Rejestracja spółki przez internet. Nowe formy spółek na liście

Rejestracja spółki przez internet. Nowe formy spółek na liście

Od 15 stycznia możliwe jest przeprowadzenie rejestracji spółek komandytowych oraz spółek jawnych drogą internetową. Te dwie kategorie spółek dołączyły tym samym do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, które już wcześniej mogły korzystać z tego udogodnienia.

Korzystne rozwiązania w zakresie rejestracji spółek komandytowych oraz spółek jawnych wprowadziła nowelizacja Kodeksu handlowego z dn. 28 listopada 2014r. Przepisy poszerzyły też możliwości dokonywania zmian drogą internetową, stosowane przez spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Rejestracji dokonuje się za pośrednictwem platformy internetowej prowadzonej przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Na stronach Ministerstwa zawarty jest wzorzec umowy, który wykorzystuje się w procesie rejestrowania spółek.

Od 1 kwietnia 2016r. więcej możliwości

Od 1 kwietnia przyszłego roku, będzie można za pomocą tej platformy dokonywać kolejnych rodzajów zmian w umowach wszystkich trzech rodzajów spółek. Modyfikować będzie można tzw. pojęcia zmienne umowy. Postanowienia wprowadzone za pomocą wzorca proponowanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości, będzie można zmieniać w określonych punktach. Zmiany będzie można wprowadzić przez wybór określonego wariantu dopuszczalnego w danym postanowieniu lub przez wprowadzenie odpowiednich danych w określone pola wzorca Zatem już od przyszłego roku, za pomocą internetu, będzie można zgłosić zmiany dotyczące danych wspólników, rodzaju działalności gospodarczej, czy wartości kapitału zakładowego.

Niższe ceny opłat za wnioski do KRS

Nowe przepisy wprowadzą też nieco oszczędności w budżetach spółek. Za zgłoszenie podmiotu do KRS za pośrednictwem internetu, trzeba będzie wnieść opłatę o połowę niższą, niż za to samo zgłoszenie tradycyjną drogą. Wpis do pierwszego wniosku będzie kosztował takie firmy 250zł, a nie tak jak dotychczas 500zł. Wniosek o zmianę to koszt rzędu 200zł, czyli o 50zł mniej niż przy tradycyjnym sposobie wnioskowania.

Dwie drogi autoryzacji wniosków

Przy rejestracji spółki jawnej, komandytowej, czy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością za pośrednictwem internetu możliwe są dwa rodzaje autoryzacji wniosków o wpis spółki przez internet do KRS. Pierwszy z nich to stosowanie zaufanego profilu Platformy Usług Administracji Publicznej (e-PUAP), druga to bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem.

Akt notarialny już niepotrzebny, ale pokrycie kapitału zakładowego tylko finansowe

Dodatkowym ułatwieniem jest brak wymogu sporządzania umowy spółki w formie aktu notarialnego. Dobrą stroną jest automatyczne generowanie wszystkich dokumentów przy użyciu zaufanego profilu do podpisania generowanych dokumentów za pośrednictwem internetu. Złą wiadomością może być fakt, że na pokrycie kapitału zakładowego spółki dozwolone jest wnoszenie wyłącznie wkładów pieniężnych, nie ma więc możliwości wniesienia aportu. Na wniesienie wkładów pieniężnych spółka ma 7 dni od daty wpisu do rejestru.

Zgłaszając spółkę do rejestru za pośrednictwem internetu, wspólnicy mogą też ustanowić prokurę korzystając z dostępnego wzorca uchwały.

Krajowy Rejestr Sądowy w nurcie informatyzacji

Wprowadzając zmiany w procesie rejestracji oraz wnioskowania o zmiany do wpisu w KRS, ustawodawca wpisuje ten obszar działalności organów państwowych w nurt powszechnej informatyzacji. To bardzo dobry kierunek. Z pewnością zarówno krótki czas „załatwiania” formalności, zniesienie obowiązku sporządzania umowy w formie aktu notarialnego przez spółki rejestrujące się przez internet, jak i zmniejszenie wysokości opłat za omawiane czynności zachęci przedsiębiorców do korzystania z usprawnień, jakie niesie za sobą nowoczesna technologia.

Jednak nie wszystko można pochwalić. Wciąż nie uporano się z technicznymi problemami dotyczącymi działania platformy internetowej. Strona internetowa nie w pełni jest przygotowana do obsługi chętnych. System „lubi” się zawieszać, a strona okresowo nie działać. Nie można skorzystać z podglądu sporządzanej umowy. To wszystko wpływa negatywnie na ocenę przygotowywanej informatyzacji rejestru.

Użytkownicy dopatrują się też innych wad, m.in. zbyt daleko posuniętej standaryzacji sugerowanej przez stronę Ministerstwa Sprawiedliwości umowy. Niestety nie ma możliwości wprowadzenia indywidualnie skonstruowanych zapisów. w ograniczonym zakresie istnieje możliwość zmiany zapisów np. co do czasu trwania spółki, czy określenia kadencji organu spółki. Pewnym wyjściem z tej trudnej sytuacji jest wprowadzenie zmian sprecyzowanych specjalnie na potrzeby konkretnej spółki już po rejestracji. Jednak jest to dodatkowa czynność, na którą trzeba poświęcić nie tylko czas, ale i pieniądze.

Można zatem stwierdzić, że praktyka nie nadąża za przepisami prawa. Z jednej strony nowelizacja zapowiada znaczne ułatwienie nie tylko procesu rejestracji spółek, ale również wprowadzania zmian w umowie, z drugiej strony liczne niedomagania strony internetowej dedykowanej do tego celu skutecznie zniechęcają przedsiębiorców do korzystania z niej. Z pewnością z rozwiązania zaproponowanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości mogą skorzystać podmioty o nieskomplikowanej strukturze i standardowych oczekiwaniach co do umowy spółki. Te firmy, które mają wyższe wymagania, np. cechuje je duża ilość wspólników, w sposób szczególny zabezpieczają uprawnienia i obowiązki wspólników, raczej nie mają możliwości skorzystania z udogodnień. Mogłoby się bowiem okazać, że miast oszczędzić czas i pieniądze, wspólnicy będą musieli składać kolejne wnioski o zmianę w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Stowarzyszenie z osobowością prawną – zgłoszenie do KRS
Next Komisja Europejska proponuje przedłużenie o rok wsparcia dla producentów owoców i warzyw

Może to Ci się spodoba

Prawo dla firm 0 Comments

Sklepy i placówki medyczne pod lupą GIODO

W najbliższych miesiącach Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych skontroluje sklepy oraz podmioty lecznicze, takie jak poradnie lekarskie oraz przychodnie. Inspektorzy GIODO przyjrzą się, czy przetwarzanie danych osobowych odbywa się w tych miejscach zgodnie

Prawo dla firm 0 Comments

Fundamentalne obowiązki syndyka

Najważniejszym zadaniem syndyka jest opieka i zarządzanie majątkiem upadającego przedsiębiorstwa. Oznacza to, że musi odpowiednio rozdzielić wszystkie dobra, żeby każdy wierzyciel odzyskał równowartość powierzonych pieniędzy. Jak uzyskać zezwolenie na pracę

Prawo dla firm 0 Comments

Ratunek dla firm zamiast upadłości

Co roku w całej UE około 200 tys. firm staje w obliczu niewypłacalności, a 1,7 mln osób traci pracę. Nowa dyrektywa w sprawie ram prawnych restrukturyzacji ma zmniejszyć liczbę takich zdarzeń i dać drugą

Windykacja 0 Comments

Za pół roku nowe prawo upadłościowe. Poprawi ono sytuację firm i ich wierzycieli

Nowe przepisy restrukturyzacyjne mogą zapewnić przedsiębiorstwom większą szansę na gospodarcze przetrwanie. Upadłość nie musi oznaczać likwidacji firmy, możliwe będą cztery sposoby na zawarcie układu z wierzycielami. Przedsiębiorca z problemami finansowymi będzie miał możliwość

Prawo dla firm 2 komentarze

Dozwolony użytek w celach edukacyjnych – dla kogo i na jakich zasadach

20 listopada 2015 r. wchodzi w życie nowelizacja Ustawy o ochronie praw autorskich nadająca prawo do bezpłatnego wykorzystywania dzieł w procesie dydaktycznym. Jeszcze na etapie dopracowywania projektu rodziło się wiele

Prawo dla firm 0 Comments

Wezwanie do zapłaty – niekonieczne ale pożyteczne

Od 2013r. stosowanie wezwania do zapłaty nie jest warunkiem koniecznym, by wstąpić na drogę sądową o zapłatę należności wobec krnąbrnego kontrahenta. Nowelizacja kodeksu cywilnego zwolniła przedsiębiorców z obowiązku wzywania do

2 komentarze

  1. Michał
    15 sierpnia, 18:30 Reply
    Najwyższa pora! :) Ciekawy jestem, kiedy większość spraw będzie można załatwić przez internet. Znacznie zmniejszyłoby to kolejki w urzędach. Ponadto jestem zdania, że dokumenty bez problemu można wypełnić przez internet, a nie długopisem w gabinecie.
  2. aner
    09 stycznia, 09:54 Reply
    W końcu jakieś ułatwienie. Czy takich ułatwień nie można więcej wprowadzić? Mi też nie uśmiecha się używać długopisu.

Zostaw odpowiedź