Umowa o pracę na okres próbny. Co musisz o niej wiedzieć?
Umowa o pracę zawierana na okres próbny ma na celu sprawdzenie kwalifikacji pracownika w praktyce. Próby nie można wydłużać w nieskończoność, ani powtarzać jej kilkakrotnie. Kiedy można zawrzeć umowę na czas próby?
Umowa na okres próbny może zostać zawarta tylko w przypadku, gdy poprzedza zatrudnienie:
- na czas określony,
- na czas zastępstwa,
- na czas nieokreślony,
- na czas wykonywania określonej pracy.
Czas próby nie może być wykorzystany w przypadku umów zlecenie lub umów o dzieło.
Okres wypowiedzenia dla umowy zawieranej na czas próby wynosi:
- 3 dni, jeśli próba trwa 2 tygodnie,
- tydzień, przy umowie krótszej niż 3 miesiące,
- 2 tygodnie, jeśli okres próbny trwa 3 miesiące.
Umowa na okres próbny ma dość krótki okres wypowiedzenia, dlatego ustawodawca zabezpieczył pracowników przed nadużywaniem tej formy zatrudnienia przez ograniczenie okresu na jaki może ona być zawarta do 3 miesięcy. Z pierwszym dniem po upływie tego terminu umowa staje się umową na czas nieokreślony. Również nie można zawierać jej po raz drugi, chyba, że pracownik ubiega się o zatrudnienie na innym stanowisku pracy.
Niektórzy pracodawcy wykorzystują te możliwość i zawierają z tym samym pracownikiem kolejną umowę na okres próbny, zmieniając w niej wyłącznie nazwę stanowiska. W przypadku, gdy nazwa stanowiska jest różna od poprzedniej, lecz zakres obowiązków pracownika pozostaje bez zmian, mamy do czynienia z nadużyciem. W takim przypadku, zdaniem Sądu Najwyższego, kolejna umowa jest tożsama z umową na czas nieokreślony, chyba, ze pracodawca i pracownik zgodnie ustalą, że umowa jest zawarta terminowo. Jeżeli pracodawca zawrze drugą umowę na okres próby przez zmianę nazwy stanowiska, a po upływie jej terminu zwolni pracownika, to ten może wnieść sprawę do sądu. Takie rozwiązanie nie jest jednak sensowne dla osoby poszkodowanej, gdyż nawet jeśli sąd nakaże zatrudnienie pracownika na podstawie umowy na czas nieokreślony, to przymuszony w ten sposób pracodawca z pewnością znajdzie pretekst, by taką osobę zwolnić.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Niespłacone długi polskich przedsiębiorców i konsumentów potężnym problemem dla gospodarki
Ponad 2,5 mln Polaków ma problem z terminową spłatą swoich zobowiązań. Niespłacone długi są ogromnym problemem dla całej gospodarki i sektora przedsiębiorstw, które przeznaczają 5–6 proc. całości swoich kosztów, żeby sobie z tym poradzić.
Jak zarobić na pustych domenach?
Puste domeny nie muszą generować tylko kosztów związanych z ich utrzymaniem. Przy odrobinie czasu i pracy, na niewykorzystanych domenach można zarabiać. Wystarczy stworzyć proste strony lub wizytówki, zapełnić je wartościowymi
Innowacyjne polskie start-upy na celowniku inwestorów zagranicznych. Zaangażowanie polskich koncernów wciąż niewielkie
Polska na czele krajów Europy Środkowo-Wschodniej pod względem liczby start-upów. Z coraz większą uwagą przyglądają im się zagraniczni inwestorzy. Dotyczy to szczególnie najbardziej innowacyjnych firm. W ich rozwoju mogłoby pomóc
Polska na czele wyścigu o nowe centra usług dla biznesu
Polska ma szansę osiągnąć pozycję globalnego lidera branży BPO/SSC. Pod względem zatrudnienia w sektorze usług dla biznesu zajmujemy pierwsze miejsce w Europie i trzecie na świecie, a zagranicznych inwestorów przyciągają konkurencyjne koszty pracy, dostępność
W jakie fundusze inwestycyjne warto inwestować?
Polski rynek funduszy inwestycyjnych oferuje blisko 1000 produktów TFI różniących się poziomem ryzyka, potencjałem zysku czy stosowaną polityką inwestycyjną. Sprawdź zatem, jak odnaleźć się w tym gąszczu ofert i wybrać
Media społecznościowe rozwijają ofertę dla reklamodawców
Reklamodawcy mają coraz więcej narzędzi w media społecznościowych. Snapchat wprowadził we wrześniu nowy format, który bazuje na technologii rozszerzonej rzeczywistości. Nowy typ reklamy – kanwa – pojawił się także w Instagram Stories.
5 komentarzy
Anna
04 sierpnia, 01:05maria
04 sierpnia, 17:50Mariusz
05 sierpnia, 17:36Dondi96
05 sierpnia, 17:41anto
07 sierpnia, 16:25