Służebność przesyłu – co może zyskać właściciel gruntów?
Codziennie do każdego domu czy budynku za pomocą sieci przesyłowej i dystrybucyjnej dostarczana jest energia, woda czy też gaz. Instalacje służące do ich dostarczenia bardzo często zlokalizowane są na gruntach prywatnych. W czasie przygotowania inwestycji, właściciele działek, przez które będzie przebiegać nowa linia mają możliwość zawarcia z inwestorem tzw. umowy o ustanowienie służebności przesyłu. Służebność przesyłu może dotyczyć też wcześniej wybudowanych urządzeń na cudzych gruntach. Z czym wiąże się podpisanie takiej umowy? Co właściciele gruntów mogą zyskać, a co stracić na jej ustanowieniu? Na te pytania udzieli nam odpowiedzi Sebastian Danicki – Prawnik – Specjalista ds. Roszczeń w Kancelarii Prawno – Podatkowej Capital Legis Sp. z o.o. w Warszawie.
Po pierwsze co to jest służebność przesyłu?
Służebność przesyłu to umowa cywilnoprawna, zawierana w formie aktu notarialnego, która ma na celu regulację stanu prawnego pomiędzy przedsiębiorstwami sieciowymi, a właścicielami nieruchomości.
Co jest celem ustanowienia służebności przesyłu?
Jej podstawowym celem jest określenie zasad wykorzystywania nieruchomości, na której znajdują się lub będą się znajdować urządzenia przesyłowe. Rozmowy dotyczące umowy o ustanowieniu służebności przesyłu pozwalają na wypracowanie kompromisu zapewniającego stronom satysfakcję z warunków zawarcia umowy. Dzięki takiej formie umowy, służebność przesyłu może być ustanawiana w różny sposób, gwarantując jej elastyczność i w efekcie przydatność, ponieważ jej warunki mogą być negocjowane przez obie strony.
Co to są urządzenia przesyłowe?
Urządzeniami przesyłowymi są urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne, tj. linie elektroenergetyczne wraz ze słupami, ciepłociągi, gazociągi, wodociągi, ciepłociągi itd.
Czy przedsiębiorca przesyłowy staje się właścicielem nieruchomości?
Nie. Przedsiębiorca przesyłowy po ustanowieniu służebności przesyłu nie staje się właścicielem nieruchomości. Dzięki umowie dotyczącej służebności inwestor zyskuje jedynie ograniczone prawo do korzystania z gruntów pod linią w związku z jej budową lub eksploatacją. Taka umowa sporządzana jest w formie aktu notarialnego, ale nie ma nic wspólnego z przeniesieniem własności.
Czy za ustanowienie służebności przesyłu należy się wynagrodzenie?
Tak. W ramach umowy o ustanowienie służebności przesyłu, właściciel nieruchomości może liczyć na stosowne wynagrodzenie należne od przedsiębiorstwa energetycznego. W drodze negocjacji, ustalane są zasady płatności wynagrodzenia i jego wysokość, jaką przedsiębiorca przesyłowy zobowiązuje się do zapłaty w zamian za korzystanie z nieruchomości.
W jaki sposób ustala się wysokość wynagrodzenia za służebność przesyłu?
Ponieważ w przepisach kodeksu cywilnego dotyczących służebności przesyłu mowa jest jedynie o odpowiednim wynagrodzeniu, bardzo często w sytuacji sporu między stronami co do wysokości wynagrodzenia podstawą do negocjacji jest wycena sporządzana przez rzeczoznawcę majątkowego.
Czy służebność przesyłu jest ustanawiana wyłącznie w drodze umowy cywilnoprawnej?
Nie. W przypadku trudności w wypracowaniu porozumienia między właścicielem nieruchomości, a przedsiębiorcą przesyłowym wynikających, np. z konfliktu interesów i różnych oczekiwań co do wysokości wynagrodzenia, o ustanowieniu służebności przesyłu może zdecydować sąd. Postępowanie sądowe jest rozpoczynane w sytuacji obiektywnej potrzeby przeprowadzenia inwestycji bądź regulacji stanu prawnego urządzeń na cudzym gruncie, kiedy właściciel nieruchomości nie wyraża zgody na ustanowienie służebności przesyłu albo przedsiębiorca przesyłowy nie wyraża woli ugodowego załatwienia sprawy. Wtedy to sąd określa warunki służebności przesyłu i wysokość wynagrodzenia za korzystanie z nieruchomości na podstawie odpowiedniej wyceny sporządzonej przez biegłego sądowego.
Rozmowa z:
Sebastian Danicki
Prawnik – Specjalista ds. Roszczeń
Kancelaria Prawno Podatkowa Capital Legis Sp. z o.o w Warszawie
Może to Ci się spodoba
Rewolucyjne zmiany w rejestracji znaków towarowych
Obecnie procedura rejestracja znaków towarowych trwa średnio rok. W kwietniu po nowelizacji przepisów Urząd Patentowy będzie badał wyłącznie spełnienie bezwzględnych przesłanek. Nie będzie natomiast sprawdzał każdego zgłoszenia pod kątem kolizji
Od 2020 roku prawo będzie bardziej przyjazne dla najmniejszych firm
Przygotowany przez MPiT pakiet Przyjazne Prawo ma ułatwić przedsiębiorcom prowadzenie biznesu. Obejmuje kilkadziesiąt ułatwień, zwłaszcza dla małych i średnich firm, wśród których główne to m.in. prawo do błędu przez pierwszy rok prowadzenia działalności gospodarczej
Newsy Polski Ład uderza po kieszeni samozatrudnionych
– W obecnym systemie emerytura osoby zatrudnionej na jednoosobowej działalności gospodarczej, która zaczynała pracę w latach 90. ubiegłego wieku, będzie wynosić poniżej 1 tys. zł. Dobrze byłoby rozmawiać o tym, co zrobić, żeby
Kiedy można wnioskować o apelację?
Obecnie w Polsce zastosowanie znajduje przynajmniej kilka metod zawierania współpracy. Wśród nich ogromnym zainteresowaniem cieszy się umowa o dzieło, która niejednokrotnie wygrywa z zatrudnienie na podstawie umowy o pracę. Czym
Firmy mają niecały rok na przygotowanie się do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur. Dostosowanie do niego zmieni cały proces fakturowania i zwrotu podatku VAT
Od 1 stycznia 2024 roku wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur poprzez repozytorium Krajowej Administracji Skarbowej, czyli Krajowy System e-Faktur (KSeF). Konsekwencją jego wprowadzenia będzie ściślejsza kontrola państwa nad ściągalnością podatków,
Fundamentalne obowiązki syndyka
Najważniejszym zadaniem syndyka jest opieka i zarządzanie majątkiem upadającego przedsiębiorstwa. Oznacza to, że musi odpowiednio rozdzielić wszystkie dobra, żeby każdy wierzyciel odzyskał równowartość powierzonych pieniędzy. Jak uzyskać zezwolenie na pracę

0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post