Jak być dobrym liderem i przywódcą?

Jak być dobrym liderem i przywódcą?

Liderów i przywódców mamy wszędzie, każdy z nas ma przecież swojego szefa lub przełożonego. Czy zastanawialiśmy się kiedyś, jakie cechy charakteru i jaką osobowość osoba na takim stanowisku musi posiadać?

Charakter i osobowość to klucz do sukcesu, chyba nikt nie ma wątpliwości co do tego stwierdzenia. Rozważmy więc cechy, które niezbędne są do pełnienia funkcji przełożonego jako osoby do zarządzania personelem.

Przede wszystkim stanowczość. Szef musi być stanowczy i konsekwentny w swoich działach, dzięki temu jego polecenia będą wypełniane a pracownicy będą wiedzieli jaki segment pracy i działań do nich należy.

Każdy szef musi szefować, ale musi też mieć zaufanie u swoich pracowników. Zespół powinien wiedzieć, że zawsze może liczyć na dobrą radę czy słowo od swojego przełożonego. Bez zaufania nic nie będzie działać tak jak powinno. Szef powinien również ufać swoim pracownikom, natomiast z pewnym ogranicznikiem.

Atmosfera w pracy odgrywa bardzo ważną rolę i ma duży wpływ na pracę całego zespołu. Owszem, jest pewien podział i powinien być zachowany dystans między relacjami szef-pracownik, natomiast nie dajmy się zwariować. Firmowa impreza od czasu do czasu z pewnością ociepli stosunki pomiędzy ludźmi co później zaprocentuje i będzie kluczem do sukcesu za wszystkich.

Jest stare dobre przysłowie, że na szacunek trzeba sobie zasłużyć. Jeśli więc oczekujemy szacunku, najpierw zacznijmy szanować innych czyli po prostu zacznijmy od samych siebie. Zazwyczaj jest tak, że my sami wymagamy więcej od innych niż od nas samych. Podejmując jakąkolwiek decyzję, spróbujmy spojrzeć na to oczami pracownika a dopiero potem swoimi. W ten sposób łatwiej nam będzie podjąć właściwą decyzję.

Co to właściwie znaczy docenić pracownika? Szef nie może widzieć w pracowniku człowieka podrzędnego, który musi znać swoje miejsce w szeregu i jego zadaniem jest jedynie praca. Powinien natomiast widzieć w nim diament, który trzeba systematycznie szlifować żeby dojść do perfekcji. Dobre słowo, pochwała, bonus w postaci dodatkowej premii czy też służbowego wyjazdu integracyjnego to bardzo fajny sposób na motywację pracowników. My wszyscy musimy zostać docenieni i zmotywowani, żeby poczuć się ważniejsi i gotowi do działania. Tego typu zabiegi przynoszą późniejsze efekty w pracy, zwróćmy więc na to uwagę.

Słuchajmy co inni mają do powiedzenia. Słuchajmy innych, bo oni też mają nowe, ciekawe pomysły warte zrealizowania. Jeśli słuchamy, to pokazujemy że nam zależy. Jeśli my, jako szefowie będziemy słuchać – również zostaniemy wysłuchani, a przecież na tym nam zależy.

Zawsze inspirujmy i zachęcajmy do działania każdego z osobna. Ludzie z natury potrzebują kogoś, kto ich poprowadzi i wskaże drogę. Jeśli im w tym pomożemy, razem zbudujemy trwałe relacje i zaufanie.

Niestety każdy z nas uczy się na błędach i nie każdy z nas od samego początku był szefem idealnym. Najważniejsze, żeby każdy błąd był dla nas nauką i lekcją.

Artykuł został przygotowany przez Centrum biznesowe Ogrodowa58 – Wszystko czego potrzebuje Twój biznes.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Dlaczego warto wybrać się na szkolenie grupowe?
Next Obligacje korporacyjne - Zabezpieczenie ze wspomaganiem

Może to Ci się spodoba

Zarządzanie 6 komentarzy

Co zrobić, gdy klient mówi „nie mam czasu rozmawiać”?

„Nie mam czasu” – czy to zdanie wypowiadane przez klientów doprowadza cię codziennie do rozpaczy? Dowiedz się, jak sobie z tym radzić. Jeśli jesteś sprzedawcą, chcesz poprawić swoje wyniki i

Manager 0 Comments

W jaki sposób firma wybiera menadżera?

Większe firmy i korporacje potrzebują wyszkolonych pracowników na posady kierownicze, którzy mają odpowiednie predyspozycje, wiedzę i staż pracy. Muszą przedstawić odpowiednie referencje oraz historię ścieżki zawodowej. Jak wybiera się idealnego

Zarządzanie 0 Comments

Jaką specjalność wybrać na zarządzaniu?

Chcesz studiować zarządzanie? Pamiętaj, zanim zdecydujesz się na konkretną uczelnię, dokładnie przejrzyj oferowane przez nią specjalności. To w końcu w dużej mierze, dzięki ich wyborowi, ukierunkowujesz swoje przyszłe życie zawodowe.

Zarządzanie 0 Comments

Liczba niewypłacalności firm i postępowań restrukturyzacyjnych w Polsce jest najwyższa w historii

Jak podaje KUKE, kwiecień był drugim miesiącem z rzędu, w którym liczba postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych wzrosła o ponad 200 w ujęciu rocznym. Liczba ogłoszonych restrukturyzacji wyniosła w kwietniu 167, czyli o 568 proc. więcej niż przed

Etykieta w biznesie 3 komentarze

Prezent, czyli sposób na podtrzymanie relacji biznesowych

W biznesie niezwykle istotne dla podtrzymywania pozytywnego wizerunku, i tym samym relacji, mają detale. W wielu sytuacjach to nie minimalne różnice w wysokości potencjalnych profitów z umowy mają znaczenie, lecz

Personel 1Comments

Na czym polega wolontariat pracowniczy?

Zadaniem każdego wolontariatu jest wykonywanie czynności lub dostarczanie pomocy. Aczkolwiek tym różni się od klasycznego zatrudnienia, że nie przydziela się wypłaty. W ostatnim czasie dużą popularnością zaczyna cieszyć się wolontariat

1 Comment

  1. mariusz
    08 stycznia, 14:46 Reply
    Moim zdaniem liderem należy się urodzić, kto nie ma cech lidera niestety nie może nim zostać.

Zostaw odpowiedź