Jak być dobrym liderem i przywódcą?

Jak być dobrym liderem i przywódcą?

Liderów i przywódców mamy wszędzie, każdy z nas ma przecież swojego szefa lub przełożonego. Czy zastanawialiśmy się kiedyś, jakie cechy charakteru i jaką osobowość osoba na takim stanowisku musi posiadać?

Charakter i osobowość to klucz do sukcesu, chyba nikt nie ma wątpliwości co do tego stwierdzenia. Rozważmy więc cechy, które niezbędne są do pełnienia funkcji przełożonego jako osoby do zarządzania personelem.

Przede wszystkim stanowczość. Szef musi być stanowczy i konsekwentny w swoich działach, dzięki temu jego polecenia będą wypełniane a pracownicy będą wiedzieli jaki segment pracy i działań do nich należy.

Każdy szef musi szefować, ale musi też mieć zaufanie u swoich pracowników. Zespół powinien wiedzieć, że zawsze może liczyć na dobrą radę czy słowo od swojego przełożonego. Bez zaufania nic nie będzie działać tak jak powinno. Szef powinien również ufać swoim pracownikom, natomiast z pewnym ogranicznikiem.

Atmosfera w pracy odgrywa bardzo ważną rolę i ma duży wpływ na pracę całego zespołu. Owszem, jest pewien podział i powinien być zachowany dystans między relacjami szef-pracownik, natomiast nie dajmy się zwariować. Firmowa impreza od czasu do czasu z pewnością ociepli stosunki pomiędzy ludźmi co później zaprocentuje i będzie kluczem do sukcesu za wszystkich.

Jest stare dobre przysłowie, że na szacunek trzeba sobie zasłużyć. Jeśli więc oczekujemy szacunku, najpierw zacznijmy szanować innych czyli po prostu zacznijmy od samych siebie. Zazwyczaj jest tak, że my sami wymagamy więcej od innych niż od nas samych. Podejmując jakąkolwiek decyzję, spróbujmy spojrzeć na to oczami pracownika a dopiero potem swoimi. W ten sposób łatwiej nam będzie podjąć właściwą decyzję.

Co to właściwie znaczy docenić pracownika? Szef nie może widzieć w pracowniku człowieka podrzędnego, który musi znać swoje miejsce w szeregu i jego zadaniem jest jedynie praca. Powinien natomiast widzieć w nim diament, który trzeba systematycznie szlifować żeby dojść do perfekcji. Dobre słowo, pochwała, bonus w postaci dodatkowej premii czy też służbowego wyjazdu integracyjnego to bardzo fajny sposób na motywację pracowników. My wszyscy musimy zostać docenieni i zmotywowani, żeby poczuć się ważniejsi i gotowi do działania. Tego typu zabiegi przynoszą późniejsze efekty w pracy, zwróćmy więc na to uwagę.

Słuchajmy co inni mają do powiedzenia. Słuchajmy innych, bo oni też mają nowe, ciekawe pomysły warte zrealizowania. Jeśli słuchamy, to pokazujemy że nam zależy. Jeśli my, jako szefowie będziemy słuchać – również zostaniemy wysłuchani, a przecież na tym nam zależy.

Zawsze inspirujmy i zachęcajmy do działania każdego z osobna. Ludzie z natury potrzebują kogoś, kto ich poprowadzi i wskaże drogę. Jeśli im w tym pomożemy, razem zbudujemy trwałe relacje i zaufanie.

Niestety każdy z nas uczy się na błędach i nie każdy z nas od samego początku był szefem idealnym. Najważniejsze, żeby każdy błąd był dla nas nauką i lekcją.

Artykuł został przygotowany przez Centrum biznesowe Ogrodowa58 – Wszystko czego potrzebuje Twój biznes.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Dlaczego warto wybrać się na szkolenie grupowe?
Next Obligacje korporacyjne - Zabezpieczenie ze wspomaganiem

Może to Ci się spodoba

Zarządzanie 0 Comments

Powiaty borykają się z konsekwencjami reformy oświaty i problemami szpitali

Zbyt niskie dochody, problemy finansowe szpitali powiatowych i koszty reformy edukacji – to dziś największe bolączki powiatów – ocenia prezes Związku Powiatów Polskich Andrzej Płonka. Jak podkreśla, planowane przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii

Zarządzanie 0 Comments

Newsy Kobiety wciąż w mniejszości wśród kadry zarządzającej

Kobiety nauczyły się już przebijać szklane sufity, ale teraz często muszą się mierzyć ze zjawiskiem określanym jako szklany klif, kiedy są narażone na zbytnią krytykę i muszą udowadniać, że zasłużyły na awans. – Kobiety

Manager 0 Comments

FSM w zarządzaniu pracą mobilnych pracowników

Rosnąca liczba zadań realizowanych w terenie to dodatkowa potrzeba optymalizacji kosztów związanych z koordynacją oraz kontrolą pracy wykonywanej przez zdalnych pracowników. W sprawnym zarządzaniu firmą mają pomóc aplikacje webowe i

Zarządzanie 0 Comments

Restauratorzy szukają szans na odbicie po wielomiesięcznym zamknięciu. Rosnąca inflacja i zadłużenie wywołały wzrost cen w gastronomii

Ceny w restauracjach w ostatnich miesiącach wzrosły. To głównie efekt wyższych kosztów i droższych produktów oraz sezonu wakacyjnego. – Przedsiębiorcy muszą teraz podnieść ceny, żeby jak najszybciej spłacić zadłużenie, które powstało w czasie pandemii. To jest

Manager 1Comments

Kto okaże się rzetelnym menadżerem?

Duże firmy i korporacje poszukują doświadczonych pracowników na posady kierownicze, którzy mają odpowiednie predyspozycje oraz wiedzę. Powinni przedstawić potrzebne referencje oraz historię obranej ścieżki zawodowej. Jak wybiera się profesjonalnego menadżera?

Zarządzanie

Analiza danych w branży Retail – jak efektywnie zarządzać siecią sprzedaży?

Branża detaliczna charakteryzuje się dużym rozdrobnieniem, a co za tym idzie – dużą liczbą źródeł danych o kondycji firmy, klientach czy najbliższym otoczeniu przedsiębiorstwa. Pojawia się pytanie, jak zintegrować rozproszone

1 Comment

  1. mariusz
    08 stycznia, 14:46 Reply
    Moim zdaniem liderem należy się urodzić, kto nie ma cech lidera niestety nie może nim zostać.

Zostaw odpowiedź