanie rozwiązań, które ułatwiają inwentaryzację. SMARTMEDIA jako wiodąca firma w dostarczaniu rozwiązań informatycznych dla przedsiębiorstw dysponuje szeroką gamą rozwiązań, które wspomagają przedsiębiorców w komputerowej inwentaryzacji majątku. Rozwiązania SMARTMEDIA są oparte na modułowości i dzięki temu można j łatwo dostosować do wymogów nawet najbardziej zaawansowanych projektów i dużych majątków przedsiębiorstw.
Może to Ci się spodoba
Pracownicy Poczty Polskiej dostaną w tym roku drugą podwyżkę
Druga w tym roku podwyżka wynagrodzenia to efekt podpisanego właśnie porozumienia zarządu Poczty Polskiej ze związkami zawodowymi. W ciągu ostatnich miesięcy pensje osób najmniej zarabiających wzrosły w spółce o 520 zł, a od
Pracownicy coraz bardziej wyczuleni na nielegalne i nieetyczne praktyki firm
Jedna piąta pracowników małych i średnich firm zdaje sobie sprawę z nielegalnych i nieetycznych praktyk swojego pracodawcy – wynika z badania BSA przeprowadzonego w kilku europejskich krajach. Prawie trzy czwarte z nich nie miałoby oporów, żeby o takich
85 proc. firm widzi wpływ jakości obsługi na wyniki finansowe
Ponad dwie trzecie konsumentów może się stać lojalnymi klientami dzięki pozytywnym doświadczeniom z zespołem obsługi. Podobny odsetek stwierdza, że zła obsługa może być przyczyną rezygnacji z usług czy produktów danej firmy. Żółte
Kiedy pracodawca wyśle pracownika na szkolenie?
Właściciele firm chętnie wysyłają pracowników na kursy w celu podwyższenia ich kwalifikacji zawodowych. Pracobiorca zobowiązuje się natomiast pozostawać w dyspozycji przez czas trwania umowy o pracę. Co jeśli pracownik nie
Firmy wykorzystują tylko 10–15 proc. danych, do których mają dostęp
Przedsiębiorstwa z branży IT oczekują szybkiego rozwoju sektora big data. Gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie danych to jeden z filarów cyfrowej transformacji, która czeka polskie firmy i która pozwoli im zwiększyć efektywność. Dziś biznes wykorzystuje
Warszawski rynek biurowy atrakcyjny dla najemców. W budowie jest ponad 800 tys. mkw. nowych biur
Rośnie popyt na powierzchnię biurową w Warszawie. W ubiegłym roku powstało 27 biurowców o powierzchni 275 tys. mkw., a łączny wolumen transakcji wyniósł ponad 820 tys. mkw. Największym zainteresowaniem najemców cieszy się


0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post