Inwentaryzacja środków trwałych – kluczowe pojęcia

Inwentaryzacja środków trwałych – kluczowe pojęcia

Efektywne zarządzenie majątkiem to nie tylko obowiązek przedsiębiorcy, ale i też warunek sukcesu. Bez odpowiedniego śledzenie tego, co gdzie się znajduje i jak przebiegają w firmie kluczowe procesy „obiegu” elementów majątku trudno mówić o powodzeniu nowych projektów. Inwentaryzacja środków trwałych to też prawny obowiązek każdego przedsiębiorcy czy szefa jednostki, w której przeprowadza się inwentaryzację.

Środki trwałe zgodnie z ustawą to „rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki”. Przedsiębiorcy związani są – wielokrotnie nowelizowaną – ustawą o rachunkowości z 1994 roku oraz innymi ustawami podatkowymi. Do środków trwałych zalicza się też m.in. inwentarz żywy, elementy maszyn, maszyny i nieruchomości. Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji tych środków.

Innym ważnym pojęciem związanym z inwentaryzacją środków trwałych jest tzw. tabela Klasyfikacja Środków Trwałych. Ta tabela pokazuje 10 istniejących grup ewidencji środków trwałych, istnienie tej tabeli jest niezbędne w ewidencji i księgowości środków.

Tabela ma też znaczenie przy procesie amortyzacji – czyli odliczania od wartości początkowej tzw. odpisów amortyzacyjnych. To ma pokazywać, jak tracą na wartości środki trwałe w trakcie ich normalnego zużywania przez firmę.

To wszystko dość jasno wyjaśnia, co też jest przedmiotem inwentaryzacji środków trwałych. To cykliczne mierzenie tego, co znajduje się na stanie posiadania firmy. Ten obowiązek wynika bezpośrednio z przepisów wspomnianych wyżej ustaw.

Inwentaryzację najczęściej przeprowadza się metodą spisu z natury. W każdym przypadku niedopełnienie obowiązków inwentaryzacyjnych, zwłaszcza przy środkach trwałych zakupionych z unijnych funduszy grozi poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorcy. Inwentaryzację przeprowadza się pod koniec każdego roku rozliczeniowego.

To wszystko powoduje, że konieczne jest zastosowanie rozwiązań, które ułatwiają inwentaryzację. SMARTMEDIA jako wiodąca firma w dostarczaniu rozwiązań informatycznych dla przedsiębiorstw dysponuje szeroką gamą rozwiązań, które wspomagają przedsiębiorców w komputerowej inwentaryzacji majątku. Rozwiązania SMARTMEDIA są oparte na modułowości i dzięki temu można j łatwo dostosować do wymogów nawet najbardziej zaawansowanych projektów i dużych majątków przedsiębiorstw.

Inwentaryzacja środków trwałych

Previous Szukasz idealnej firmy sprzątającej? Oto 4 rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę
Next Dobrze dobrana do potrzeb karta kredytowa pozwala oszczędzać! Jak ją wybrać?

Może to Ci się spodoba

Co czwarta instytucja finansowa w Europie padła ofiarą cyberataku

Już 1 na 4 instytucje z sektora finansowego odnotowała incydenty naruszenia cyberbezpieczeństwa – wynika z raportu Capgemini. Jednocześnie tylko połowa banków ma wdrożoną odpowiednią politykę związaną z cyberzagrożeniami, mimo że tego typu incydenty

Firma 1Comments

Pieczątka firmowa flash czy automatyczna – którą wybrać?

Każda osoba, która zakłada swoją działalność gospodarczą, powinna pomyśleć o wykonaniu pieczątki firmowej. W sprzedaży dostępnych jest ich wiele rodzajów. Są to zarówno pieczątki atramentowe, pieczątki flash, jak i tradycyjne

Leasing 0 Comments

Leasing operacyjny samochodu – jakie korzyści dla przedsiębiorcy?

Decydując się na zakup firmowego samochodu, przedsiębiorcy mogą korzystać z kilku rodzajów finansowania . Jednym z nich jest leasing operacyjny, który w ostatnich latach zyskuje na popularności. Jak działa i

Deklaracja PIT 37 – co to jest i kto musi ją wypełnić w 2021 roku?

Co roku każdy podatnik musi rozliczyć się z urzędem skarbowym. Wiele osób, które po raz pierwszy przystępują do tego rodzaju rozliczenia, zastanawia się, jak to zrobić i który PIT należy

Mała firma 0 Comments

Co sprawdza inspektor pracy?

Najważniejszym obowiązkiem inspektora pracy jest kontrolowanie przedsiębiorstwa pod kątem respektowania zasad BHP oraz przestrzegania prawa pracy. Kontrola prowadzona jest wyrywkowo lub na podstawie zgłoszenia. Jakie mandaty grożą niepokornym właścicielom firm?

Budka telefoniczna do biura – idealna do open space

Nowoczesna, minimalistyczna aranżacja i możliwie maksymalne wykorzystanie dostępnej powierzchni to cechy charakterystyczne zdecydowanej większości współczesnych biur typu open space. Otwarta przestrzeń, chociaż funkcjonalna, nie zapewnia jednak pracownikom pożądanego komfortu. Przeczytaj

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź