Jak sprawnie zarządzać flotą samochodową?
Firmowa flota pojazdów dla wielu przedsiębiorstw jest jednym z podstawowych narzędzi pracy. Z posiadaniem służbowych aut wiąże się jednak szereg obowiązków wynikających z utrzymania ich w pełnej sprawności. Zarządzanie flotą pojazdów jest zatem złożonym procesem obejmującym wszystkie czynności związane z wykorzystaniem samochodów firmowych od planowania, przez organizację pracy aż po kontrolę.
Zarządzanie flotą to nie tylko zakup czy sprzedaż samochodów firmowych. Nadzór nad autami wykorzystywanymi w działalności obejmuje też m.in. obsługę techniczną, rozliczanie kilometrówek, czy obsługę szkód komunikacyjnych. W przypadku dużych przedsiębiorstw z rozbudowaną flotą pojazdów zazwyczaj zajmują się tym zewnętrzne firmy, świadczące usługi z zakresu CFM (ang. car fleet management) lub specjalnie zatrudniona do tego osoba – fleet manager. Przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi znaczenia tego obszaru i jego wpływu na finanse firmy. Właściwie zarządzana flota samochodowa jest mniej awaryjna, co przekłada się również na koszty jej utrzymania.
Podstawą finansowanie
Sprawne zarządzenie flotą samochodów firmowych wymaga dużego zaangażowania, wiedzy oraz odpowiednich narzędzi, które pomagają monitorować auta i ich użytkowników. Jedną z ważniejszych kwestii zawiązanych z zarządzaniem flotą pojazdów jest wybór odpowiedniej formy finansowania. Sposób w jaki zostaną zakupione auta ogrywa istotną rolę w zakresie utrzymania i funkcjonowania floty. Z tego względu przedsiębiorcy wybierają rozwiązania finansowe, które są atrakcyjne cenowo oraz umożliwiają systematyczną i wygodną wymianę aut na nowe. Wśród klientów biznesowych dużą popularnością cieszą się leasing operacyjny oraz wynajem długoterminowy nazywany Full Service Leasingiem (FSL). Oba rozwiązania, oprócz sfinansowania zakupu samochodu firmowego, dają szereg dodatkowych korzyści takich jak ulgi podatkowe czy specjalne pakiety usług. Wsparciem przy wyborze najkorzystniejszego dla firmy finansowania może być kalkulator leasingowy. To bardzo przydatne narzędzie dla fleet managera, które pozwala mu znaleźć właściwą ofertę bez wychodzenia z biura.
Koszty pod kontrolą
Bez względu na to, w jaki sposób zostanie sfinansowany zakup floty w firmie, bardzo ważną kwestią jest określenie TCO (total cost of ownership), czyli całkowitego kosztu posiadania firmowych pojazdów. Pomoże to przewidzieć koszty utrzymania floty na kilka najbliższych lat obejmujących np. okres umowy leasingu lub wynajmu samochodów. Dobrze przeprowadzona analiza kosztów wskaże obszary, w których można ograniczyć wydatki. TCO obejmuje m.in. cztery główne grupy wydatków na auta, w tym koszty bezpośrednie, takie jak finansowanie, serwisowanie, koszty paliwa oraz ubezpieczenie.
Flota z zasadami
Kolejnym ważnym aspektem sprawnego zarządzania flotą pojazdów jest stworzenie polityki flotowej firmy (car policy). Taki dokument reguluje najważniejsze kwestie związane z użytkowanie samochodów firmowych takich jak ustalone zasady przyznawania pojazdów osobom na danym stanowisku, właściwa eksploatacja czy odpowiedzialność kierowców za powierzone auto i potencjalne szkody komunikacyjne.
Może to Ci się spodoba
Pracodawcy prześcigają się w benefitach dla pracowników
Karnet na siłownię, pakiet medyczny czy dopłaty do wakacji to najpopularniejsze dziś benefity pracownicze, które stały się na rynku standardem. Dlatego pracodawcy szukają takich produktów i usług, które będą bardziej atrakcyjne
Łódź jedną z najbardziej pożądanych lokalizacji inwestycyjnych w Polsce
Kapitał ludzki, dostępność wykwalifikowanych kadr, sprawna współpraca z władzami miasta i uniwersytetami, niskie koszty wynajmu biur – to wszystko powoduje, że Łódź jest w tej chwili jedną z najbardziej pożądanych lokalizacji inwestycyjnych w Polsce. W
Stare płytki, terakota… Czy da się i czy warto je odświeżać?
Każdy, kto posiada na ścianach i podłogach płytki, wie, że po czasie one tracą swój blask, nawet jeżeli regularnie są czyszczone. Jedni się temu poddają i wymieniają je po jakimś
Najnowszy program PROW 2014 – 2020
UE od lat stara się wspierać rolnictwo na wielu płaszczyznach. Celem wielu realizowanych programów w tym zakresie jest nie tylko zwiększenie konkurencyjności gospodarstw rolnych, ale także poprawa jakości wytwarzanych produktów.
Co trzecia firma w Polsce opracowała cyfrową strategię
Cyfryzacja stała się dla biznesu koniecznością i priorytetem – niezależnie od wielkości organizacji i branży. Jest warunkiem utrzymania się na rynku, umożliwia tworzenie nowych modeli biznesowych i możliwość lepszego odpowiadania na potrzeby klientów w czasie
Poczta Polska inwestuje w innowacje
Czujnik sprawdzający, ile listów zostało wrzuconych do skrzynki, czy automat do odbierania przesyłek w miejscu zamieszkania – to projekty, które Poczta Polska wyłoniła w pierwszym etapie programu GammaRebels, skierowanego do start-upów i młodych
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post