Kiedy w umowie o dzieło nie jest odprowadzana składka na ubezpieczenie?
Osoby pracujące w ramach umowy o dzieło podlegają ubezpieczeniu społecznemu. Posiadanie umowy o dzieło nie zawsze jednak zobowiązuje do opłacania składek.
Fakt pracowania tylko na umowie o dzieło nie stanowi tytułu do ubezpieczeń społecznych, co oznacza, że nie są za niego opłacane składki na to ubezpieczenie.
Obowiązek płacenia składek na ubezpieczenie społeczne pojawia się wtedy, gdy umowa o dzieło jest zawarta pomiędzy pracownikiem i jego pracodawcą oraz, gdy praca jest wykonywana na rzecz pracodawcy. W tych dwóch przypadkach odprowadzanie składek na ubezpieczenie społeczne jest konieczne. Obowiązek ubezpieczeń dla tego rodzaju umowy nie istnieje w żadnych innych sytuacjach.
Od umowy o dzieło pracodawca odprowadza składki na ubezpieczenie: rentowe, emerytalne, chorobowe, zdrowotne i wypadkowe.
W tego rodzaju umowie zawartej pomiędzy pracownikiem a własnym pracodawcą, ten drugi nie zgłasza odrębnie jego ubezpieczeń społecznych. Zarówno przychód z umowy o dzieło, jak i ten z umowy o pracę powinien być zawarty w imiennym raporcie miesięcznym.
Gdy pracownik zawiera umowę z innym podmiotem niż jego pracodawca, ale w jej ramach wykonuje pracę na rzecz swojego pracodawcy, to podmiot, z którym umowa została zawarta, ubezpiecza pracownika.
Joanna Walerowicz
www.biznesgazeta.pl
Może to Ci się spodoba
Czy firmy powinny organizować grupową integrację?
Nie od dziś wiadomo, że prawidłowe stosunki między pracownikami to fundament zdrowej atmosfery w pracy. W związku z tym każdy przełożony musi dbać o nawiązanie więzi zawodowych lub ich poprawianie.
Jakie informacje są nieczytelne dla klienta na paragonie?
Kasy fiskalne działa na bazie kompatybilnego systemu, który to drukuje nazwy poszczególnych usług na podstawie ich kodu liczbowego. Prawo w kraju nakłada obowiązek na podmioty gospodarcze, by paragony fiskalne charakteryzowały
Które czynności nie są objęte podatkiem VAT?
Podatek VAT, inaczej mówiąc podatek od towarów i usług, jest najbardziej popularny wśród polskich właścicieli firm. Przepisy opisują sytuacje, w których trzeba przyjąć opodatkowanie oraz kiedy można uniknąć dodatkowych płatności.
Czy można zawiesić swoją firmę?
Każdy przedsiębiorca, który posiada małą firmę może podjąć decyzję o zawieszeniu działalności. Musi jednak pamiętać o kilku podstawowych sprawach podczas podejmowania decyzji. Co musi wiedzieć właściciel zanim zawiesi funkcjonowanie firmy?
Jak zgłosić sprzeciw na czynności kontrolne?
W rezultacie zmian wprowadzonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej został zaprezentowany dodatkowy instrument służący przedsiębiorcom do obrony przed nadużyciami ze strony różnych organów kontroli. Sprzeciwem na czynności kontrolne jest
Jak oszczędzać na prądzie w firmie?
Koszty wykorzystywania energii elektrycznej podwyższane są od wielu lat i raczej tendencja ta się nie zmieni. Nie może zatem dziwić fakt, że wielu właścicieli szuka oszczędności i stara się obniżać

0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post