Kiedy można zmienić stawkę amortyzacyjną?
Możliwość wprowadzenia zmian do pierwotnych warunków amortyzacji dla przedsiębiorców jest bardzo rygorystycznie traktowane przez przepisy o amortyzacji.
Regulacje prawne zawarte w ustawie o CIT oraz PIT, przewidują możliwość obniżania lub podwyższania stawek amortyzacji. Spór powstaje wtedy, gdy podatnik chce podwyższyć stawkę amortyzacji swoich dóbr stałych, gdy dotychczas stosował stawkę obniżoną.
Podatnicy mogą modyfikować stawki amortyzacyjne dla dóbr wykazanych w Wykazie zawartym w ustawie.
Stawki mogą być podwyższone dla:
dla budowli i budynków używanych w pogorszonych lub złych warunkach
dla środków transportu, maszyn i urządzeń, których użytkowanie jest bardziej intensywne od warunków przeciętnych i wymagają szczególnej sprawności technicznej
dla urządzeń i maszyn zaliczonych do grup 4-6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych
Dla poszczególnych dóbr trwałych, składki zawarte w Wykazie stawek amortyzacyjnych mogą również mogą ulec obniżeniu. Stawki zmieniane są począwszy od miesiąca, w którym dobra zostały wprowadzone do ewidencji lub od pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego.
W przypadku, gdy podatnik najpierw stosował obniżoną stawkę, a potem zadecydował o jej podwyższeniu może on tego dokonać podwyższenia, ale tylko do wartości, która jest określona w wykazie stawek amortyzacyjnych.
Obniżenie stawki amortyzacyjnej jest opłacalne wtedy, kiedy dane dobra materialne korzystają ze zwolnień podatkowych lub też, gdy podatnik nie jest zainteresowany tworzeniem tarczy podatkowej poprzez gromadzenie kosztów podatkowych.
Firmie zależy, aby w takim przypadku koszty podatkowe pojawiły się już po zakończeniu inwestycji. Później, kiedy przedsiębiorstwo osiąga dochód podlegający opodatkowaniu, zależy mu na podwyższeniu stawek amortyzacyjnych.
Organy podatkowe przyjęły interpretację przepisów mówiących, że podatnik nie może podwyższać stawek amortyzacyjnych w wymiarze szerszym niż pozwalają na to art. 16i ust. 2 ustawy o CIT i art. 22i ust. 2 ustawy o PIT.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Jak w koszty firmy wliczyć wydatki na mieszkanie?
Przy prowadzeniu przedsiębiorstwa w miejscu zamieszkania część jego przestrzeni może być przeznaczona na siedzibę firmy. Takie działanie umożliwia zaliczenie części kosztów ponoszonych na nieruchomość w koszty podatkowe przedsiębiorstwa. Jeżeli miejsce
Kiedy można mówić o kosztach uzyskania przychodu?
Zgodnie z obowiązującym prawem każdy przedsiębiorca powinien notować i księgować koszty uzyskania przychodu. Jest to ustawowa czynność każdego właściciela firmy i powinna być przestrzegana. Należy jednak wcześniej wyjaśnić: czym w
Ile wynosi składka wypadkowa w 2013 roku?
Każdy pracodawca musi przekazywać obowiązkowe składki ubezpieczeniowe za swoich podwładnych (emerytalne, zdrowotne, itd.). W przypadku ubezpieczenia wypadkowego przełożony pomija pracowników, którzy znajdują się na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym. Metody obliczania
Ceny rosną coraz szybciej, głównie przez drożejącą żywność
Choć latem zazwyczaj ceny rosły wolniej niż zimą, zwłaszcza ceny żywności, w tym roku inflacja nie odpuszcza, a najmocniej drożeją właśnie podstawowe produkty spożywcze. Ekonomiści spodziewają się również wzrostu cen paliw ze
Ile wyniesie ryczałt samochodowy w 2013 roku?
Kiedy pracownik używa samochód do szybszego spełniania swoich powinności może uzyskiwać ryczałt samochodowy. Prawo jasno systematyzuje sytuacje, w których pracodawca jest do tego zobligowany. Najpierw warto uściślić czym w w
Włączenie mieszkania do majątku firmy – korzyści i ryzyko
Wizja zwiększenia kosztów firmy o amortyzację mieszkania i wydatki na media jest niezwykle kusząca dla przedsiębiorców, którzy swoją działalność prowadzą we własnych czterech ścianach. Ale czy wszystko złoto, co się
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post